سرویس: سیاسی کد خبر: 8779 ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰

جامعه شناس اردبیلی:

انتخابات شورای شهر، در واقع گامی برای نیل به فرهنگ آرمانی است

یک جامعه شناس اردبیلی به انتخابات شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر یک نهاد مردم پایه بوده و در واقع گامی برای رسیدن به فرهنگ آرمانی است.

انتخابات شورای شهر، در واقع گامی برای نیل به فرهنگ آرمانی است

به گزارش ابصارخبر، محسن علایی جامعه شناس اردبیلی به تبیین اهمیت انتخابات شورای شهر و روستا در تعالی و پیشرفت جوامع پرداخت و گفت: شورای شهر یک نهاد مردم پایه در جهان و یک دستاورد ارزشمند در ایران است که پس از انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسیده است. 

وی با بیان اینکه مطالعه کارکرد اجتماعی شوراهای شهر در کشورهای مختلف تابلوهای متلونی را در برابر دیدگان ناظران بیرونی می گستراند گفت: به نظر می رسد در کشورهای پیشرفته، نقش کارکردی شوراهای شهر آنچنان که باید، تعریف شده و منتخبین بر انتظارات نقشی در چارچوب اقتضائات فرهنگی جامعه خود واقف و عامل اند. به طوری که خروجی مکانیسم عملکردی شوراهای شهر ، به مثابه یک سیستم،توسعه پایدار را در شهرها رقم می زند و بازتاب ساختاری و کارکردی آن در شئونات مختلف زندگی شهروندان، خود را نمایان می سازد.

علایی در ادامه سخنان خود به تبیین کارکردهای اجتماعی شوراهای اسلامی شهر و روستا پرداخت و گفت: در خصوص کارکردهای اجتماعی شوراهای اسلامی شهرها در کشورمان پیش بینی های مطلوبی در سطوح قانونگذاری و تمهید بسترهای اجتماعی، حقوقی و فرهنگی تدارک دیده شده است، اما علیرغم مترتب بودن فوائد عدیده بر عملکرد شوراهای اسلامی شهرها در ادوار مختلف با درجات متفاوت در شهرها، در کل می توان گفت؛ هنوز نه تنها با آن جایگاه آرمانی تعریف شده  فاصله زیادی دارد، بلکه در موارد گوناگونی ملاحظه می گردد که در مسیر دستیابی  به فرهنگ آرمانی در پائین ترین درجه از فرهنگ واقعی قرار گرفته و فروتر از آن در مسیری زاویه دار و متعارض با فرهنگ آرمانی فرو غلطیده است.به طوری که بعضاً شورا به کانونی برای تولید آسیب های اجتماعی تبدیل می شود.

وی افزود: یکی از جامعه شناسان نظرش براین است که مدرک گرایی در زمره اعمال پشت پا زننده به اهداف اجتماعی است. لذا گزاره انتخاب اصلح ایجاب می نماید نخبگان بیش از پیش بر تنویر افکار عمومی همت گمارند.

 

 

انتهای پیام/ج