نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8206 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

عشایر تلاشگر مغان راهی دیار سبلان شدند

همزمان با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان کوچ عشایر منطقه مغان آغاز شده و عشایر تلاشگر خطه زرخیز مغان راهی دیار سرسبز سبلان شدند.

عشایر تلاشگر مغان راهی دیار سبلان شدند

به گزارش ابصارخبر، عشایر شاهسون مغان یکی از اقشار تلاش‌گر و کوشای کشور به شمار می‌روند که همواره در عرصه‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند.

امروزه عشایر زحمت‌کش این منطقه با لبیک به ندای مقام معظم رهبری با همتی والا برای تحقق شعار جهش تولید در حوزه کشاورزی و به ویژه دامپروری تلاش می‌کنند.

همزمان با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان کوچ عشایر منطقه مغان آغاز شده و عشایر تلاشگر خطه زرخیز مغان راهی دیار سرسبز سبلان شدند.

عشاير شاهسون مغان نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان اردبیل و همچنین نیمی از سال را نیز در مناطق کوهستانی و ییلاقی ارتفاعات کوه سبلان سپری می‌کنند.

زندگی عشایر آمیخته به کار، تلاش و تولید ناب ایرانی است که قطعا در سال رونق تولید این قشر کم توقع و پرتوان تلاشی مضاعف انجام می‌دهد تا بسترها و زمینه‌های خوب توانمندی‌شان را به نمایش بگذارند.

کوچ بهاره عشایر در استان اردبیل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

معرفت آذری مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در گفت ‌و گو با سبلان ما در اردبیل اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر در استان اردبیل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دهم خرداد ماه انجام می‌شود.

وی افزود: کوچ بهاره در استان اردبیل به صورت ماشینی انجام می‌شود اما عشایر باید از مواردی ازجمله کوچ شبانه، عبور و مرور در راه‌های پرخطر و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند.

آذری تصریح کرد: عشایر باید در حین انجام عملیات کوچ طبق توصیه کارشناسان به موارد بهداشتی نظیر پروتکل‌های ضروری بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی توجه جدی داشته باشند و بسته بهداشتی نیز به همراه داشته باشند.

تمهیدات لازم برای تسهیل روند کوچ عشایر انجام شده است

عباس باباوند رئیس اداره امور عشایری شهرستان پارس‌آباد نیز در ادامه بیان کرد: همراه داشتن دفترچه‌های شناسنامه عشایر در هنگام عملیات کوچ ضروری است و بنابراین باید میزان دام‌های جابه‌جا شده با تعداد مندرج در دفترچه متشابه باشد.

وی اظهار کرد: همچنین در راستای تسهیل در روند کوچ عشایر برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم نیز با دانشگاه علوم پزشکی‌، هلال احمر، صندوق بیمه کشاورزی، منابع طبیعی، آموزش و پرورش، دامپزشکی‌، جهاد دانشگاهی، سازمان صنعت، آبفای روستایی، نیروی انتظامی و پایانه‌های حمل و نقل انجام شده است.

راه اندازی ایستگاه‌های بدرقه کوچ عشایر در مسیر تردد

همچنین بابک مجرد بخشدار بران نیز به خبرنگار سبلان ما گفت: عشایر این منطقه با 580 هزار واحد دامی، نقش ویژه‌ای در تولیدات فراورده‌های دامی و اقتصاد منطقه و استان دارند.

مجرد ادامه داد: ایستگاه‌های بدرقه کوچ عشایر در مسیر تردد راه‌اندازی شده است که نسبت به ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف به این قشر پرتلاش جامعه اقداپات لازم انجام می‌شود.

بخشدار بران افزود: در این ایستگاه‌ها علاوه‌بر بدرقه عشایر توسط مسئولان مربوطه خدمات مربوط به حوزه پزشکی، دامپزشکی، بهداشتی و معیشتی نیز همچون اهدای آرد، کپسول گاز، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به عشایر ارائه می‌شود.

گزارش مهدی جدی- پویا حاجیوند

انتهای پیام/ج