نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8866 ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

انتخابات، نشانه اقتدار کشور است / مساجد به مراکز تقویت علمی دانش آموزان تبدیل شود/ لزوم ورود نخبگان علمی به حلقه های صالحین

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به تبیین ارکان پرورش متربیان آرمانی پرداخت و گفت: ستادهای نماز جمعه باید به مراکز تقویت بنیه علمی دانش آموزان تبدیل شوند، تا جامعه از نسلی آرمانی برخوردار شود.

انتخابات، نشانه اقتدار کشور است / مساجد به مراکز تقویت علمی دانش آموزان تبدیل شود/ لزوم ورود نخبگان علمی به حلقه های صالحین

به گزارش ابصارخبر، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل شب یکشنبه در مجمع استادیاران شجره طیبه صالحین استان اردبیل  به تبیین ارکان پرورش متربیان آرمانی پرداخت و با بیان اینکه ستادهای نماز جمعه باید به مراکز تقویت بنیه علمی دانش آموزان تبدیل شوند تا بتوانند به پیش رفت روز افزون استان کمک کنند،گفت: در این میان حلقه های صالحین نقش اساسی بر عهده دارند چراکه، پناهگاه مردم به شما می آیند.

وی به نقش علما و بسیج در گره گشایی از مشکلات مردم و کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات اقتصادی، حوادث غیر مترقبه، جنگ روانی دشمنان و هجمه های فیزیکی آنها  در عرصه های اقتصادی و امداد رسانی، در سایه بسیج قابل حل است.

طرح صالحین بازوی توانمند بسیج در مسائل تربیتی  

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به برکات بسیج اشاره کرد و گفت: نیّت امام راحل در تشکیل بسیار استثنایی است و تا بسیج  است دشمنان ما نیز قطعا مایوس خواهند بود بنابراین امروز وظیفه ما این است که در حفظ جایگاه اجتماعی این نهاد مقدس تلاش کرده و برای پر بار کردن و بالا بردن سطح نگاه مردم به نهاد قدسی بسیج تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی یکی از برکات بزرگ بسیج را ورود سازنده به مسائل تربیتی دانست و گفت: طرح صالحین بازوی توانمند بسیج در مسائل تربیتی است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه طرح صالحین  برای تربیت متربی آرمانی است، گفت: من پیشنهاد می کنم که دست اندرکاران این طرح، متربی آرمانی را تعریف کنند تا با برنامه ریزی بهتر بتوانند در رسیدن به اهداف پیش بینی شده تلاش کنند.

وی در ادامه سخنان خود ضرورت تربیت نسل شایسته و در تراز انقلاب برای گام دوم انقلاب را متذکر شد و گفت:طرح صالحین جهت تربیت متربیان آرمانی یک ضرورت است چراکه آینده انقلاب ما بسته به نسل فرهیخته، فرهنگی و نسل تربیت شده است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، گفت: بدون داشتن نسل شایسته فرهنگی، من با صراحت اعلام می کنم همه ما مثل برف آب می شویم، بنابراین همه باید در راستای تربیت نسلی که بتوانداز حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کند، تلاش کنیم.

وی از طرح صالحین به عنوان یکی از  ارکان دوام و تداوم انقلاب اسلامی نام برد و گفت: این مسئله بقدری ضروری است که موضوع صالحین طراحی و اجرا شده است.

تربیت علمی، اولین رکن تربیت آرمانی است

امام حمعه اردبیل به تعریف متربی آرمانی نیز اشاره کرد و گفت: ما  در تربیت نسل آرمانی باید به سه رکن اساسی توجه کنیم که اولین آن تربیت علمی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اهمیت توانمندسازی علمی جوانان را متذکر شد و گفت: جوانی که از نظر علمی توانمند نباشد به درد کشور نمی خورد و این علم که برای جوان سعه وجودی درست می کند و انسان را برای انجام خدمات بزرگ مبسوط الید می کند.

وی با بیان اینکه ما قرار نیست یک مجموعه کم سواد و بی سواد در پایگاه ها و یا حلقات دورهم جمع کنیم گفت: اگر حلقه های صالحین در خصوص پیشرفت های علمی جوانانی که حاضرند در این حلقه ها فعالیت کنند کار نکنند، نمره قبولی نخواهند گرفت.

لزوم ورود نخبگان علمی به حلقه های صالحین 

آیت الله عاملی خواستار جذب نخبگان علمی بویژه منتخبین تراز اول کنکور در حلقه های صالحین شد و گفت: من قصه می خورم که چرا تاکنون حلقه های صالحین ما نخبگان علمی را معرفی نکرده اند و قبولین کنکور تا کنون وارد این مجموعه نشده اند،  این ها در تاثیر جایگاه فاخر برای صالحین بسیار حیاتی است.

وی امنیت ایران اسلامی در منطقه و جهان را یادآور شد و گفت: کشور ما به برکت جوانان خود توانسته در اوج امنیت قرار بگیرد، جوانانی که سنگرهای بزرگ علمی را کشف و فتح کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد:  اگر ما قرار است پا جای پای مقام معظم رهبری بگذاریم باید بتوانیم سنگرهای علمی و فرهنگی را فتح کنیم چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مراکز دانش بنیان جهت پیشرفت های علمی و رونق تولید حساب باز کرده اند.

وی در ادامه سخنان خود به جلسات متعدد رهبر معظم انقلاب اسلامی با مسئولین مراکز حساس علمی، فناوری و تکنولوژی اشاره کرد و گفت: در این 500 سالی که ما افول کردیم  مقام معظم رهبری بعد از امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، تنها رهبر ایران است که درد واقعی کشور را شناخته و نسخه درمان آن را نیز صادر کرده است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه عقب ماندگی علمی، کشور را در گذشته به تاراج گذاشته است، گفت: بعد از صفویه بر اثر بی لیاقتی حاکمان وقت، ما هیچ قدرت دفاعی نداشتیم بطوریکه از عظمت دوران صفویه اکنون تنها40 درصد آن برای ما مانده است، اکثر کشورهای اطراف از خاک ما جدا شدند و پدران ما فقط تماشاگر بودند.

وی افزود: اجدادی که توانسته بودند با درایت، با قدرت بازو و فکر یک امپراطوری عظیم  تشکیل دهند، به دست افراد نالایق و عیاش و آنهایی که آینده نگری نداشتند افتاد و از هم گسست.

این عالم دینی در ادامه سخنان خود به تشریح دلایل شکست جنگ چالدران پرداخت و گفت: اگر در آن زمان پیشرفت های علمی داشتیم: 17 شهر از بهترین شهرهای خاک کشور را در برابر روسیه و سایر متخاصمین از دست نمی دادیم.

وی با بیان اینکه زمانی اسم نادر، لرزه بر اندام دشمنان ما از عثمانی ها گرفته تا روس ها انداخته بود، گفت: علت همه عقب ماندگی های ما در گذر زمان در این نکته خلاصه می شود که ما فاقد حاکمیت صالح در ان دوران بودیم و این باعث شده بود تا همه چیز را از دست بدهیم.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به تبیین مسئله ولایت فقیه  پرداخت و گفت: ولایت فقیه یعنی اینکه حکیم ترین و عاقل ترین انسان  تولیت امور را به دست بگیرد.

وی  به احادیثی از رسول اکرم اشاره کرد و گفت: از رسول اکرم روایت است که هر کس می خواهد برای 4 نفر رئیس بشود  باید عقل 40 نفر را داشته باشد و هرکس می خواهد برای 40 نفر رئیس شود باید عقل 400 نفر را داشته باشد .

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه  انسان ها ملک کسی نیستند  بلکه مخلوق خدا هستند، گفت:  همه چیز ما به خدا اختصاص دارد و چون خداوند متعال مالک ما است پس حاکم است بنابراین خدا باید تعیین کند  که چه کسی می تواند حکومت کند و در واقع دارای ولایت است.

ستادهای نماز جمعه، به مراکز تقویت علمی دانش آموزان ابدیل شود

امام جمعه اردبیل لزوم تقویت بنیه علمی جوانان را متذکر شد و گفت: از امروز باید تصمیم  بگیریم تا بنیه علمی جوانان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه به ائمه جمعه استان تکلیف کرده ایم در این راستا گام بردارند، گفت: برخی از بزرگواران توانمند هستند و توانستند در این مدت کوتاه ستادهای نماز جمعه شهرستان خود را به مراکز تقویت بنیه علمی دانش آموزان تبدیل کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی از ائمه جمعه ما با ابتکار خود توانستند با جذب اساتید تهرانی هم پای موسسات علمی همچون قلمچی و آیندگان، کلاس های کنکور رایگان برای دانش آموزان و جوانان جهت تقویت بنیه علمی برگزار کنند که تحسین برانگیز است.

وی اهمیت کار را متذکر شد و گفت: کار به حدی چشمگیر بود که در برخی از شهرستان ها، والدین بچه های خود را داوطبانه به مصلی می آورند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه  مصلی تنها برای نیم روز جمعه نیست، گفت:  رهبری گفتند مصلی قلب فرهنگی شهر است و باید از این مرکز  برای تعالی مردم بویژ ه جوانان بهترین استفاده را بکنیم.

 وی به راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در جنگ نرم اشاره کرد و گفت: تنها با کارهای علمی و فرهنگی فاخر و در خور توجه می توان  جوان را از پای شبکه های ماهواره ای و کانال های جذاب شبکه های اجتماعی به مصلی و مساجد باز کرد.   

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه امروز حلقه های صالحین نیز باید از این الگو پیروی کنند، گفت: اگر حلقه های صالحین بتوانند با مدیریت خوب استاد  و مربی مسلط  بر امور تربیتی جوانان را ترغیب به حضور در حلقه ها کنند آنگاه شاهد پرورش جوانان تراز انقلاب با باورهای دینی عمیق خواهیم شد و این همان صالحین مورد انتظار است.

بسیج اساتید، تامین کننده اساتید علمی حلقه های صالحین شود

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود خواستار مشارکت عملی بسیج اساتید در تامین اساتید مورد نیاز حلقه های صالحین شد و گفت: امروز بسیج اساتید ما باید تامین کننده استاد و معلم مساجد باشند تا ایجاد جاذبه های علمی بتوانند حلقه های صالحین را در رسیدن به هدف مطلوب و آرمانی کمک کنند.

وی از ایجاد جاذبه های ورزشی و فرهنگی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای جلب مشارکت جوانان در حلقه های صالحین نام برد و گفت: اختصاص سالن های ورزشی سپاه به جوانان یکی از راه هایی است که منتج به مشارکت فعال جوانان در فعالیت های اجتماعی دینی محور می شود.

تداوم ارتباط سازنده بین مربی و متربی، لازمه تربیت آرمانی 

آیت الله عاملی از تداوم رابطه اجتماعی بین مربی و متربی به عنوان رکن بعدی تربیت آرمانی نام برد و گفت: استاد و مربی خوب کسی است که به دنبال کوچکترین بهانه برای تداوم ارتباط سازنده با متربی است، 

وی به رابطه امدادی نیز اشاره کرد و گفت: کمک مومنانه و مواسات و همدلی نمونه های خوبی از رابطه امدادی هستند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در ایام کرونایی، مساعدت مومنانه خیرین و نیکوکاران خیلی از خانواده ها گرفتار در ایام کرونا را نجات داده است، گفت: در حلقه های صالحین نیز اگر متربی در خانه دچار گرفتاری  باشد و نیاز زندگی وی تامین نباشد،  مربی خوب و خبره هم که باشد و هرچقدر هم با او کار کند و از ارزش های اخلاقی صحبت کند مثمر ثمر نخواهد شد.

وی به احادیثی از ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: از ائمه معصومین(ع) روایت است که  فقر، عقل را از کار می اندازد بنابراین  اگر یک استاد در حلقه های صالحین  به زندگی متربیان خود بی خیال باشد هرگز قادر به برقراری ارتباط امدادی نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز فضای مجازی بهترین شیوه برای برقراری ارتباط اجتماعی مربیان با متربیان است چراکه یک احوال پرسی ساده و برقراری ارتباط حتی با ارسال یک حدیث، بهانه ای برای برقراری ارتباط سازنده می شود.

وی به سیره عملی آیت الله مروج ، امام جمعه فقید اردبیل اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله مروج هرگاه می دیدند یکی از طلاب و روحانیون مشکل مالی دارد ، ختم قران بندگان خدا را بهانه قرار داده و مبلغی به وی اهدا می کردند تا نیازش در کمال حفظ آبرو برطرف شود.

این عالم دینی به سیره عملی عالمان دین در قدیم الایام اشاره کرد و گفت: هر وقت علمایی که بنیه مالی نداشتند قصد حج می کردند آنها به بهانه حج عمره نیابتی یکی از بندگان خدا، هزینه سفر را متقبل می شدند تا وی در کمال آرامش بتواند حج خود را انجام دهد.

حلقه های صالحین، پناهگاه جوانان هستند

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه علمای دین مَلَجع هستند، گفت:علمای دین همواره پناهگاه مردم مستضعف بوده و هستند و از این رو حلقه های صالحین نیز  باید به پناهگاهی برای مردم  به ویژه ایتام تبدیل شوند.

وی در ادمه سخنان خود به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: وای به حال عالم دینی که در شهر خودش افرادی گرفتار باشند و وی با آرامش سر به بالین بگذارد  چراکه طبق فرموده ائمه معصومین(ع) علمای دین، تنها مسئول دین مردم نیستند و باید حواسشان به زندگی مردم نیز باشد.

آیت الله عاملی به ویژگی های  مومن حج رفته نیز اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف فرد حاجی این است وی مسئول زندگی همه افرادی است که در 4 فرسخی وی قراردارند، وی باید از افراد مستضعف دستگیری کند تا قُدسیت حجش نشکند

نقش عقل در سعادت انسان

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین رکن دوم  تربیت آرمانی پرداخت و گفت: در متربی آرمانی، تهذیب نفس  مهم است بطوریکه داشتن  اخلاق در برقراری روابط سالم اجتماعی مهم عنوان شده است.

وی با بیان اینکه در مملکت بدن،  قوه عاقله حکومت می کند ، گفت: اگر قوای نفس و شهوت در اختیار عقل قرار گیرد در کنار قوه غضبی که در اختیار عقل است تبدیل به ابزاری برای عبادت می شود ولی  اگر قضیه برعکس شد و همگی قوا در در اختیار نفس قرار گرفت،  رفتارها و اعمال شیطانی می شود.

این مبلغ اسلامی به لحظه خلقت انسان اشاره کرد و گفت: انسان وقتی به دنیا می آید  در مقابل چهار راهی قرار  می گیرد که برای ادامه مسیر ناگذیر باید یکی از راه ها را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه حقه بازی، یکی از راه هایی است که از آن به صور شیطانیه  تعبیر می شود، گفت:  اگر شما بتوانید اوصاف شیطان را از قرآن کریم استخراج کنید ، خواهید دید که اختلاف مال شیطان است به همین خاطر، اینده را تاریک نشان می دهد.

آیت الله عاملی گفت: از این رو بعضی ها در آخرت بصورت شتر گاو پلنگ در می آیند  و به تعبیری از صدرای شیرازی، تعداد حیوانات آخرت بیشتر از حیوانات دنیا است.

وی افزود: از نظر رفتار اجتماعی هر چقدر عقل  چانه جوان را بچرخاند و والدین ببینند رفتار فرزندشان عوض شده و حساب شده حرف می زنند  و در استخدام کلمات حساس هستند در آن صورت است که تربیت موثر واقع شده است.

 امام جمعه اردبیل از درست حرف زدن به عنوان یک مهارت نام برد و گفت:  همه ما در روز قیامت به خاطر حرف زدن هایمان گرفتار هستیم .

انتخابات، میدان امتحان انسان

وی به موسم انتخابات اشاره کرد و از آن بعنوان یکی از میادین آزمایش برای انسان نام برد و گفت: حرف های شخصی، تبعیض، تشدی خاطر ،  پشت سر کسی حرف زدن ، تهمت، دروغ و افترا در میدان انتخابات بسیار است و مومنین در این میدان بزرگ باید مواظب گفتار و  اعمال خود باشند تا گرفتار عذاب الهی نشوند.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: اگربخواهیم رفتار جوانان ما درست شود و با پدر مادر، معلم  و در کل جامعه نمونه و الگو شود همه باید به وظایف خود در برابر جوانان در محیط های بازار، اداره و سیاست عمل کنند و با آموزش مهارت ها، جوانان را در مسیر زندگی توانمند کنند.

وی با بیان اینکه اگر این شیوه در جامعه عملیاتی نشود و جوانان درست تربیت  نشوند، گفت: در این صورت بچه ها عاقبت به خیر نخواهد شد. 

وی با بیان اینکه بیشتر دزدی ها مال متخصصین است، گفت: اگر انسان درست تربیت نشود و متعهد بار نیاید هرچند در رشته ای سرآمد دیگران شود  ولی دزد هم می شود.

آیت الله عاملی در ادامه به کتاب خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: برخی اعمال انسان نه بخشش پذیر است و نه راه جبران دارد بلکه تماما مصیبت و خسران است.

وی از دروغ پراکنی در شبکه های اجتماعی به عنوان نمونه بارز این مورد نام برد و گفت:  20 هزار نفر در یک شبکه اجتماعی هستند، یک غیبتی نوشته می شود، 20 هزار غیبت یه لحظه رخ می دهد، در حالیکه انسان قادر به جبران یک غیبت نیست چگونه می تواند 20 هزار غیبتی را که به حساب وی در شبکه های اجتماعی در حال چرخش و فوروارد هستند جبران کند.

امام جمعه اردبیل دشمنی منافقین را یادآور شد و گفت: دشمنان اسلام در آلبانی 15 سوله بزرگ پر از جمعیت را در اختیار منافقین و دشمنان انقلاب قرارداده اند و با تقسیم بندی افراد روی موضوعات خاص در یک لحظه قادر هستند کوچکترین شایعه و دروغی را به شبهه های بزرگ تبدیل کنند..

هزینه خیانت های سیاسیون منفعت طلب، بیشتر از اختلاس های میلیاردی است

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه اگر انسان از نظر اخلاقی ساخته نشود نه به درد انقلاب می خورد نه به درد جامعه و آینده کشور، گفت: جوانان ثروت کشور من هستند  بنابراین همه باید مراقب باشند تا این ثروت از بین نرود.

وی به خیانت های صورت گرفته در کشور توسط برخی افراد منفعت طلب به ویژه سیاسیون اشاره کرد و گفت: خیانت های برخی افراد گاها هزینه هایی بر کشور وارد می کند که بسیار بیشتر از اختلاس های سه هزار میلیاردی است، سوژه هایی به دشمن می دهند که صبح تا شب می کوبند و تمام نمی شود.

آیت الله عاملی با بیان اینکه انسان باید برهان الدلیل باشد به تعالیم ادبی قران کریم اشاره کرد و گفت: ادبیات فاخر رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر گرفته از تعالیم الهی و قران کریم است زیباترین چهره از ملت بزرگ ایران در جهان به تصویر کشیده شده بطوریکه جامعه جهانی ملت ایران را با نام ایشان به نیکی می شناسند.

هویت شیعه، هویت آرمانی است

آیت الله عاملی با بیان اینکه هویت شیعه، هویت آرمانی است گفت: مرام شیعه سراسر ادب و احترام است و بی نزاکتی و حرمتی جایی در ان ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل از اخلاق، ادب، نزاکت، فرهنگ و مدنیت به عنوان ثروت یک ملت نام برد و گفت: امروز تفاضل انسان ها و شهر ها نسبت به همدیگر در  موسسات خیریه و با واقفین و  خیرین ان شهرها است.

وی با بیان اینکه طرح صالحین هنوز در دوران هویت یابی و اول راه است، گفت: از همین ابتدای راه باید راهکارهای تربیتی برای ساخت انسان های آرمانی پیش بینی شود تا ثروت های ملی ما با تبدیل شدن به انسان های فاخر، منجر به ایجاد جامعه آرمانی در آینده نزدیک شوند.

: آگاهی و بینش سیاسی، سومین رکن برای تربیت آرمانی

آیت الله عاملی در بخش پایانی سخنان خود به رکن سوم  متربیان آرمانی اشاره کرد و گفت: آگاهی و بینش سیاسی سومین رکن برای تربیت انسان های آرمانی است.

وی با بیان اینکه اگر بینش سیاسی نباشد انسان بازی می خورد گفت: امروز دشمنان اسلام و انقلاب بزرگترین جنگ روانی به نام جنگ نرم را برای ما درست کرده اند که در تاریخ بشریت برای کسی درست نکرده اند و تنها راه مقابله و در امان ماندن از این جنگ نیز داشتن بصیرت و کسب بینش سیاسی است.

 وی از دروغ، امارهای جعلی، گزارشات غلط به عنوان ابزار دشمن برای تحریک انسان در جنگ روانی نام برد و گفت: دشمن از تمام ظرفیت های خود برای هجمه روانی استفاده می کند بنابر این ما باید با کسب بینش سیاسی و اطلاعات کافی نباید تحت تاثیر هجمه های روانی دشمنان قرار بگیریم.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه حساسیت در رکن سوم زیاد است، گفت: بیشترین تمرکز دشمن در این عرصه نیز انتخابات است،.

وی به توطئه های دشمنان در انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت توانستند توطئه های دشمنان در انتخابات گذشته را خنثی کنند.

استاد حلقه های صالحین از مربیان و سرگروه های حلقات صالحین خواست تا در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات اقدام به استخراج شبهات انتخاباتی کنند تا با جواب گویی بتوانند گِره های ذهنی ایجاد شده توسط دشمنان را باز کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل  از انتخابات به عنوان بزرگترین نشانه اقتدار کشور نام برد و گفت: همه باید در انتخابات شرکت کنند تا با انتخاب صالح ترین فرد آینده درخشانی برای کشور خود رقم یزنند.

 

انتهای پیام/ج