سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8144 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳

معرفی مناطق گردشگری؛

معرفی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی+عکس

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر  اردبیل است، نوع معماری و تزئینات استفاده شده در آن بی نظیر بوده و از جمله خاص ترین بناهای به جای مانده از قرن ۸ هجری قمری می باشد. بنای اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی توسط صدرالدین موسی که فرزند شیخ بوده است، در همان سالی که شیخ چشم از دنیا بست ساخته شد.

معرفی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی+عکس

به گزارش ابصارخبر، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر  اردبیل است، نوع معماری و تزئینات استفاده شده در آن بی نظیر بوده و از جمله خاص ترین بناهای به جای مانده از قرن ۸ هجری قمری می باشد. بنای اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی توسط صدرالدین موسی که فرزند شیخ بوده است، در همان سالی که شیخ چشم از دنیا بست ساخته شد.

با توجه به علاقه‌ای که شاه عباس صفوی به بناهای مذهبی داشت قسمت های بسیار زیادی را به این بقعه اضافه کرد. بر طبق تاریخ نوشته ها، در ابتدا این بقعه فقط شامل قبر و اتاقی بوده است و بنای زیبایی که امروزه به جای مانده است، حاصل زحمات شاه عباس صفوی بوده است. آنچه از تاریخ به دست آمده است منزل شیخ صفی الدین اردبیلی در همین نقطه از شهر که دفن شده است، بوده است.

جهت اقامت در نزدیکی این مکان گردشگری و اجاره سوئیت در شهر اردبیل به سایت قصریاب  مراجعه نمایید.

شیخ خود وصیت کرده است تا پس از مرگش وی را در این خانه دفن کنند. شاه اسماعیل صفوی نیز در این مکان دفن شده است. شاه عباس اول که ارادت بسیار زیادی به شاه اسماعیل بنیانگذار سلسله صفوی و همچنین شیخ صفی الدین اردبیلی داشته و بسیار به زیارت ایشان می آمده است، دستور زیباسازی و گسترش این بقعه را داده است.

 اجاره سوئیت در تبریز با کمترین قیمت در  قصریاب

در حال حاضر این بقعه به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی و هنری تاریخ کشورمان شناخته می شود. همانطور که از نام این مجموعه پیداست، این مکان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، از جمله می توان به محیط بیرونی که با نام عالی قاپو شناخته می شود اشاره کرد که در منطقه و خیابان عالی قاپو قرار دارد. این مکان با سردری بسیار بزرگ و زیبا که از آجر و کاشی های بسیار زیبا و کتیبه ای منقش به خط هنرمندان معروف ایرانی است تشکیل شده است.

 

حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی چینی خانه، مجموعه‌ای از درهای چوبی و نقره‌ای بسیار زیبا و نفیس و همچنین گچبری های بسیار زیبایی که حاصل کار هنرمندان مشهور کشورمان در عصر خود بوده است، تشکیل یافته است. همچنین از دیگر مشتقات این مجموعه می‌توان به مسجد خانگاه و چراغ خانه اشاره کرد.

مهمترین عاملی که موجب منحصر به فرد بودن مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی شده است، استفاده از چندین رشته هنر اصیل ایرانی در این مجموعه می باشد، که از جمله این هنرهای فاخر، می توان به کاشی کاری ها، معرق و مقرنس کاری های بسیار زیبا و کتیبه های بسیار زیبا که از جنس گچ بوده و خط  بسیار معروف دوره صفوی از جمله میرعماد که شناخته شده ترین خط نویس تاریخ ایران می باشد، در آن نقش بسته است. همچنین می‌توان به هنرهایی مانند منبت کاری، طلا کاری و نقره کاری و نقاشی های بسیار زیبایی که بر کاشی ها، دیوارها و رواق های این مجموعه نقش بسته اند اشاره کرد.

اجاره سوئیت ارزان در ارومیه در  قصریاب 

مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی بقعه و زیارتگاه چند تن دیگر نیز می باشد که از جمله آنها می‌توان به شیخ صدرالدین موسی پسر شیخ صفی الدین اردبیلی که بنای اولیه این بقعه به او نسبت داده شده است و همچنین شیخ ابراهیم که پسر شیخ صدر الدینی موسی بوده است و شاه اسماعیل صفوی اشاره کرد.

این بقعه همانند موزه ای خاص و اصیل، بسیار جالب توجه است. اشیایی بسیار ارزشمندی نیز در آن نگهداری می شود که از جمله آنها می‌توان از صندوقی که در پایین گنبد شیخ صفی الدین قرار دارد و در دوره آن دوران کتیبه‌ای نقش بسته است، سنگی بسیار عجیب و جالب توجه که نقش دستی بزرگ بر روی آن نقش بسته است و داستان های بسیاری در رابطه به آن نقل شده است و هم چنین ظروف سفالی بسیار قدیمی نام برد.

در طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی از جانب شهرداری و اداره میراث فرهنگی برای محافظت و زیباسازی این بنای تاریخی شکل گرفته است و حتی در قسمت پشتی این بقعه کوچه های سنگ فرش با آب نمای بسیار زیبا ساخته شده است تا محل گذر گردشگران و زائران این بقعه باشد. همچنین در خیابان عالی قاپو، بازار و مغازه های بسیاری در حال فعالیت هستند که خوشمزه ترین حلوای سیاه اردبیل که سوغات مشهور و معروف استان اردبیل می باشد را به فروش می‌رسانند. این خود یکی از جذابیت های بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برای هر گردشگری می باشد.

در تمام ایام سال می توان از این مجموعه بازدید کرد و بازدید از این جاذبه ی تاریخی برای عموم مردم و گردشگران ایرانی و خارجی آزاد می باشد.

از بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی تا مرکز شهر تنها 5 دقیقه فاصله می باشد. در فصل بهار و تابستان که هوای اردبیل در بهترین و مطبوع ترین حالت ممکن می باشد، بازدید از جاذبه های گردشگری اردبیل نیز بسیار جذابتر می باشد. توصیه وبسایت قصریاب برای سفر به شهر اردبیل و بازدید از این جاذبه تاریخی – فرهنگی ماه‏های خرداد تا مرداد می باشد.