نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8994 ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی اردبیل ایجاد شود/ باید برای ستاره‌‌های فرهنگ و هنر آئینی همایشهای ملی برگزار شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به لزوم ایجاد جایگاه تعلیم و تعلم در سطوح دانشگاهی برای مفاخر ملی ادبی و هنری استان اشاره کرد و گفت: مفاخر ادبی، فرهنگی و هنری با داشتن جایگاه تعلیم و تدریس در سطوح دانشگاهی می‌توانند بصورت علمی و اصولی به پرورش شاگردان همت گمارند و موجبات تداوم هنر خویش و انتقال آن به نسلهای آینده را فراهم آورند.

جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی اردبیل ایجاد شود/ باید برای ستاره‌‌های فرهنگ و هنر آئینی همایشهای ملی برگزار شود

به گزارش ابثصارخبر، عبداله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، به تبیین شخصیت ادبی و هنری جلیل قدیرزادگان معروف به انور اردبیلی پرداخت و گفت: رمز ماندگاری آثار فرهنگی و ادبی صیانت از جایگاه خالقان این آثار است، امروز وظیفه داریم با صیانت از آثار مفاخر ادبی گذشته در حفظ و نگهداری آنها بکوشیم و چون امانتداری امین این آثار گرانبها و بی‌بدیل را به آیندگان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه اردبیل در طول تاریخ و ادوار مختلف  همواره سرشار از استعدادهای شکوفا در عرصه‌های مختلف، بالاخص خاستگاه علما، ادبا و فضلای در سطح ملی و فرا ملی بوده است، گفت: هرچند برخی کم کاریها و سهل‌انگاریها در ادوار مختلف موجبات فراموشی و عدم شناخت جایگاه رفیع شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان شده است ولی امیدواریم با اهتمام و توجه خاص دلسوختگان عرصه‌های فرهنگ و هنر استان و با برنامه‌های مدون و علمی، و نیز تلاشهای محافل ادبی و هنری غبار از چهره فرهنگی و ادبی بی بدیل مفاخر دارالارشاد زدوده شود.

بحرالعلومی به محدودیتهای عارضی ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: هرچند شرایط قرمز و حاد کرونایی برنامه های فرهنگی را با تعطیلی مواجه کرده است، اما همانگونه که آحاد ملت واقف است، مجالس منتسب به اهل بیت(ع) دارالشفاست و عموم مؤمنان براى استفاده از حال و هواى ايام سوگواری سالار شهیدان روزشماری مى‌کنند. امیدواریم با سپری شدن پیک پنجم کرونا با حداقل خسارتها شاهد مراسمات پرشوری در محرم باشیم.  

وی با بیان اینکه مفاخر ادبی فعال دردحوزه‌ی آئینی ما همواره به دور از هرگونه چشمداشت مادی فعالیت کرده و به خلق آثار فاخر همت گمارده‌اند، گفت: شخصیت‌هایی چون مؤذن‌زاده‌ها حنجره خود را وقف امام حسین(ع) کرده و در طول عمر با برکت خود ذره‌ای از ارزشهای معنوی جامعه و فرهنگ‌ انسان ساز عاشورا عدول نکردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه جایگاه مفاخر ادبی و هنری ایران و کشورهای دیگر پرداخته و اظهار داشت: در کشورهای دیگر با ایجاد شرایط برای هنرمندان و مفاخر ادبی زمینه‌های انتقال مهارتها و هنرهای ایشان در سطوح عالی به علاقمندان فراهم می‌گردد.  

وی افزود: متاسفانه در کشور ما و به ویژه استان اردبیل جایگاه دانشگاهی و آکادمیک برای مفاخر ملی و فراملی ما همچون برادران مؤذن‌زاده و شعرای آیینی همچون تاج‌الشعرا یحیوی، انور و منزوی ایجاد نشد تا با پرورش استعدادها در مکتب ایشان در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر آئینی اقدامات در خوری به انجام رسد.

بحرالعلومی با بیان اینکه باید برای نکوداشت مفاخر اردبیل همایش‌های ملی و فراملی در اردبیل راه اندازی و برگزار شود، گفت: اردبیل خاستگاه ادبیات آیینی است و این نوع از ادبیات از اردبیل سرچشمه گرفته و منتشر شده است.

وی با بیان اینکه محافل ادبی اردبیل در ژرفا و گستردگی به اقیانوس می‌مانند، گفت: از دل این محافل ادبی مفاخری همچون منزوی و انور به جهان معرفی می شوند و مکتب اردبیل در عرصه‌ی فرهنگ و هنر آئینی از جایگاه رفیع و ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خو به برخی خلاءها در فعالیتهای فرهنگی و ادبی استان نیز اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا ضمن شکوفایی بیش از پیش  استعدادهای ادبی و فرهنگی دارالارشاد بر بستر فرهنگ غنی منطقه با مطالبه‌گری از همه امکانات اجرایی در این مسیر بهره ببریم.

بحرالعلومی بر لزوم راه‌اندازی کارگاه‌های شعر آئینی در اردبیل تاکید کرد و گفت: امروز میان شعرای جوان ما با پیشکسوتان فاصله افتاده است و متاسفانه عنایت به آثار شعرای سلف کمتر است، همین مسئله زمینه‌ساز ضعف محتوایی آثار متاخرین شده است.

وی در پایان سخنان خود خواستار احیای خط فکری تاج الشعراء یحیوی، منزوی، انور و سایر شعرا و ادباء سلف در محافل شعری و جریانات ادبی استان شد و گفت: متولیان فرهنگ و هنر اردبیل باید در این زمینه ورود کنند  و با حمایت‌های مادی و معنوی خود به نقطه اتصال شاعران جوان امروز با پیشکسوتان  و مفاخر ادبی دارالارشاد اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پایان سخنان خود از اهتمام ویژه برای برگزاری همایش فرا‌ملی دو شاعر هم‌عصر عاشورایی استان یعنی منزوی و انور در سی‌امین سالگرد خاموشی آنها در سال آینده خبرداد.

 

انتهای پیام/ج