سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8462 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴

تحلیلی بر مناقشه قره باغ؛

ویژگی های بازیگردانان جنگ قره باغ /کدام کشورها در این مناقشه هدف توطئه هستند

مهمترین سئوال این است که از جنگ آذربایجان و ارمنستان و بنوعی مناقشه قره باغ کدام کشورها سود و کدام کشورها هدف توطئه‌ هستند و کشورهای تاثیر گذار در این مناقشه چه ویژگی هایی دارند و دنبال چه اهدافی در این منطقه هستند؟

ویژگی های بازیگردانان جنگ قره باغ /کدام کشورها در این مناقشه هدف توطئه هستند

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما، یک هفته ازمناقشه تاریخی قره باغ توسط آذربایجان و ارمنستان می گذرد و هر روز دامنه آن گسترده تر از قبل شده و شاهد ابعاد جدیدی از پشت پرده و سناریوی منطقه ای و فرامنطقه ای آن می شویم در این راستا دیدگاه ها و تحلیل های متعددی شده است.

مهمترین سئوال این است که از جنگ آذربایجان و ارمنستان و بنوعی مناقشه قره باغ  کدام کشورها سود و کدام کشورها هدف توطئه‌ هستند و کشورهای تاثیر گذار در این مناقشه چه ویژگی هایی دارند و دنبال چه اهدافی در این منطقه هستند؟

تاریخچه منطقه قره باغ

1921707

قره باغ منطقه ای میان آذربایجان و ارمنستان و در شمال غرب ایران قرار دارد که پس از جنگ اول ایران و روسیه تزاری و کشته شدن جوادخان قاجار آخرین حاکم ایرانی آن ، در طی عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمنچای ، بهمراه شهرها و مناطق گسترده و حاصلخیز از خاک ایران جدا و به روسیه تزاری واگذارشد .

 پس از فروپاشی حکومت تزاری در روسیه ، آذربایجان و ارمنستان تا حدودی مستقل شدند اما با قدرت گیری اتحاد جماهیر شوروی مجددا تحت حاکمیت این نظام سیاسی قرار گرفتند.

 برژینسکی به دلیل وجود منابع سرشار انرژی، جایگاه ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی و معادن مختلفی که در قفقاز جنوبی وجود دارد در نظریه خود منطقه قفقاز جنوبی را به قلب جهان تعبیر می کند.

 هنگامه فترت و احتضار اتحاد جماهیر شوروی ، در سال ۱۹۸۸ ارمنیان خواستار استقلال شدند که توسط ارتش جمهوری آذربایجان طی ۳ سال به شدت سرکوب و قتل عام گردیدند.

در واکنش به قتل عام مورد اشاره ، نظامیان ارمنستان برای دفاع از ارمنیان وارد عمل شده و در طی یک جنگ ۳ ساله (۱۹۹۱ - ۱۹۹۴ ) مناطق قره باغ ( که عمدتا ارمنی نشین اند ) و شهرهای مسلمان نشین اطراف آن را به تصرف در آوردند و جمهوری" آرتساخ " یا منطقه خودمختار قره باغ  (وابسته به ارمنستان ) از دل آن جنگ متولد شد .

 بنا بر اسناد موجود و به طور قطع ویقین ، می توان گفت که ایجاد مناقشه قره‌باغ سالها پیش از فروپاشی شوروی سابق و برای جلوگیری از اتحاد ایران و جمهوری شیعه نشین  آذربایجان و اجرای نقشه های شوم در آینده منطقه طرح ریزی شده بود.

طرحی که در غرب نوشته و طراحی شده و روسها و بازیگران منطقه ای بزرگ با تمایل بسیاری به آن نگاه کردند، چراکه مناقشه قره باغ باعث نفوذ و تامین منافع آنها در قفقاز می شد.

جامعه بین الملل استقلال این منطقه را برسمیت نمی شناسد و آن را متعلق به آذربایجان می دانند تا به امروز ارمنستان وآمریکا (در ظاهر رد می کند ولی عملا با قره باغ انواع ارتباط را برقرار کرده اند) و تعدادی از سران اتحادیه اروپا آن را برسمیت نمی شناسند ولی ارتباطات و رفت آمدهای خوبی برقرار کرده اند.

 اکنون کینه های قدیمی و معضلات داخلی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و تحریکات صهیونیست‌ها و ترک ها باهم ترکیب شده و او را برآن داشته تا با بهره گیری از تفکرات نوعثمانی گری اردوغان و کمکهای وی قره باغ را بازپس گیرد.

آنچه مسلم است مناقشه قره باغ و خصوصا اتفاقات اخیر در این منطقه یک موضوع ساده و صرفا درگیری میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان نیست ، بلکه موضوع قره باغ مسئله ای با اضلاع متعدد و با بازیگران متعدد منطقه ای و فرا منطقه ای است که با برنامه ریزی دقیق جهت رسیدن به اهداف متعدد طراحی شده و در حال اجراست ، و از سوی دیگر بحران قره باغ، بحرانی پیچیده و چند وجهی است. یک وجه حقوقی و تاریخی دارد و یک وجه بهانه جویانه خارجی

 هدف طراحان شروع توطئه بزرگ و گسترده از انبار باروت منطقه قفقاز  یعنی قره باغ آغاز شده و توسعه ی دامنه آن به قفقاز شمالی که منطقه امن میان ایران و روسیه است و جنوب رودخانه ارس (مناطق ترک نشین ایران) و شاید به کشورهای آسیای میانه که منطقه استراتژیک و امن میان سه قدرت ایران، روسیه و چین است ، منتهی شود .
 
 جمهوری آذربایجان

 

 این کشور با جمعیت شیعه  با ذخایر بالای نفت و انرژی و معادن غنی و خاک حاصلخیز ولی با سردمداران لائیک و وابسته به غرب و ترکیه، بخاطر سهل انگاری های متعدد و اطمینان به وعده های کشورهای استعمارگر و گروه مینسک (فرانسه ، آمریکا و روسیه) و پشت کردن به توانایی های داخلی و جوانان برومند خود پس از 30سال هنوز نتوانسته مناطق اشغالی خودر را از دست ارمنستان  اشغالگر آزاد نماید.
چند نکته در خصوص دولت آذربایجان

 آنچه مسلم است قره باغ متعلق به جهان اسلام و آذربایجان است و باید بدست جوانان آذربایجانی و مردم شیعه ی آن کشور آزاد شود نه دولت های آمریکا ،ترکیه و رژیم صهیونیستی و گروه های تکفیری وهابی .

1921721

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در دیدارشان با حیدر علی‌اف که در تیرماه سال 1373 انجام شده است؛ ضرورت‌ دفاع‌ مردم‌ جمهوری‌ آذربایجان‌ از سرزمین‌ خود را در برابر متجاوز به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ دینی‌ و وظیفه‌ مذهبی‌ مورد تأکید قرار میدهند.

دولت آذربایجان به جوانان غیور اجازه تشکیل گروه مسلحانه مثل حزب الله را نمی دهد، تا بیست در صد از وطنشان را آزاد کنندو خود نیز اراده ی قوی به این امر ندارد.

  دولت آذربایجان نیروهای مذهبی را هر روز زندانی کرده، وسط خیابان عزادران حسینی را به گلوله می بندد؛ از طرفی دیگر نزدیک سی سال است دولت آذربایجان و ترکیه چشم به آمریکا و اروپا و سازمان ملل بسته اند تا قره باغ را آزاد کنند. اما این درحالیست که اخیرا ارامنه ی کشورهای آمریکا و اروپا در قره باغ و در حضور رئیس جمهور ارمنستان مسابقه ورزشی برگزار کردند تا به اشغال قره باغ رسمیت ببخشند!

دولت آذربایجان، روحانیون مذهبی آذربایجانی که در نجف یا قم ، تحصیل کردند را زندانی و شکنجه میکند.

حیدر علی اف رییس جمهور وقت آذربایجان خطاب به وزارت خارجه : «از همکاری شما با ایران مطلع هستم. (این پوشه از اسرائیل به ترکیه و از آنجا به جمهوری آذربایجان انتقال داده شده بود). از این به بعد تمامی روابط خود با ایران را باید متوقف کنید. ما به کمک ایران نیازی نداریم. من اگر بدانم که قره باغ را می توان با کمک ایران پس بگیرم، آن را به ارمنستان تقدیم می کنم.

قره باغ یک مشکل اساسی نیست و در مدت زمان کوتاهی خود به خود حل خواهد شد. جنگ ما با ایران است، ما باید خود را آماده جنگ با ایران بکنیم. دشمن اصلی ما ارمنستان نیست، بلکه فارس ها هستند.

از این جهت که گام بعدی اردوغان و علی اف اتصال زمینی نخجوان به جمهوری آذربایجان خواهد بود و دست ترکیه را برای رسیدن به قفقاز و دریای خزر و استفاده از منابع آن بازخواهد کرد.

 اعتقادات و رویکردهای سران جمهوری لائیک آذربایجان ‌، هیچ نسبتی با آذری زبان ها در آن کشور و ایران ندارد و حتی اکثریت شهروندان شیعه جمهوری باکو نیز توسط دولت الهام علی اف به علت اعتقادات مذهبی شان به شدت سرکوب شده و منکوب می گردند و این گمان که دفاع از آذربایجان در این نبرد حمایت از مسلمان و دارالسلام در برابر غیر مسلمان و دارالکفر است گمانی باطل و انگاره ای ناقص خواهد بود.

اگر خاطرات سرداران شجاع سپاه پاسداران در جنگ قره باغ را مطالعه کنید، موقعی که ملت آذربایجان مشغول دوقطبی اختلافات ویرانگر دعوای تصرف قدرت توسط حیدر علی اف و دیگران بود و از قضیه اشغال قره باغ غافل بودند و در خوش گذرانی های خارجی بسر می بردند.

فیلم/ کمک‌های مستشاری ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ

سردار ایرانی به حیدر علی اف پیشنهاد می دهد شما در خواست کتبی بنویسید که ایران لشگر ۳۱عاشورا تبریز را بیاورد تا قره باغ را از اشغال ارمنستان آزاد کند و با درخواست شما ما از تهمت اشغالگری مجامع بین المللی در امان باشیم اما حیدر علی اف استنکاف می کند و جواب می دهد شما بروید، ما توسط آمریکا و اروپا و سازمان ملل قره باغ را آزاد می کنیم!

با اینحال دولت باکو در آن دوران بحرانی توانست به واسطه کمک های بیدریغ ایران، بخش مهمی از تمامیت ارضی خود را حفظ کند و جلوی پیشروی های ارمنی ها را سد کند و اگر حمایت های ایران  نبود، جمهوری آذربایجان هزینه و سرزمین های بسیار بیشتری از دست می داد.

برخی اقدامات دولت آذربایجان در مقابل خدمات و کمک های ارزنده و بلاعوض جمهوری اسلامی ایران

1921724

 در مرحله نخست تمامی همکاری فیمابین قطع شده و مستشاران نظامی و سیاسی ایران از آذربایجان اخراج و از هرگونه همکاری خودداری نمود و سپس بی شرمانه همه کسانی که از ایران برای کمک در جنگ به جمهوری آذربایجان آمده بودند، زندانی شدند.

شگفت انگیزتر این که آنها توسط بازجویان اسرائیل و ترکیه بازجویی و شکنجه شدند، مدت ها بعد، همه این خدمات و کمک ها خیانت قلمداد شد!

 دولت آذربایجان اجازه ایجاد پایگاه مجهز و بزرگ برای آمریکاییان و رژیم صهیونیستی در شهر لنکران داده است.

 جمهوری آذربایجان متحد غرب و رژیم صهیونیستی بوده و حتی خاکش را در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار داده و ادعاهای ارضی نسبت به خاک آذربایجان و مناطق ترک نشین ایران دارد.

 آذربایجان به مرکز پرورش جاسوس و خرابکار علیه ایران توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا تبدیل شده است بطوری که عواملین ترور دانشمندان هسته ای ایران همه در آذربایجان توسط رژیم صهیونیستی آموزش دیده اند.

مبدا تمام پروازهای پهباد های جاسوسی رژیم صهیونیستی در ایران و انجام چندین مورد خرابکاری در مراکز هسته ای و نظامی ایران کشور آذربایجان بوده است و احتمالا آخرین مورد آن نفوذ پهباد صهیونیستی به عمق خاک ایران و انهدام آن نزدیک سایت هسته ای بناب و در آسمان ملکان بوده است (مورد اخیر هنوز توسط کارشناسان نظامی و امنیتی تایید و اطلاع رسانی نشده است).

به آل سعود و وهابیت اجازه تبلیغات آزاد و تأسیس مدارس داده که بر ضد مذهب رسمی مردم آذربایجان تبلیغ کنند!

 مرتب با شبکه های ماهواره ای به زبان ترکی از جدایی تبریز و  ایران دم می زنند و از تجزیه طلبان حمایت می کند و کنگره جهانی آذری ها علیه ایران اسلامی را برگزار میکند.

 شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس آن کشور هر روز به بهانه های واهی اقدام به توهین به مردم و مسئولین ایران می کنند.

 جمهوری آذربایجان تنها کشوری است که بیشترین حجم نفرت علیه ایران را در افکار عمومی مردمش پمپاژ می‌کند. این اتفاق به خاطر تسلط رژیم صهیونیستی بر رسانه‌های این کشور است.

 آنچه غم‌انگیز است اینکه مردم جمهوری آذربایجان باید بیشترین حجم نفرت را از اسرائیل داشته باشند، اما ملت مظلوم این دیار، شب و روز تحت تاثیر تبلیغات منفی و مسموم علیه ایران هستند. در حالی که اگر ایران نباشد در آینده‌ای نه چندان دور مثل آوارگان فلسطینی، سرگردان تاریخ خواهند شد.

جمهوری ارمنستان

1921730

این کشور ارمنی که حدود 30 سال از استقلالش می گذرد از حمایت روسیه و اتحادیه اروپا بخصوص فرانسه و آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار است.

در مقاطعی گوناگون و با بهانه های رنگارنگ مناطقی از سر زمین های آذربایجان را اشغال نموده است.

 بنا به نقل تاریخ این اشغالگری ها بیشتر با جنگ روانی و شایعات انجام پدیرفته تا جنگ و زد و خورد مثلا شایع می کرد که ارمنی ها دارند بسمت شهر شوسا می آیند بلافاصله مردم آذری و ارتش آن منطقه قبل از ورود ارمنی ها تخلیه و دو دستی تقدیم می شد ونقل شده اگر در هر یک از شهرهای اشغالی چند نفر مقاومت می کردند و فرار نمی نمودند امکان نداشت ارمنستان آنها را اشغال نماید چون همچون آذری ها روحیه جنگ آوری نداشتند و...

 تابحال 4 قطعنامه شورای امنیت علیه ارمنستان برای خروج از سر زمین های اشغالی آذربایجان صادر شده که این کشور به هیچکدام از آنها ترتیب اثر نداده و در مذاکرات سیاسی در این راستا جدیتی از خود نشان نمی دهد.

 از همان ابتدای استقلال ایران همانند سایر کشورهای استقلال یافته از شوروی آن را برسمیت شناخت  که این امر به مذاق آذری ها خوش نیامده و آن را بهانه اخراج ایرانیان و توطئه چینی علیه ایران قراردادند.

 در فرصت های متعدد پیش آمده مسئولین نظام و بخصوص مقام معظم رهبری از سران و نخست وزیر این کشوار خواستار عقب نشینی از سر زمین های اشغالی آذربایجان شده و تاکید به احترام متقابل و مذاکره برای صلح و آرامش دعوت کرده است همچنین معظم له در مناسبت های مختلف از تجاوزگری ارمنستان انتقاد و از مردم مظلوم قره باغ حمایت کرده و مسلمانان را برای کمک به آزادسازی مناطق اشغالی قره باغ تشویق و دعوت نموده است.

ارمنستان طی تلاش بین المللی ترکیه را به نسل کشی ارامنه در جنگ اول جهانی محکوم نمود که این امر رنجش مقامات بلند پرواز ترک را در پی داشت و اتحادیه اروپا و بخصوص آلمان نسل کشی ارامنه را بهانه ای قرار داده و ترکیه را سالهاست پشت درهای اتحادیه اروپا نگه داشته است. این امر موجب سردی روابط بین ارمنستان و ترکیه شده و یکی از دلایل حمایت صریح و قاطع ترکیه از آذربایجان در این راستا قابل تفسیر است.

  با اینحال تمام مایحتاج ارمنستان را ترکیه تامین می کند و روابط نجاری عالی فیمابین حاکم است این وضعیت عجیب بین ارمنستان و آذربایجان هم حاکم است بنوعی که علی رغم اختلافات ظاهری سیاسی عمده بنزین مورد نیاز ارمنستان توسط آذربایجان با قیمت ارزان تامین می شود و یا خط لوله آذربایجان به اروپا از ارمنستان می گذرد و روابط بین روستی و مقامات آنها در سطح عالیست گویا هردو طرف از وضع موجود رضایت دارند.

اقتصادش از ترکیه و تجهیزاتش از آمریکا و صهیونیست‌ها و انرژی اش از آذربایجان و حمایت مالی توسط روس‌ها تامین می شود.
و...

جمهوری ترکیه

 

با سقوط و تجزیه امپراطوری عثمانی پس از جنگ اول جهانی ترکیه امروزی با حفظ آرم ماه و ستاره امپراطوری متولد شد وبیش از 100 سال است سردمداران آن در سودای احیای دوباره  امپراطوری بسر می برند در سال های اخیر اقدامات متعددی در کشورهای گوناگون از لیبی گرفته تا قبرس و یونان و شمال عراق و اقدامات خونین در شمال سوریه در راستای بازگردان هژمونی از دست رفته خود انجام داده اند که دخالت مستقیم در مناقشه قره باغ و حمایت و پشتیبانی از آذربایجان با سیاست های سنتی ترکیه در یک راستاست.

 اقدامات مخرب منطقه ای ترکیه

ترکیه با همکاری آذربایجان در صدد است با گسیل گسترده گروه های تکفیری مستقر در شمال سوریه و لیبی جبهه جدیدی در منطقه استراتژیک قفقاز ایجاد نماید.

 ترکیه با توسل به انواع اقدامات در تلاش است با استفاده از نیرو های تکفیری و نظامی ترکیه را از طریق نخجوان و اشغال جنوب ارمنستان و آزادسازی منطقه قره باغ ، زمینی خود را به دریای خزر متصل نماید.

 ترکیه از دیر باز در تلاش است با بر انگیختن احساسات قومیت گرایی و حس ناسیونالیستی و پان ترکیستی هژمونی خود را در شمال ایران و منطقه قفقاز و حتی آسیای میانه گسترش دهد در این راستا و پس از انقلاب از هر حرکت پان ترکیستی در ایران حمایت و حتی میزبان سرمداران تحرکات تجزیه طلبی بوده  و بنوعی با همکاری آذری ها و سرویس های جاسوسی برخی کشورهای معاند در این راستا برنامه مدون دارد و عوامل اجرایی لازم را سامان دهی می کند.

1921801

این کشور در دو جبهه ی لیبی و سوریه علی رغم تلاش های زیاد موفقیتی ملموس کسب ننموده و بهمین خاطر جبهه سومی در قفقاز ایجاد نموده تا در مقابل روسیه و ایران شانس خود را مجدد بیازماید.

 اقدامات اخیر ترکیه در گسیل گروه های تروریستی به منطقه قفقاز انسان را یاد روزهای اول بحران و جنگ داخلی سوریه می اندازد و موضوع جایی وحشت ناک می شود که گروه های ضد شیعی و تکفیری وهابی در کنار صهیونیست ها جهت آزادسازی سر زمین های شیعیان به منطقه وارد می شوند وخدا نیاورد روزی را که شیعیان آذری بدست این جلادان خونخوار سلاخی و قطعه قطعه شوند.

 این روزها شاهد فرود پی در پی هواپیماهای باربری نظامی صهیونیستی و بخصوص ترکیه ای در فرودگاه های آذربایجان هستیم که حامل تجهیزات و ادوات مورد نیاز و شاید حامل گروه های تکفیری به مقصد این کشور هستیم.

مهم‌ترین سیاست‌های ترکیه در قبال منطقه قره‌باغ و دخالت در امور سایر کشورها و بخصوص مناطق ترک نشین را می‌توان به‌صورت زیر تشریح کرد:

گسترش ناسیونالیسم

رهبران ترکیه امیدوارند که بتوانند با ترویج ناسیونالیسم و همسویی آن با اهداف خود از نفوذ ایران با توجه به قرابت‌های عمیق دینی(بستر شیعی منطقه) و فرهنگی در این منطقه بکاهند.

نفوذ در منطقه

ترکیه با استفاده از بحران قره‌باغ و تحریک احساسات مردمی در کشور آذربایجان قصد دارد تا نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.

حساسیت افکار عمومی به بحران قره‌باغ و استمرار آن به‌عنوان یک بحران باعث گشته تا ترکیه بتواند با استفاده از این بحران نفوذ و حضور خود را در آذربایجان مشروع نمایش داده و تقویت نماید.

 کسب پرستیژ در میان ترک‌زبانان

 

کشور ترکیه و رهبران آن بسیار مایل‌اند تا خود را تنها حامی و طرفدار ترک‌های جهان معرفی نمایند. بحران قره‌باغ نیز تقریباً این فضا را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

با توجه به این‌که مفهوم «ترک» اصطلاحی است که در معنی وسیع خود بر مردمی اطلاق می‌شود که به زبان ترکی تکلم می‌کنند، مردم ترک را می‌توان به دو گروه عمده شرقی و غربی تقسیم نمود، گروه شرقی، مردم ترک اتحاد جماهیر شوروی سابق (غیر از جمهوری آذربایجان) و منطقه چینی سین کیانگ و گروه غربی هم شامل مردم ترک اروپا و ترک‌هایی است که در غرب آسیا و بخش آسیایی ترکیه و جمهوری آذربایجان ساکن می‌باشد.

ترکیه بسیار متمایل است با تحریک احساسات ملی‌گرایانه این مناطق و بازی با آن، مردم این مناطق را تحت رهبری و هدایت خود بگیرد و خود را به‌عنوان رهبر جهان ترک معرفی نماید. ایفای چنین نقشی از سوی ترکیه باعث خواهد شد تا این کشور به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تمامی معادلات این نواحی را در اختیار خود بگیرد.

 احیای تفکر عثمانی

بحران قره‌باغ و شکست آذربایجان از ارمنستان ، بستر مناسبی را در کشورهای ترک‌زبان برای گسترش تفکر عثمانی فراهم کرده است.

ترکیه با استفاده از این بحران در حال تلقین تفکرات عثمانی خود در مناطق ترک‌زبان است و چنین تلقین می‌کند که در صورت تشکیل یک امپراتوری بزرگ و قدرتمند ترک ، دیگر چنین حوادثی به وقوع نخواهد پیوست.

بنابراین ترکیه از بحران قره‌باغ در راستای اهداف خود استفاده نموده و به‌هیچ‌وجه حاضر به حل آن نیست، بلکه بیشتر دوست دارد تا این بحران بیش‌ازپیش تقویت شود.

 رژیم صهیونیستی

1921759

این رژیم پس از  استقلال آذربایجان بیشترین و قوی ترین حضور را در این کشور دارد طوری که تمام امورات مهم با نظر آنها انجام می شود حضوری فعال در مراکز نظامی و امنیتی و... و آموزش و تجهیز ارتش آذربایجان توسط این رژیم و در کنار آمریکا قرار دارد و پایگاهی عظیم و مجهز در این کشور ایجاد کرده که نظیر ندارد.

از دیر باز آرزوی حضور در نزدیکترین نقاط مرز ایران و دراطراف و بخصوص شمال ایران دارد که بلطف حکومت علی اف این امکان براحتی برای این رژیم سالهاست فراهم شده است.

رژیم صهیونیستی با استفاده از این پایگاه اقدامات متعدد جاسوسی و خرابکاری علیه ایران نموده که خرابکاری در سایت هسته ای نطنز و انتقال اطلاعات سری امنیتی و هسته ای ایران به این پایگاه از طریق دریای خزر و خاک آذربایجان و ارسال پهباد های جاسوسی و امنیتی از آن جمله است.

 از اتفاقات خنده دار روز جهان جنگ یک کشور شیعی با تجهیزات و پهباد های صهیونیستی برای آزاد سازی سرزمین مسلمانان است.
رژیم صهیونیستی با ارمنستان هم رابطه خوبیدارد و از رابطه با دو طرف کاملا بهره می برد متاسفانه بر اثر نفوذ گسترده بر حاکمان آذربایجان و رابطه سنتی و مذهبی با ارمنستان این رژیم یکی از طرف های اصلی مناقشه در این منطقه است و هر کجا این رژیم نفوذ کرده و اعمال سیاست نموده به ضرر مسلمانان تمام شده است و از این حیث آینده این منطقه مبهم و غبارآلود است.

جمهوری آذربایجان برای رژیم صهیونیستی از چند جهت دارای اهمیت استراتژیک است
1-جمهوری آذربایجان دروازه ورود و سلطه‌گری رژیم صهیونیستی و آمریکا در منظقه قفقازاست.
2- تامین بیش از ۵۵ درصد انرژی صهیونیست ها از پالایشگاه‌های جمهوری آذربایجان است.
3- ایجاد مانع در مقابل ایران برای پیشروی ایران و تفکر شیعی در حوزه قفقاز.
4-ایجاد اهرم فشار برای مقابله با ایران از طریق ایجاد تفرقه و تنازع با همسایه شیعی خود.
5- اسرائیل بجای پول نفت، تسلیحات جنگی به آذربایجان می‌فروشد.
6- چند سال پیش مجوز فعالیت بهائیان در جمهوری آذربایجان صادر شد. مرکز فعالیت و فرماندهی بهائیان در حیفا قرار دارد. تنها ماموریت این فرقه، ایجاد اتوبان برای ورود و نفوذ یهودیان در میان جوامع اسلامی به ویژه شیعیان و تسلط بر آنها است.(بهائیان در سال ۱۹۱۸ توسط انگلیس در فلسطین مستقر شدند و در سایه ۳۰ سال فعالیت آنها، رژیم صهیونیستی تشکیل شد).

7- یک نظریه خطرناکی وجود دارد مبنی اینکه تشکیلات صهیون به دنبال ایجاد دوکشور یهودی دیگر در سودان جنوبی و قره باغ است: برای ساختن سومین اسرائیل نیز قره‌باغ و جمهوری آذربایجان را انتخاب کرده‌اند. گسترش روزافزون شهرک‌های یهودی‌نشین در باکو و گنجه نشانه‌های خطرناکی از این هدف شوم است.(دقیقا" شبیه ۷۰ سال پیش در فلسطین).

 آمریکا
این کشور با پایان جنگ سرد کشور اتحاد جماهیر شوری و بلوک شرق را تجریه نمود و تبدیل به فدراسیون روسیه کرد و اکنون در تلاش است حلقه محاصره آن را تنگ تر و جمهوری های باقیمانده و متحد روسیه را مجدد تجزیه و آن کشور وسیع عالم را به یک کشور کوچک و بی خاصیت تبدیل نماید و منطقه قفقاز و منطقه مورد مناقشه برای شروع این طرح نقطه ایده آلی است.

1921808

از دیر باز آمریکا علاقمند به حضور در منطقه قفقاز جهت کنترل روسیه، مسیر انرژی منطقه و چهارراه ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق آن منطقه است و بنابر این به هر حیله و مکری متوسل خواهد شد تا بهانه حضورش  فراهم شود و پایگاه های اطلاعاتی امنیتی و نظامی خود را در منطقه حائل بین ایران و روسیه گسترش دهد.

جالب است بدانیم که آمریکا دومین کشوری است که منطقه خود مختار قره داغ را برسمیت شناخته و همواره با سران آن در ارتباط است و به شهروندانش ویزا صادر می کند.

جالبتر اینکه آمریکا با آذربایجان و ارمنستان و قره باغ ارتباط رسمی دارد و به هرسه آنان کمک و از امتیازات اقتصادی و سیاسی هر سه بهره ها می برد.

آمریکا برای ایجاد اختلال در موازنه قدرت در حوزه نفوذ روسیه و ایران نیازمند عفونت‌های مزمن  است.

فدراسیون روسیه

 این کشور نمی تواند از این درگیری ها منتفع شود و یا طراح آن باشد چرا که بخوبی می داند در صورت گسترش دامنه آن به کل قفقاز جای پای مناسبی برای حضور آمریکا و بلوک غرب که از دیر باز سودای نا امنی و تجزیه روسیه و حضور در حیات خلوت روسیه را دارند، فراهم کرده است و از طرف دیگر با حضور و فعالیت گسترده وهابیت این مناطق مستعد حضور گروه های تکفیری وهابی است و هم اکنون یکی از کانون های تامین نیروی گروه های تکفیری همین منطقه است.

روسیه با هردو کشور درگیر ارتباط خوبی دارد ولی با ارمنستان بدلیل حضور مشترک در چند پیمان منطقه ای  رابطه قوتری دارد.

جمهوری اسلامی ایران

 با ارمنستان و قره باغ مرز زمینی و با آذربایجان هم مرز زمینی و هم مرز دریایی دارد وبا عنایت بر اینکه مردم این کشور را شیعیان تشکیل می دهند و مشترکات دینی و فرهنگی و تاریخی گسترده ای میان ایران و مردم آذربایجان حاکم است اهمیت این کشور به ایران را بیشتر نمایان می کند.

ایران از ابتدای مناقشه قره باغ ابتدائا سعی نمود با ارائه مشاوره های نظامی و سیاسی و حمایت های همه جانبه از دولت و مردم آذربایجان مناطق اشغالی آنان را از دست ارمنیان آزاد و یا از پیشروی بیشتر ارمنی ها به سرزمین های آذری جلوگیری نماید ولی دولت آذربایجان قدر این اقدامات مهم ایران را ندانست و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی دست رد به سینه ایران زد و عملا رژیم صهیونیستی و آمریکا را بر خود مسلط کرد.

 ثانیا ایران در طول ده های گذشته از مردم آذربایجان همه جانبه حمایت نموده و در تلاش بود صلح پایدار بین آ ذربایجان و ارمنستان برقرار نماید (رجوع شود به تاریخ مذاکرات و کنفرانس صلح بین آذربایجان و ارمنستان در تهران ) و ایجاد راه ارتباطی بین نخجوان و آذربایجان از خاک ایران.
از طرف دیگر ایران در تلاش است مرزهای شمال غربی ایران همچنان مرز صلح و آرامش باشد که این امر به صلاح تمامی کشورهای این منطقه است.
مسلما نامنی در این منطقه تبعات بسیار سنگینی به کشورهای منطقه منجمله ایران دارد که استقرار گروه های تکفیری وهابی که توسط ترکیه به این منطقه گسیل داشته اند این گروه ها در سوریه شکست سنگینی از دست رزمندگان ایران خورده اند  برای امنیت مرزهای شمالی ایران زنگ خطر را بصدا در آورده است.

همچنین فعال سازی گسل های تجزیه طلبی و پان ترکیستی توسط ترکیه و آذربایجان و دشمنان ایران به این بهانه و ایجاد شورش و اعتراض و در نهایت مسلح کردن آنها برای تجزیه طلبی به بهانه حمایت از آذربایجان، خطر بزرگ امنیتی برای ایران است و منطقه امن میان دو هم پیمان ایران و روسیه به محل تاخت و تاز دشمنان دو کشور تبدیل می شود.

پس ایران باید از حالت اعلان بی‌طرفی ساده به چاره اندیشی ژرف بهمراه برنامه ریزی دقیق روی آورد و به یک بازیگر فعال در ابن خصوص تبدیل شود تا آسیب کمتری ببیند.

خلاصه خدمات و کمک های ایران به دولت و ملت آذربایجان

دائما از استقلال آذربایجان و آزادسازی منطقه قره باغ و بازگشت آن به آذربایجان همه جانبه حمایت و پشتیبانی کرده است.

آموزش نظامی نیروهای آذری جهت مقابله با ارمنی ها در جنگ قره باغ و ارائه مشاوره های نظامی و سیاسی ایران به آذربایجان که چندین مرتبه فرماندهان و مشاوران ایرانی از دست حیدر علی اف مدال دریافت کرده اند.

علاوه بر ارائه خدمات مستشاری ایران اقدام به اعزام نیروی نظامی به قره باغ نمود و بنا به شهادت تاریخ اگر بسیجیان ایرانی نبودند و اطراف قره باغ را مین گذاری نکرده بودند  ارمنستان تا باکو پیشروی کرده بود در راین راستا دهها شهید ایرانی در قره باغ بشهادت رسیدند.

ایران خاک سرزمین خود را در اختیار آذربایجان قرار داده تا از آن بعنوان پلی ارتباطی بین آن کشور و نخجوان جهت تبادل کالا و خدمات و... مورد بهره برداری قرار دهد اگر چنین نبود امروزه جمهوری نخجوانی باقی نبود.

در اوج جنگ قره باغ این ایران بود که اردوگاه 70 هزار نفری آوارگان جنگ را با آغوش گرم خود پذیرا شد و مدت ها میزبان آنان بود و به این میزبانی هم افتخار می کند.

در اوج مشکلات آذربایجان این ایران بود که با تامین تمام نیازمندی های مردم آذربایجان در کنار و یاور آنان بود که مصادیقش طولانی است مانند ارسال گاز، برق و کالاهای اساسی زندگی از ایران به جمهوری آذربایجان.

 لغو یکطرفه روادید از جانب ایران در طول ده های اخیر تمامی مبادی ورودی کشور روی مردم آذربایجان باز است و تمامی بازارچه های مرزی بر روی آنان مفتوح تا تمام نیازمندی هایشان از محل تامین گردد.

ایران در آن وضعیت که خود جنگ زده از تجاوز صدام بود و دولت هاشمی مشغول وام گرفتن از نهادهای مالی و صندوق بین اللملی بود، سپاه میلیونها دلار تسلیحات در اختیار دولت آذربایجان گذاشت که هنوز بدهی خود را پرداخت نکرده است.

 در سال‌های درگیری میان آذربایجان و ارمنستان کمک‌های ایران به بهبود اوضاع اهالی آذربایجان، خصوصاً در نخجوان کمک فراوانی کرد. کمیتهٔ امداد امام خمینی بیش از ۳۰٬۰۰۰ نفر را در آن کشور تحت پوشش قرار داده‌است.

 جمهوری اسلامی در آغاز جنگ قره‌باغ با دولت علی‌اف همراهی کرد تا سرزمین‌های اشغالی آزاد شوند. مستندات این مهم در سال‌های اخیر به وفور توسط مستشاران اعزامی به قره‌باغ منتشر شده است. اما با عدم همراهی خاندان علی‌اف و خیانت برخی از سردمداران ارتش و دولت آذربایجان، سیاست جمهوری اسلامی از همراهی میدانی به میانجیگری و دعوت از طرفین برای حل مسالمت‌آمیز مسئله تغییر یافت.

سیاست ایران تشکیل گروهای مذهبی و آگاهی دادن به ملت آذربایجان جهت آزادی قره باغ است و تا ملت آذربایجان دولت مبارزگر با اشغالگران را سرکار نیاورد و تا ملت آذربایجان قدرت را، از دست دولتمردانی که برای آزادی وطنشان چشم به سازمان ملل و اروپا  و آمریکا بسته اند را نگیرد و تا روحیه شهامت و شجاعت و شهادت و اسلامگرایی در خود جوانان آذربایجانی دمیده نشود، دیگران نمی توانند قره باغ را آزاد کنند.
و...
و در یک کلام در این مدت هرچه از توان ایران بر می آمد در اختیار مردم آذربایجان قرار دادو از آنان حمایت کرده و خواهد کرد.

دو طیف مشخص و نمایان در این مناقشه

آذربایجان با حمایت رژیم صهیونیستی، ترکیه و آمریکا و طرف دیگر ارمنستان با حمایت سنتی روسیه و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بعضی کشورهای منطقه مانند گرجستان  قراردارند و با گسترش دامنه بحران بازیگران جدید هم خود را نشان خواهند داد.

بنظر نمی رسد این جنگ به آزادسازی کامل منطقه اشغالی قره باغ  و حل اساسی مشکل آن منتهی شود چرا که وجود این برای بحران سازی های آینده منطقه مورد نیاز کشورهای استعماری و فتنه انگیز است و اتمام آن به نفع مردم آذربایجان است .

این جنگ و بظاهر ضد و خورد نمی تواند دوام زیادی داشته باشد چون مسیر انتقال خط لوله نفت و انرژی اروپا از این کشورها می گذرد و طولانی شدن آن موجب اختلال در این مسیر حساس و موجب بحران در کشورهای صنعتی اروپا می شود و همچنین کریدور شمال جنوب  مختل می شود.

اگر هوشیاری کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای دلسوز و محور مقاومت نباشد این بحران می تواند بسرعت گسترش و دامن همه کشورهای قفقاز و آسیای میانه را بگیرد که در صورت گسترش کنترل آن سخت و غیر ممکن خواهد شد.

هرجایی که صهیونیست ها و گروه های تکفیری در یکجا و برای یک هدف جمع شده باشند زنگ خطری برای ملت های منطقه است و نشانگر خواب شوم درندگان برای منطقه و مسلمانان است باید حواس همه بخصوص مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی جمع جمع باشد.

 مردم و مسئولین ایران همچون گذشته باید از مردم شیعه آذربایجان در مقابل توطئه های صهیونیستی و تکفیری و مقامات دست نشانده این کشورحمایت نمایند و آگاهی لازم را به مردم خود و بخصوص آذری زبان های ساکن ایران بدهند و بیش از قبل مترصد حرکت های مشکوک منطقه و تجزیه طلبان و پان ترکیست ها باشند تا با دسیسه وجوسازی های گوناگون زمینه ایجاد آشوب های خیابانی و حرکت در راستای خواسته های دشمنان این ملت را فراهم نکنند.

 مردم جمهوری آذربایجان باید یه فکر اصلاح اساسی نظام سیاسی و حاکمان وابسته خود نماید و به هر طریقی خود را از زیر یوغ ستم مقامات وابسته و مرید رژیم صهیونیستی و آمریکا و دنباله های عثمانی ها برهاند و امور کشور را به دست توانای جوانان شیعی پیرو مکتب عاشورا بسپارد و همه عوامل استکبار و استعمار را به زباله دان تاریخ بیندازد.

 از منظر حقوق بین الملل، قره باغ جزیی از خاک جمهوری آذربایجان است و جمهوری اسلامی از این حق،در مجامع بین المللی و منطقه ای کاملا حمایت می کند.

 مشکلی که در بحران قره باغ اکنون جمهوری اسلامی با آن مواجه است، رشد خزنده نفوذ و قدرت رژیم صهیونیستی در دو کشور ارمنستان و آذربایجان است و حضور گروه های تکفیری وهابی در کنار مرزهای ایران است که می تواند جریان بحران قر باغ را پیچیده تر از قبل کند.

 اعلام مواضع  و بیانات مسئولین نظام و بخصوص مسئولین و نمایندگان ولی فقیه دراستان های آذری نشین بسیار بجا و تاثیر گذار است و باید بخوبی تبیین شود که ما طرفدار مردم شیعه و مظلوم آذربایجان هستیم و مخالف رژیم وابسته صهیونیستی و شیطان بزرگ و کوچک و به میهن و رهبری فرزانه خود وفادار و پایبندیم و هوشیار و پابرکاب ولایت.
و...

انتهای پیام/م