نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8689 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴

یک متخصص بیماری‌های داخلی مطرح کرد؛

روند نزولی بیماری کرونا موجب فریب مردم نشود

یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: روند نزولی بیماری کرونا نباید ما را فریب داده و خسته کند؛ چراکه این خستگی و فرسایشی بودن موضوع نکته خطرناکی است که می‌تواند وضعیت فعلی را به یک بحران جدید تبدیل کند.

روند نزولی بیماری کرونا موجب فریب مردم نشود

به گزارش ابصارخبر، دکتر اشکان نقوی‌نیا با بیان اینکه روند بیماری کرونا طی روزهای اخیر در استان نزولی بوده است، گفت: این روند نزولی نباید ما را فریب داده و خسته کند؛ چراکه این خستگی و فرسایشی بودن موضوع نکته خطرناکی است که می‌تواند وضعیت فعلی را به یک بحران جدید تبدیل کند و موج جدیدی از بیماری را توام با مرگ و میر بالا ایجاد کند.


این متخصص بیماری‌های داخلی ضمن بیان توصیه‌هایی به مردم در وضعیت فعلی، تاکید کرد: انتظار می‌رود مردم همچنان اصول اولیه مراقبتی و بهداشتی اعم از فاصله مناسب اجتماعی، استفاده از ماسک، استفاده از اسپری ضدعفونی در مواقع تماس با سطوح آلوده و سخت‌گیری بیشتر در مورد گروه‌های پرخطر را رعایت کنند.


وی با اشاره به یک نگرانی عمده در خصوص شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: این نگرانی در خصوص افراد ناقل بی‌علامت است، این افراد می‌توانند بدون هیچگونه علائمی با حضور در محافل، دورهمی‌ها، میهمانی‌ها و سطوح مختلف جامعه، افراد در معرض خطر و گروه پرخطر را آلوده کنند و منجر به بروز یک بیماری علامت‌دار بسیار شدید در آنها شوند.
نقوی‌نیا تصریح کرد: صرف اینکه فردی علامتی ندارد به معنای پاک بودن و آلوده نبودن وی نیست و این افراد مثل بمب‌های ساعتی متحرکی هستند که هر لحظه و هر جایی ممکن است منجر به یک انفجاری شوند و کنترل فعلی را که با سختی بدست آمده است، دوباره به سمت بی‌ثباتی ببرند.


این پزشک اردبیلی در خصوص انجام برخی قرنطینه‌ها نیز گفت: بنده به شخصه در وضعیت فعلی موافق تعطیلی کسب و کارها و قرنطینه به شکلی که همه در خانه خود بمانند و بیرون نیایند نیستم. این روش یک روش موقتی برای روزهایی بود که ما در وضعیت قرمز بودیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نیازی به قرنطینه وجود ندارد؛ البته به شرطی که در محیط کار، سطوح جامعه و در اماکن مختلف اداری، تجاری و بخش‌های مختلف شهر و جامعه اصول مراقبتی با سخت‌گیری فراوان رعایت شود. البته این مهم نیز نیازمند یک پیش‌شرط است و آن ارائه آموزش‌های لازم به مردم و استمرار آن است.


این متخصص بیماری‌های داخلی استمرار آموزش، مراقبت و پایش را بسیار مهم دانست و گفت: قرنطینه اخیر در حالیکه ما در اوج بحران و وضعیت قرمز قرار داشتیم بی‌تاثیر نبود و در حالیکه اوج بستری‌ها و فوتی‌ها شاهد بودیم توانست یک ترمزی را در مقابل این سیر افزایش‌یابندگی اعمال کند و باعث معکوس‌شدن روند بیماری شود.


نقوی‌نیا با بیان اینکه باید با واقعیت‌های جامعه کنار بیاییم، خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی مردم نیاز به گفتن ندارد، بسیاری از افراد وجود دارند که هم به لحاظ منزل مسکونی و هم به لحاظ کسب و کار به صورت استیجاری زندگی کرده و امرار معاش می‌کنند. با این وضع ما نمی‌توانیم به این افراد بگوییم برای مدت طولانی کسب و کار خود را تعطیل کنند و قرنطینه شوند. در این حالت از یک طرف شاید بتواند جلوی گسترش بیماری را گرفت، اما منجر به بروز بحران دیگری خواهیم شد که شاید جمع کردن این بحران جدید آسان‌تر از کرونا هم نباشد.

بنده به عنوان یک پزشک در عین حالی که قرنطینه اعمالی اخیر را موثر می‌دانم، ولی ادامه آنرا به شکل سخت‌گیرانه صلاح نمی‌دانم و معتقد هستم تمرکز بر روی آموزش‌های عمومی که با رعایت عملی پروتکل‌ها و نه به صورت شعاری و ظاهری توسط مردم در سطوح مختلف جامعه از جمله کسب و کارها، مراکز تجاری و اداری همراه است، بازگشت به شرایط عادی کسب و کار را در وضعیت فعلی در پی خواهد داشت.


نقوی‌نیا اظهارامیدواری کرد: با توجه به روند کلی بیماری در کشور و استان، ظهور واکسن و مجموع برآیند این موارد، در ماه‌های آتی به نتایج مثبت و روشنی در مورد کنترل بیماری کرونا برسیم و در ماه‌های سال جدید میلادی و سال جدید شمسی موارد فوتی از بابت بیماری کرونا به حداقل و نهایتا به صفر برسد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ج