سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8484 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱

به مناسبت هفته پست منتشر شد؛

روایت پاپیروس هايی که جای خود را به پیام رسان ها داده اند/ نامه رسانی، شغلی که سود آن خدمت به مردم است

پاپیروس هاي دیروز کـه زمانی با چاپارها و اسب هاي تندرو، از دل خورجین هایي مملو از پاکت با دستان پینه بسته پستچی به دست مردم می رسیدند، امروز با شیوه ای متفاوت با شتابی روزافزون در قالب پیامک بـه صندوق هاي اینترنتی ما راه می یابند.

روایت پاپیروس هايی که جای خود را به پیام رسان ها داده اند/ نامه رسانی، شغلی که سود آن خدمت به مردم است

 صنعت پست، به عنوان قدیمی ترین و مردمی ترین نهاد ارتباطی در کشور، با کاهش فاصله ها و بهره وری زمان، در توسعه خدمات عمومی نقش ویژه ای را ایفا کرده است.

صنعت پست به دلیل داشتن توانمندی های فراوان، نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفاد می کند،ساختار اصلی این صنعت را، نیروی انسانی تشکیل می دهد و در این بین اعتماد و اطمینان خاطر مردم به کارکنان پست، پشتوانه‌ای محکم برای این شبکه به شمار می رود که هیچ سازمان و یا دستگاهی تاکنون از آن برخوردار نبوده است.

امروز این صنعت با تطبیق خود با علم و تکنولوژی رنگ خود را ثابت نگه داشته و علی رغم سرعت انتقال داده ها از طریق صندوق های الکترونیکی تلفن همراه و پست الکترونیکی اما همچنان مرسولات فیزیکی را با سرعت  و دقت به دست مردم می رساند، خدمتی که سود آن لبخند پدران و مادران چشم انتظار است.

تنوع خدمات پستی مدیون پیشرفت علم و تکنولوژی است

محمد جوادی مدیرکل پست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به تاریخچه پُست اشاره کرده و می گوید: پُست از قدیم الایام در قالب پیک و قاصد مامور انتقال پیام امرا،حاکمان، تجار و مسافران از شهر و دیاری به همدیگر را داشتند، گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژیعلاوه بر تغییر شیوه پیام رسانی، منجر به تحول در سرعت انتقال پیام داد، روزگاری تلگراف این وظیفه را بر عهده گرفت و زمانی نیز فاکس و  امروز نیز با پیشرفت علم و ظهور اینترنت، سرعت انتقال داده ها و پیام های به لحظه رسیده است اما این سرعت انتقال داده نه تنها از وظایف کارمندان پست نکاسته بلکه باعث تحول و سرعت انتقال مرسولات پستی را به منازل مردم فراهم کرده است.

پیشرفت علم و تکنولوژی منجر به افزایش تنوع خدمات پُست شده است

وی با بیان اینکه وظیفه ماموران پستی در انتقال پیام خلاصه نمی شود، می گوید: انتقال مرسوله های مردم در کنار خدمات نیابتی دستگاه های اجرایی ضمن ایجاد تنوع در خدمات شرکت پست منجر به گره گشای از زندگی مردم نیز شده است.

جوادی به برهه های خاصی از ایام اشاره کرده و می گوید در زمان های خاص مثل ایام کرونایی رسالت پست سنگین تر از گذشته می شود، چراکه کارکنان پست در این ایام حلقه اتصال خانواده ها هستند و ایثار خود، مرسولات خانواده ها را به هم می رسانند.

وی با بیان اینکه شرکت پست خدمات متنوعی را به مردم ارائه می کند، می گوید: این شرکت علی رغم کمبود زیرساخت های لازم، امکانات به روز با پرسنل محدود خود شبانه روز در تلاش است تا با با کاستن فاصله های زمانی و مکانی به خصوص در ایام کرونا، محبت را بین مردم به کمال برساند.

جوادی در ادامه سخنان خود به مقایسه توانمدی های شرکت پست در دوران پیش از انقلاب اسلامی با زمان فعلی پرداخته و می گوید: در دوران پیش از انقلاب کارکنان پست در قالب وزارت خانه دولتی با مشکلات مهم زیر ساختی از جمله جاده های مواصلاتی در رنج بودند چراکه در آن زمان وسایل نقلیه نیز با کمبود مواجه بود و پستچیان که وظیفه رساندن مرسولات مردمی را بر عهده داشتند در مکان های صعب العبور با مشکلات فراوانی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه باد و باران، برف و طوفان در اراده پستچی های زحمتکش در انجام وظیفه خود خللی وارد نمی کرد به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در بحبوحه جنگ نیز پستچی ها با حضور داوطلبانه در خط جبهه های نبرد حق علیه باطل، قاصدان بی ادعا و پل های ارتباطی بین خانواده ها و رزمندگان اسلام بودند.

انقلاب اسلامی، کشور را متحول کرد

مدیرکل شرکت پست در ادامه سخنان خود به خدمات نظام جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره کرده و می گوید: اصلاح جاده ها، احداث زیرساخت های مواصلاتی، ایجاد ظرفیت های به روز و انتقال فناوری های نوین به دفاتر پستی در سراسر کشور تنها گوشه هایی از حدمات نظام جمهوری اسلامی در تسهیل راه های ارتباطی به مردم است که بالتبع کارکنان شرکت پست نیز با استفاده از ظرفیت های بوجود آمده وظایف با در سریع ترین زمان ممکن همراه با دقت انجام می دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت پست استان اردبیل دارای 164 پرسنل است، گفت: از این تعداد 60 نامه رسان با استفاده از خودرو  و موتورهای زرد رنگ، مرسولات را از اقصی نقاط کشور به درب خانه های مردم استان می برند.

مدیرکل شرکت پست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به  انعکاس خدمات شرکت پست به زبان آمار و ارقام  پرداخته و می گوید: در ۶ ماه اول اول پارسال در مجموع مرسوله وارده و صادره به استان یک میلیون و ۱۸۷ هزار مرسوله پستی بود که این رقم در ۶ ماه اول امسال به بیش از یک میلیون و ۴۴۵ هزار مرسوله رسیده است.

وی می افزاید: در این مدت ۸۴۴ هزار و ۷۹۸ مرسوله پستی وارده استان شد ، در حالی که در ۶ ماه اول پارسال ۶۹۰ هزار و ۷۳۳ مرسوله پستی به استان وارد و توزیع شده بود.

جوادی ادامه می دهد: امسال در این مدت ۶۰۰ هزار و ۲۱۶ مرسوله پستی از استان خارج و در سال گذشته ۴۹۷ هزار و ۸۴ مرسوله پستی از استان به نقاط مختلف ارسال شده بود.

مدیرکل پست استان اردبیل با بیان اینکه همکاران تلاشگر اداره پست در استان بطور میانگین هر روز هشت هزار و ۲۸ مرسوله پستی را در اردبیل جابجا می کنند، ادامه داد: از این تعداد هر روز چهار هزار و ۹۳ مرسوله در استان توزیع و سه هزار و ۳۳۵ مرسوله توسط مردم در باجه‌های پستی دریافت و به نقاط مختلف ارسال می‌شود.

جوادی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی جابجایی خریدهای اینترنتی در استان اردبیل نیز می گوید: در ۶ ماه اول امسال ۱۸ هزار و ۱۶۰ خرید اینترنتی توسط پست استان از فروشگاه‌ها و فروشندگان تحویل و به مقاصد مربوطه داده شد، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۲ هزار و ۹۴۷ بسته بود.

وی خاطرنشان می کند: همکاران پستی در استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم و ارباب رجوع انجام می دهند.

پاپیروس هایی که امروز جای خود را به پیامک داده اند

پاپیروس های دیروز که زمانی با چاپارها و اسب های تندرو ، پیام های مهرشده را به امرا و تجار و گاها مردم عادی می رساندند،، طی گذر زمان؛ با شتابی روزافزون به عصر  تکنولوژی رسیده و با پیامک ها به صندوق های الکترونیکی راه یافتند، امروز زنگ پستچی با آهنگ همراه ما هماهنگ شده  تا در سیطره ارتباطات جهانی، نه فقط یک نامه کاغذی ، که نقش آفرین عرصه تعاملات اجتماعی و مبادلات اقتصادی باشد.

محمد الماسی مسئول روابط عمومی شرکت پست استان اردبیل ضمن گرامی داشت روز جهانی پُست می گوید، پُست یکی از سازمان هاي فوق العاده کهن ارتباطی اسـت که انسانها از دیرباز بـه وسیله آن با ملل و سرزمین هاي دیگر ارتباط برقرار می کردند.

وی در ادامه سخنان خود به سختی ها و مشقات کار نامه رسانی  پرداخته و می گوید: سفرهایی کـه افزون بر هزینه با خطرات جانی و مالی هم همراه بود، فشارهای عصبی و روحی و گرفتار شدن در دام راه زنان در گذشته امروز جای خود را به آلودگی هوا، بیماری های مزمن و غیره داده است، اما عشق و علاقه خدمت رسانی به مردم و شاد کردن دل مادران و پدران از یک سو  و گره گشایی از زندگی مردم از سوی دیگر باعث شده حتی باد و باران، برف و طوفان هم نتواند در انگیزه پستچی ها تاثیر بگذارد.

مسئول روابط عمومی شرکت پست استان اردبیل در ادامه سخنان خود به بیان اهداف شرکت پست پرداخته و می گوید: فعالیتهای پستی در ایران، قدمتی سه هزار ساله دارد و حتی عده اي از مورخین، ایرانیان را مبتکر ارتباط پستی می‌دانند.

وی به اسناد تاریخی در این زمینه اشاره کرده و می گوید: درسال 1297 هجری قمری ناصرالدین شاه دستور می دهد تا مؤسسه پست آن روز بـه وزارت تبدیل شود و اداره آن رابه امین الملک، وزیر وظایف و رئیس دارالشوراء می سپرد.

الماسی خدمات امیرکبیر به ایران را یادآورشده و می گوید؛ امیرکبیر در زمان صدرات خود در امر پیام رسانی نیز تحول آفرین شد بطوریکه پیک های پست ایران، با نظم و نظامی تازه کـه وی ایجاد کرده بود با سرعت و دقت بیشتری، امور مراسلاتی را انجام می دادند.

وی به موزه پست واقع در تهران اشاره کرده و می گوید: به علت قدمت پُست در ایران پس از انقلاب اسلامی موزه ای در تهران تاسیس و همه اسناد و مدارک از زمان چارخانه ها تا دوران معاصر در این محل نگهداری می شود.

این کارمند شرکت پُست در ادامه سخنان خود به بیان گوشه های از خدمت رسانی پُست در گذر زمان پرداخته و می گوید: پست همواره علاوه بر انتقال پیام های مردم، با ایجاد ابتکار و خلاقیت علاوه بر نقش افرینی در ثبت  وقایع در تاریخ زمینه های سرگرمی برای مردم را هم فراهم کرده است.

وی از طراجی و انتشار تمبر به عنوان یکی از خدمات پُست نام برده و می گوید: این قطعه هنری کوچک روایتگر تحولات تاریخی و تاریخ سازی انسان هایی است که در قالب هنر روی کاغذهای مخصصوی نقش بسته تا ضمن ثبت وقایع در حافظه تاریخ به یکی از سرگرمی های کودکان  و نوجوانان تبدیل شود تا با جمع آوری کلکسیون تمبر، علاوه بر انتقال ارزش های دینی و ملی به عنوان پشتوانه اقتصادی میراثی برای آیندگان نیز شود.

مسئول روابط عمومی شرکت پست استان اردبیل به توزیع پرسشنامه‌ میان عموم مردم بـه منظور جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات اشاره کرده و می گوید، صندوق های پستی در قالب فیزیکی و مجازی ان همواره پل های ارتباطی بین مردم و شرکت پست جهت ارائه خدمات بهتر هستند.

خاطرات یک نامه رسان؛  نامه رسانی، شغلی که سود آن خدمت به مردم است

فاضل احدنژاد یکی از باسابقه ترین کارمندان شرکت پست استان اردبیل که علی رغم پشت سر گذاشتن 33 سال خدمت صادقانه به مردم  و نائل شدن به بازنشستگی هنوز هم دست از خدمت، جهاد و تلاش دست برنداشته  و به عنوان مشاور به انتقال تجربیانت خود به نسل جدید پستچی ها نقش آفرینی می گند در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به بیان خاطراتی از دوران خدمت خود پرداخته و می گوید: همه لحظات یک پستچی خاطره است ، از زمان دسته بندی نامه ها گرفته تا رساندن مرسولات به دست مردم.

وی به خاطره ای از ورود دستگاه فاکس به کشور پرداخته و می گوید: در آن زمان دستگاه فاکس تنها در داره پست موجود بود و این وسیله که جهت تسهیل در امر انتقال پیام وارد ادارات پست شده بود و مردم نیز اطلاع کافی در مورد این دستگاه نداشتند یکی از شیرین ترین خاطرات را در اداره ما رقم زد.

احد نژاد می گوید: یکی از مشتریان دائمی ما که مداوم از کار ما ناراضی بود و سر هر مسئله ای گلایمند بود و غُر می زد و انتظارات زیادی از کارکنان پست داشت، یک روز جهت انتقال پیام به فرزندش که در آمریکا تحصیل می کرد به اداره آمد و خواستار تعجیل در ارسال پیام شد و ما برای اولین بار از دستگاه فاکی استفاده کردیم و پیام وی را جهت مخابره به مقصد به مرکز سوئیچ تهران فرستادیم، آخر وقت ادری برخلاف همیشه که چهره ای برافروخته و عصبانی و همراه با داد و بی داد به اداره می امد با چهره ای بشاش و رضایتمند وارد اداره شد و جهت ارسال سریع و دو ساعته پیام از اردبیل به آمریکا از ما قدردانی کرد و این اثر تکنولوژی بود که در آن روز خاطره ای زیبا و یادماندنی را برای ما ثبت کرد.

وی به گذر زمان اشاره کرد و گفت: زمانی که قرار شد اجناس توسط کوپن به دست مردم برسد،کار توزیع بسته های کوپن بین مردم به انک سپرده شد ولی چون این  نهاد بدلایل مختلف از جمله کمبود پرسنل و عدم مهارت در توزیع رضایتمند ظاهر شود کار توزیع به اداره پست سپرده شد تا کارکنان این اداره با استفاده از تجربه و مهارت خود به نحو مطلوب در سریع ترین زمان ممکن از عهده این کار برآیند.

وی به توزیع پاسپورت نیز اشاره کرد و گفت: در کنار کارهای روزمره در زمان های مقتضی و اخذ قرارداد با دستگاه های مختلف دولت برخی کارها از جمله توزیع پاسپورت، دفترچه های خدمت سربازی، دفترچه های ثبت نام کنکور به اداره پست واگذار می شد که برخی از انها مثل توزیع پاسپورت علی رغم 20 سال از اجرای قرارداد هنوز هم تداوم دارد.

احدنژاد امانت داری در کنار دقت و سرعت عمل را از ویژگی های یک پستچی وظیفه شناس نام برد و گفت: در برهه ای از زمان نیز کار توزیع حواله های لاستی ویژه خودروهای سنگین به اداره پست واگذار شد که کارکنان این اداره در کنال امانت داری و سرعت عمل با تلاش شبانه روزی، حواله ها شنانه نوشته شده و قبوض اماده شده  بدون از دست دادن زمان به دست متقاضیان می رسید که در این ماموریت نیز  نامه رسانان موتور سوار بیشترین نقش را ایفا کردند تا ضمن گره گشایی از کار مردم، سهمیه اردبیل نیز از دست نرود.

ای پیشکسوت شرکت پست در پایان سخنان خود به تبین خدمات 40 ساله نظام جمهوری اسلامی به مردم پرداخت و گفت: فراهم کردن بسترهای لازم، احداث زیرساخت های جاده ای و انتقال تکنولوژی های روز به مجموعه شرکت پست، در دوران بعد از انقلاب اسلامی باعث تحول عظیم در خدمت رسانی به مردم شده است بطوریکه امروز  خدمات پستی به سهولت در اختیار دورترین و صعب العبور ترین مناطف استان اردبیل در دسترس است.

وی به نقش شرکت پست در فعالیت های اقتصادی و کسب و کارهای نوین نیز اشاره کرد و گفت: امروز شرکت پست با دسترسی به تکنولوژ های روز آماده است تا همپای کارآفرینان در مراکز رشد دانشگاهی و پارک های علم  و فناوری در زمینه تجاری سازی محصولات و فروش اینترنتی کالاها خدمت رسانی کند.

انتهای پیام/ج