سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8272 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱

دستاوردهای سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل؛

تأمین منابع مالی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری مغان/ راه اندازی ایستگاه سیب‌زمینی کشور در اردبیل

تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی خرد و تجمیعی، صدور مجوز ایستگاه تک محصولی سیب‌زمینی کشور در اردبیل، تأمین اعتبار برای خرید پنل خورشیدی برای مناطق ییلاقی فاقد برق عشایر از جمله مصوبات سفر وزیر جهاد کشاوری به اردبیل بود.

تأمین منابع مالی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری مغان/ راه اندازی ایستگاه سیب‌زمینی کشور در اردبیل

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما، دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی طی دعوت نمایندگان استان اردبیل به منظور بررسی مشکلات و موانع سر راه تولید محصولات کشاورزی عصر دوشنبه وارد استان اردبیل شد.

 پیش از سفر بازدید دکتر خاوازی بازدید از ظرفیت ها و پتانسیل های کشاورزی استان و آشنایی با کم بودها و مشکلات کشاورزان تلاشگر استان از جمله ضرورت ایجاد و گسترس آبیاری میکانیزه و  تحت فشار ، بحث توسعه ‌سردخانه هاو انبارهای میکانیزه، بیمه باغداران و کشاورزان از مهمترین برنامه های کاری وزیر جهاد کشاورزی عنوان شده بود

وی در ابتدای سفر خود با حضور در آرامستان بهشت فاطمه اردبیل به مقام شهدای والامقام ادای احترام کرد و سپس به همراه استاندار و نمایندگان استان با شهرستان کوثر عازم شد تا در جریان طرح های باغداری و گلخانه ای  این شهرستان کوثر قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در اخرین ساعات روز اول حضور خود در استان اردبیل  در مجتمع آرتا جوجه سبلان  حضور یافت تا از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات صنف مرغداران قرار گیرد.

دکتر خاوازی صبح امروز به همراه هیئت همراه و نمایندگان استان در مجلس  به شهرستان مشگین شهر رفت تا ضمن بازدید از طرح های توسعه ای این شهرستان در جریان  مشکلات مشکین شهر در حوزه کشاورزی قرار گیرد. از نهالستان گوزل نهال این شهرستان بازدید و جهت بررسی پروژه پایاب سد گیلارلوی عازم شهرستان گرمی شد تا از نزدیک در جریان آبیاری تحت فشار این شهرستان قرا گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود بهشهرستان پارس آباد مغان یکی از قطب های کشاوزی کشور عزیمت کرد تا از پروژه باغداری این شهرستان بازدید کرده و در جریان عملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای هوشمند مغان قرار گیرد.

گلخانه ها مهمترین بستر جهش تولید در عرصه کشاورزی است

روح‌الله خدارحیمی مدیرعامل بانک کشاورزی  از همراهان وزیر جهاد کشاورزی در آیین آغاز عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس آباد مغان، احداث گلخانه را به معنای مدرن سازی و جهش تولید در عرصه کشاورزی دانست و گفت: بانک کشاورزی ماموریت دارد که برای تحقق این هدف از اجرای این گونه طرح‌ها حمایت مالی کند.

وی با تاکید بر ضرورت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور گفت: شهرک گلخانه‌ای به علت سودده بودن و بازده بالای تولیدی و اقتصادی بدون نیاز ارزی از مزیت‌های اقتصاد کشاورزی ایران به شمار می‌رود.

احداث ۱۸ هزار هکتار مجمع و واحد گلخانه‌ای در کشور 

حبیب رادفر مجری طرح توسعه گلخانه ها نیز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار مجمع و واحد گلخانه‌ای در کشور احداث شده که نسبت به سال‌های گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در تولید متراکم و گلخانه‌ای در حوزه های مختلف اعم از سبزی و صیفی، محصولات باغی و تولید گل و گیاه دارویی به راحتی می‌توان به ازای هر متر مربع تولید محصول، ارزش افزوده‌ای بیش از پنج بشکه نفت را عاید کشور کرد.

رادفز با بیان اینکه در استان اردبیل بیش از ۱۵۰ هکتار طرح توسعه گلخانه‌ای اجرا شده است گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان در حال اجراست.

وی افزود: در بخش باغبانی و گلخانه‌ای می‌توان با اجرای طرح‌های توسعه، بیش از درآمدهای نفت، منابع ارزی وارد کشور کرد تا تولید در این حوزه، جایگزین خوبی برای اقتصاد نفت شود.

رادفر اشتغال در این بخش را نیز متنوع و متعدد اعلام کرد و گفت: به ازای هر هکتار کشت گلخانه، می‌توان ۱۰ تا ۱۵ فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

رشد ۷۵۰ درصدی اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تدر استان اردبیل 

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  نیز در حاشیه سفر وزیر جهاد کشاورزی به اردبیل گفت: اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تحت فشار و کم‌فشار در این استان ۷۵۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

وی افزود: اردبیل جزو ۱۰ استان برتر کشوری در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار محسوب می‌شود به طوری که در یک سال گذشته عملیات مربوط به اجرای شبکه‌های آبیاری فرعی در سطح بیش از ۲۱ هزار هکتار با موفقیت اجرا شده  است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برای جبران عقب‌ماندگی ۳۰ سال گذشته استان در خصوص اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار و کم‌فشار اقدامات ضربتی و بزرگی در همین چند سال اخیر در  این استان انجام گرفته است.

کشاورزی مغان متحول می شود 

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب در پارس‌آباد مغان نیز گفت: در این پروژه بیش از  ۱۲۰۰سنتر پیوت نصب می‌شود  و با بهره برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه  ۷۵ درصد از اراضی مطالعه شده در این طرح دیم بوده و تبدیل به آبی می‌شود، بیان کرد: بهره برداری از این طرح بزرگ موجب افزایش  ۳/۵تا ۴ برابری  عملکرد تولید خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هشت هزار هکتار زمین زراعی و ۲ هزار هکتار باغ در اجرای مرحله اول این طرح  با اختصاص آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز هفت هزار هکتار دیگر به کشاورزان واگذار خواهد شد.

خاوازی اظهار داشت: این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملا تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فراوری ، بسته بندی ، لجستیک ، حمل و نقل و صادرات محصول،  به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

وی گفت: این طرح بزرگ هدیه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجموعه مدیران جهاد کشاورزی و نیرو به مردم منطقه مغان و استان اردبیل میباشد و موجب سه تا چهار برابر شدن تولید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در باره قیمت پایین محصولات تولیدی و متضرر شدن کشاورزان در هنگام برداشت محصول گفت:  با ابلاغ الگوی کشت و تنظیم بازار در پاییز  ابلاغ  تلاش می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد.

احداث بارانداز ریلی در پارس‌آباد و تصویب گذرگاه مرزی جدید گامی مهم برای صادرات محصولات  گلخانه‌ای 

اکبر بهنام‌جو روز سه شنبه در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل و در آیین آغاز عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس آباد مغان، اجرای این طرح را به معنای امید دادن به جوانان منطقه و نیز سرمایه‌گذاری برای توسعه اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصادی منطقه دانست.

وی افزود: این طرح که در مرحله نهایی اجرا قرار دارد، پس از تکمیل حدود ۳۷ هزار هکتار از اراضی دیم شمال استان اردبیل را به اراضی دیم تبدیل می‌کند و موجب افزایش حدود یک میلیون تنی محصولات کشاورزی استان خواهد شد.

استاندار اردبیل همچنین گفت: در کنار این طرح بزرگ، احداث بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت ۱۶۰۰ هکتار، دومین اقدام بزرگ دولت در حوزه کشاورزی در شمال استان اردبیل است که نمونه آن در کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۵۰ هکتار گلخانه جدید در این استان اجرا شد و قرار است امسال نیز ۳۵۰ هکتار گلخانه در استان اردبیل احداث شده و وارد مرحله تولید شود.

بهنام‌جو با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۵۰۰ نفر با احداث ۳۵۰ هکتار گلخانه جدید در استان اردبیل گفت: زیرساخت‌های لازم این شهرک از قبیل آب، برق، گاز و جاده دسترسی تامین و احداث شده و مسئولان استان در صدد تامین بستر برای صادرات محصولات گلخانه‌های فعال این شهرک به داخل و خارج کشور هستند.

وی همچنین امضای تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث بارانداز ریلی در شهرستان پارس‌آباد و تصویب گذرگاه مرزی جدید در منطقه را گام مهم برای تامین زیرساخت صادرات محصولات شهرک گلخانه‌ای مغان عنوان و بیان کرد: محصولات تولید شده در این شهرک به زودی از طریق ریلی به مقاصد صادراتی خارجی از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و شرق اروپا صادر می‌شود.

استاندار اردبیل با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث پنج واحد کارخانه بزرگ صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه مغان گفت: سه واحد از این واحدهای صنعتی امسال به بهره برداری می‌رسد.

 مشکل اراضی عشایر واقع در محدوده کشت و صنعت مغان و پارس حل می شود

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‎سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین خواستار حل مشکل اراضی عشایر واقع در محدوده کشت و صنعت مغان و پارس شد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی نیز موافق حل این مساله و تامین نیاز شهرک گلخانه‌ای مغان و نیز اجرای کامل طرح آبیاری پایاب سدخداآفرین است.

وی افزود: همه باید برای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مغان تلاش کرده و سهمی در جهش تولید در بخش تولیدات کشاورزی منطقه ایفا کنند.

جهانگیرزاده گفت: قطب اقتصادی مغان تاکنون به صورت عملیاتی وارد مرحله استفاده از ظرفیت و تولید کشاورزی نشده و امید است با اجرای طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین و نیز شهرک گلخانه‎ای مغان، بخشی از ظرفیت‎های این منطقه به مرحله استفاده رسیده و عملیاتی شود.

استقبال وزیر جهاد کشاورزی از طرح  استخدام مهندسین ناظر کشاورزی

کاظم خاوازی  در حاشیه سفر خود به اردبیل در جمع خبرنگاران، در خصوص ساماندهی مهندسان ناظر کشاورزی اظهار کرد: اگر در مجلس شورای اسلامی قانونی در خصوص استخدام مهندسین ناظر کشاورزی تصویب شود، این وزارت‌خانه از تصویب و اجرای این قانون استقبال می‌کند.

وی افزود: لازمه به کارگیری این افراد که از سن استخدامشان گذشته و علی رغم سال‌ها خدمت در ادارات جهاد کشاورزی سراسر کشور تاکنون استخدام نشده‌اند، تصویب قانون در مجلس و صدور مجوز توسط سازمان استخدامی کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مسئله واگذاری کشت و صنعت مغان انجام شده و وزارت جهاد کشاورزی باید توأم با نظارت، از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت کند و این مسأله عامل توسعه کشت و صنعت مغان خواهد بود.

خاوازی گفت: با ورود سرمایه‌گذاران و توسعه کشت و صنعت مغان و نیز حمایت و نظارت وزارت جهاد کشاورزی از صنایع تبدیلی، زنجیره تولیدات کشاورزی استان اردبیل تکمیل شده و اشتغال‌زایی جوانان محقق خواهد شد.

 رویکرد شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور حمایت از سرمایه‌گذاران است

علی‌اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه ای کشاورزی در آئین کلنگ‌زنی شهرک گلخانه‌ای در شهرستان پارس‌آباد گفت: طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شده عملیات احداث شهرک‌های کشاورزی به ویژه گلخانه‌ها در مناطق مختلف استان اردبیل از اواخر سال 97 به صورت جدی آغاز شد.

وی از اهتمام شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور برای توسعه فعالیت گلخانه‌ها خبر داد و افزود: تاکنون در مجموع در مناطق مختلف استان اردبیل حدود 8 شهرک گلخانه‌ای با مساحت 2 هزار و 850 هکتار وجود دارد که با واگذاری اراضی، تامین زیرساخت‌های لازم و تکمیل مطالعات مربوطه احداث می‌شوند.

منصوری با بیان اینکه رویکرد شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور حمایت از سرمایه‌گذاران است است تصریح کرد: همانطور که در استان اردبیل دیده می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد توسعه شهرک‌های کشاورزی بوده‌ایم رویکرد شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور حمایت از سرمایه‌گذاران است است و در این راستا گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور از واگذاری اراضی در پارس‌آباد به سرمایه‌گذاران خبر داد و بیان کرد: تاکنون به غیر از اراضی پایاب سد خداآفرین که در مرحله رفع معارضات اجتماعی قرار دارد در سایر بخش‌ها در شهرستان پارس‌آباد مغان حدود 700 هکتار از اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای به سرمایه گذاران واگذار شده است.

پروژه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی پارس‌آباد یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه کشاورزی در خاورمیانه  است

علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در بازدید از پروژه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اظهار داشت: پروژه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه کشاورزی نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه و در سطح جهان است.

وی از اهتمام جدی وزارت جهاد کشاورزی به پروژه‌های آبیاری تحت فشار در منطقه مغان خبر داد و افزود: پروژه آبیاری تحت فشار و مکانیزه که در سطح 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پارس‌آباد در حال اجرا است با اهتمام جدی وزارت جهاد کشاورزی به پروژه‌های آبیاری مکانیزه شاهد پیشرفت مطلوبی در این پروژه بزرگ هستیم.

اکبری با اشاره به پروژه پایاب سد خداآفرین تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده 74 هزار هکتار تخصیص آب از پایاب سد خداآفرین بود که 62 هزار هکتار از این میزان به اراضی کشاورزی استان اردبیل و نیز 12 هزار هکتار به آذربایجان شرقی مربوط است که به علت خشکسالی‌های دهه اخیر در سال 93 این میزان به ترتیب به 36.7 و 5 هزار و 300 هکتار تبدیل شد.

وی با تاکید بر اعتبارات اختصاص یافته به پروژه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی پارس‌آباد اظهار کرد: اعتبار اولیه پروژه آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی پارس‌آباد یک هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که تاکنون یک هزار و 90 میلیارد تومان از این اعتبارات اختصاص یافته است و یک هزار و 200 میلیاد تومان نیز هزینه شده است و در واقع بیش از 150 میلیارد تومان به پیمانکاران منطقه بدهکار هستیم.

مصوبات سفر وزیر جهادکشاورزی به استان اردبیل

در پایان سفر ۲ روزه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل، تصمیماتی برای توسعه بخش کشاورزی استان و حل مشکلات این حوزه مصوب شد.

تصمیماتی که در پایان این سفر برای بخش کشاورزی استان اردبیل در جلسه‌ای با حضور نایب رئیس مجلس، وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل مصوب شد، به شرح ذیل است:

۱) تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی خرد و تجمیعی به‌طور کامل تا سقف ۱۲ هزار هکتار برای کل استان اردبیل در سال زراعی ۱۳۹۹ بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها

۲) اختصاص ۱۴ هزار میلیارد ریال توسط بانک کشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استان اردبیل تا سقف ۳۵۰ هکتار در سال ۱۳۹۹ براساس پیشرفت فیزیکی طرح‌ها

۳) پرداخت ۱۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز برای احیای ۶۸ واحد و طرح راکد و غیرفعال در زیربخش‌های کشاورزی استان اردبیل برای سال ۱۳۹۹ توسط بانک کشاورزی

۴) قول اختصاص تسهیلات مورد نیاز ۱۰۰ طرح نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی ۲۵ الى ۶۰ درصد در بخش کشاورزی استان اردبیل و همچنین احداث سردخانه از مانده منابع ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه ثابت و در گردش طرح‌ها و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی سفر ریاست جمهوری

۵) قول پیگیری اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای افتتاح و بهره‌برداری از ۷ هزار هکتار دیگر از اراضی پایاب سد خدآفرین تا پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای بهره‌برداری از کل اراضی پایاب به وسعت ۴۲ هزار هکتار

۶) اختصاص حدود ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری ۲۲ طرح نیمه تمام سد معیشتی و استخر ذخیره آب در سطح استان با پیشرفت فیزیکی ۱۰ الى ۶۰ درصد از محل فروش اموال و دارایی‌های مازاد وزارت جهاد کشاورزی

۷) بررسی‌های کارشناسی و ارایه راهکارهای اصلاحی به‌منظور پیشگیری از سرمازدگی‌های متناوب سالانه در محدوده باغات مشگین‌شهر 

۸) اختصاص سالانه تا سقف ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت یارانه‌ای برای سرشاخه کردن درختان باغات گردو استان اردبیل و اصلاح آن‌ها با شرایط آب و هوایی به منظور پیشگیری از سرمازدگی

۹) قول صدور مجوز ایستگاه تک محصولی سیب‌زمینی کشور در اردبیل

۱۰) قول صدور مجوز تأسیس ایستگاه گلخانه‌ای و همچنین مجوز مهارت‌آموزی تخصصی مشاغل مرتبط با گلخانه در داخل مجتمع در حال ساخت گلخانه‌ای مغان

۱۱) پیشنهاد ردیف اعتباری پایدار و ملی برای نگهداری ۱۸۰۰ کیلومتر راه‌های عشایری استان در بودجه سال ۱۴۰۰

۱۲) تأمین اعتبار برای خرید پنل خورشیدی برای مناطق ییلاقی فاقد برق عشایر

۱۳) تأمین اعتبار خرید یک دستگاه لای سی متری برای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به‌منظور برآورد نیاز آبی محصولات کشاورزی

۱۴) موافقت با ایجاد چارت سازمانی معاونت نظام بهره‌برداری برای سازمان جهاد کشاورزی استان و چارت مدیریت جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه در شهرستان جدید التاسیس اصلاندوز و پیگیری آن از سازمان امور اداری و استخدامی

۱۵) پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال مانده تسهیلات قبلی و نیز پرداخت ۳ میلیارد ریال تسهیلات متمم از محل تسهیلات اشتغال از سوی بانک کشاورزی جهت تکمیل مجتمع گلخانه گل رز هلندی در شهرستان کوثر

۱۶) معرفی سرمایه‌گذار یک مجتمع باغی در شهرستان گرمی به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی پس از ارایه طرح توجیهی از سوی آن سرمایه‌گذار

استان اردبیل با سه دشت مهم اردبیل، مشگین‌شهر و مغان، دارای ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی می‌باشد.

این استان ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، دامی و باغی تولید می‌کند و در تولید ۱۲ محصول حایز رتبه اول تا هشتم کشوری است.

محصولات کشاورزی تولیدی استان اردبیل حدود چهار درصد مجموع تولیدات کشاورزی ایران بوده و بیش از ۲۹ درصد از تولید ناخالص استان متعلق به بخش کشاورزی این استان است.

 

انتهای پیام/ج