نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8308 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷

در سفر دو روزه سخنگوی وزارت امورخارجه به استان اردبیل مطرح شد؛

پنجمین گذر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان بازگشایی می شود/ منطقه مغان در مواقع بحرانی می تواند جوابگوی کشور شود

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در سفر به استان اردبیل از بازگشایی پنجمین گذر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان خبرداد و گفت: منطقه مغان از ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی برخوردار است که در صورت وقوع بحران اقتصادی می تواند جوابگوی کل کشور شود.

پنجمین گذر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان بازگشایی می شود/ منطقه مغان در مواقع بحرانی می تواند جوابگوی کشور شود

به گزارش ابصارخبر، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان شب پنجشنبه به منظور بررسی اوضاع و شرایط منطقه وارد اردبیل شد.

 

وی در سفر دو روزه خود به استان اردبیل به محض ورود به استان با حضور در مزار شهدای گمنام مجتمع فرهنگی و گردشگری شورابیل به مقام شهدای استان اردبیل ادای احترام کرد.

سید عباس موسوی صبح پنجشنبه در اولین جلسه رسمی و کاری خود در نشست با استاندار اردبیل به جایگاه مرزها در کشور اشاره کرد و گفت: باید به مرزهای کشور با همسایگان نگاه ویژه ای داشته باشیم  چراکه این نواحی برای جهش صادرات و کاهش اثرات تحریم و توسعه اقتصادیفرصت هستند.

وی مرزی بودن استان اردبیل را مزیتی برای استان و کشور عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی دارای 15 کشور همسایه است که باید از این ظرفیت برای غلبه بر تحریم‌ها استفاده شود.

اکبر بهنام جو استاندار اردبیل نیز در  این نشست گفت: در پنج سال اخیر با اختصاص اعتباراتی از محل صندوق ذخیره ارزی پروژه هایی در منطقه مرزی استان اجرا شده و موجبات رشد تولید و اقتصاد در شمال استان را فراهم کرده است.

وی گفت: در راستای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی پیگیری های لازم از سوی دولت و کشور همسایه در راستای احداث شهرک صنعتی مشترک انجام گرفته و محل آن مشخص شده است.

استاندار اردبیل به فعالیت پایانه مرزی بیله سوار اشاره کرد و گفت: تعداد ورودکالا و  مسافر از این مرز نیز بیشتر است که در حال حاضر به دلیل کرونا بسته شده است.

بهنام جو  تکمیل این پروژه های زیرساختی را نیازمند همکاری همه حوزه های مرتبط دانست و تکمیل بارانداز ریلی و شهرک صنعتی مشترک را در توسعه اقتصادی استان و کشور با اهمیت خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز پنجشنبه به دیدار آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل رفت.

زیرساخت‌های لازم برای روابط تجاری و اقتصادی موفق آذربایجان و استان اردبیل فراهم شود

آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه اردبیل در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: نیاز است باتوجه به مرزی بودن استان اردبیل با کشور آذربایجان زیرساخت‌های لازم برای روابط تجاری و اقتصادی موفق آذربایجان و استان اردبیل فراهم شود و از این ظرفیت برای توسعه و رشد استان استفاده گردد.

وی خواستار عملیاتی شدن بارانداز ریلی اردبیل در پارس‌آباد شد و افزود: این امر یک پروژه بسیار مهم برای استان اردبیل است که امیدواریم با پیگیری و حمایت‌های اساسی اجرایی شود.

آیت الله عاملی با اشاره به اینکه روز به روز بر عزت و اقتدار ملت ایران افزوده می‌شود، اضافه کرد: وحدت، ‌تعامل و همدلی این عزت و اقتدار را دوچندان کرده است.

وی با تاکید بر توطئه و نقشه‌های دشمنان برای مخدوش کردن عزت و اقتدار ایران گفت: با همدلی و وحدت ملت ایران تمامی توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان به یاس و ناامیدی تبدیل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست با بیان اینکه حرف و آرمان کشور ما برای دنیا مهم است و برخی بخاطر این آرمان ها با ما دشمنی می کنند، گفت: دولت و ملت در کشور همراه هم هستند و این موجب همگرایی شده است.

موسوی با اشاره به موقعیت مرزی استان اردبیل این مزیت را در مبادلات اقتصادی با اهمیت دانست و گفت:  بخش خصوصی با انگیزه در استان پای کار بوده و باید با تکمیل اقدامات زیرساختی زمینه مراودات اقتصادی مرزی را در این استان فراهم آوریم.

رفتارهای مرزبانی اردبیل با اتباع خارجی مناسب و با سعه صدر است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سفر خود به استان اردبیل با فرمانده مرزبانی استان دیدار کرد و گفت: رفتارهای مرزبانی در این استان با اتباع خارجی مناسب و با سعه صدر است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات مناسب مرزبانی استان در خصوص حراست از مرز با رعایت سعه صدر، بیان کرد: برای مقابله با قاچاق مواد مخدر از مرزها برنامه های مناسبی اجرا شده و این روند همچنان به عنوان مسائل جدی دنبال می شود.

سرهنگ شاهین اسماعیلی فرمانده مرزبانی استان اردبیل در این دیدار گفت: با توجه به تدابیر امنیتی و حفاظتی انجام گرفته مرز۳۶۹ کیلومتری  استان اردبیل با جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مرزهای امن و کنترل شده است.

وی به نقش مرزنشینان در همکاری با مرزبانی اشاره  و مرزنشینان استان را از جمله معتقدین و مقیدین  به کشور و نظام عنوان کرد.

کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه می کند

سید عباس موسوی در ادامه دیدارهای خود در نشست با حسین پیرمؤذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل  گفت: در حال حاضر کشور اقتصاد بدون نفت را تجربه می کند که افزایش همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه و مشارکت بخش خصوصی برای کاهش فشار های اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اولویت کار همه سفرا در دولت کار اقتصادی بوده و از حضور بخش خصوصی به عنوان عامل کار اقتصادی استقبال می شود، گفت: کشوری مثل ایران که دارای ۱۵ همسایه می باشد ، می تواند با گسترش مراودات اقتصادی با این همسایگان تحریم ها را دور بزند.

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این دیدار رفع مشکلات بخش خصوصی را در رونق صادرات و فعالیت های اقتصادی ضروری دانست.

وی افزود: در حال حاضر برخی از مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد با دیپلماسی قابل حل است.

سید عباس موسوی ظهر روز پنجشنبه در نگارخانه خطایی اردبیل حضور یافت تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران اردبیل شود.

وی در این نشست که با حضور خبرنگاران خبرگزاری های رسمی کشور برگزار شد به سوالاتی پیرامون سند همکاری ایران با چین، روابط ایران با جمهوری آذربایجان، حادثه نطنز، بلوکه شدن دارایی های ایران در کره جنوبی پاسخ گفت و افزود: پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت در جریان رسیدگی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه شامگاه پنجشنبه با حضور در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی از این مکان تاریخی بازدید کرد.

 

 

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح جمعه به پارس آباد مغان رفت تا ضمن بازدید از گمرک مرزی بیله سوار، منطقه آزادلوی مغان، منطقه شهرک صنعتی مشترک( نقطه مرزی تازه کند)، از بار انداز ریلی شمال استان و مجموعه کشت و صنعت پارس آباد بازدید کند 

بازگشایی پنجمین گذر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان

موسوی در بازدید از ساختمان گمرک آزادلو در شهرستان گرمی به ظرفیت‌های موجود در استان اردبیل برای افزایش مراودات و همکاری‌ها با کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: بازگشایی پنجمین گذر مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان و گمرک آزادلو شهرستان گرمی مغان پیگیری و در این خصوص برنامه ریزی می‌شود.

موسوی با تاکید بر قدمت بالای گمرک آزادلوی گرمی تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود گمرک آزادلو که به عنوان گذرگاه مرزی شهرستان گرمی مغان شناخته می‌شود از قدمت بسیار بالای تاریخی برخوردار است.

منطقه مغان در مواقع بحرانی می تواند جوابگوی کشور شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در بازدید از پایانه مرزی تازه کند پارس‌آباد به استفاده از ظرفیت‌های منطقه مغان تاکید کرد و افزود: منطقه مغان ظرفیت‌ها و امکانات ویژه‌ای دارد که در نوع خود پتانسیل قابل توجهی داشته و در شرایط بحرانی می تواند جوابگوی نه تنها استان بلکه کل کشور باشد.

وی از افزایش صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری آذربایجان خبر داد و تصریح کرد: رایزنی‌های لازم در خصوص صادرات تولیدات محصولات کشاورزی منطقه مغان به کشور جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار دارد.

موسوی تصریح کرد: به عنوان رایزن سیاسی میان دو کشور تلاش خواهم کرد از پتانسیل استان اردبیل به عنوان پایلوت صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری آذربایجان و منطقه اوراسیا استفاده کنیم. 

وی منطقه مغان را قطب کشاورزی کشور دانست و گفت: با وجود اینکه در شرایط تحریم قرار داریم اعتقاد دارم استان اردبیل به تنهایی می‌تواند بار بزرگی را از دوش کشورمان در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی بردارد.

موسوی در بازدید از پایانه مرزی پارس آباد با تأکید بر ضرورت تسهیل در زمینه صادرات محصولات کشاورزی گفت با توجه به ضرورت تسهیل در زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید برای ایجاد شهرک مشترک صنعتی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه اقدامات لازم عملیاتی شود چراکه موجب توسعه و رونق بخش کشاورزی مغان و سایر مناطق کشور خواهد بود.

وی  افزود: با ایجاد بارانداز ریلی در شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در بحث صادرات محصولات کشاورزی کشور به‌ویژه استان اردبیل و منطقه زیرخیر مغان به حوزه قفقاز و جمهوری آذربایجان بسیار موفق عمل خواهیم کرد که باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از این بازدید پارس آباد را به مقصد تهران ترک می کند.

 

انتهای پیام/ج