نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9508 ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» در اردبیل + عکس

کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» ویژه دومین سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی با حضور شاعران منطقه قفقاز در اردبیل برگزار شد.

کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» در اردبیل + عکس

به گزارش ابصارخبر، کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» ویژه دومین سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی با حضور شاعران  منطقه قفقاز و استان های آذرباین شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل و در قالب کنگره ملی 3400 شهید استان اردبیل  به همت حوزه هنری استان اردبیل  و مشارکت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل در سالن ولایت برگزار شد.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در آیین اختتامیه گفت: مکتب حاج قاسم باید به‌عنوان الگویی همه‌گیر برای تکامل همه ما مخصوصاً جوان‌ها قرار بگیرد و باید تلاش کنیم تا این مکتب را به طور روزافزون سرمشق خود قرار دهیم و ویژگی‌های اخلاقی سردار را در زندگی خود به عمل در آوریم.

وی افزود: در مقطع فعلی، زنده نگه داشتن مکتب حاج قاسم، ادامه دادن مسیر انقلاب است که همگی باید بکوشیم تا به طرق مختلف این مکتب را حفظ کنیم و در انتقال آن به نسل‌های بعدی کوشا باشیم و در این راه فرهنگ و هنر می‌تواند وسیله خوبی برای حفظ و امتداد این مکتب باشد.

استاندار اردبیل با توجه به اهمیت کنگره در حفظ ارزش‌های مکتب شهید سلیمانی بیان کرد: این کنگره در راستای جمع‌آوری آثار ارزشمند هنرمندان در ارتباط با شهید سلیمانی برگزار شده و امیدواریم در سال‌های آینده نیز با شکوه بیشتری ادامه داشته باشد و یاد شهید بزرگوار را زنده نگه دارد.

شهید سلیمانی جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان دارد.

امیر رجبی رییس حوزه هنری استان اردبیل در اختتامیه کنگره بین‌المللی «اوره‌ک‌لر سرداری» اظهار داشت: هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» در راستای تولید محتوای آثار مکتب شهید سلیمانی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: پیشگامی شعرا در وصف قهرمان ملی، سردار دل‌ها در حوزه‌های مختلف مبنای کار قرار گرفته که به همین منظور آثار ارزشمندی از شعرای داخل کشور و همچنین از کشورهای آلمان، روسیه، آذربایجان، ترکیه و قزاقستان توسط دبیرخانه کنگره دریافت شد که با بررسی آثار می‌توان فهمید شهید سلیمانی جایگاه ویژه‌ای در بین هنرمندان دارد.

رییس حوزه هنری استان اردبیل اظهار کرد: اشاعه مکتب شهید سلیمانی در بین کودکان و نوجوانان بیش از هر مسئله دیگری حائز اهمیت است که باید در این زمینه به تمامی اهداف خود جامه عمل پوشانده و با رفع مشکلات و موانع موجود در این زمینه گام برداشته و شاهد تحقق اهداف مورد نظر باشیم.

ابراز عشق هنرمند آذربایجانی به سردار حاج قاسم سلیمانی  

در جریان کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لرسرداری»، اثر هنرمند اهل جمهوری آذربایجان رونمایی و از این هنرمند تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، جهانگیر سیّداف(سیدزاده)، هنرمند آذربایجانی با به قلم درآوردن تصویری زیبا از سردار دل‌ها در کنار رهبر انقلاب، این چنین عشق و علاقه خود را به این شهید بزرگوار نثار نمود.

وی اظهار کرد: عشق و علاقه ما قبل از شهادت نیز به سردار بزرگوار اسلام سپهبد سلیمانی، همواره بوده و پس از شهادت، نه تنها من بلکه عاشقان بسیاری در جمهوری آذربایجان نسبت به این اتفاق متأثر شدند.

این هنرمند اهل جمهوری آذربایجان بیان کرد: شاید این بهانه‌ای بود تا بتوانیم مقدار کوچکی از علاقه خود را به سردار اسلام، با ارائه این نقاشی اعلام داریم.

جهانگیر سیدزاده، از کودکی به نقاشی علاقه‌مند شده و از سال ۱۹۹۳ با قلم سیاه، کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرده است. این هنرمند متعهد تاکنون صد اثر فاخر خلق کرده که غالب آن محتوای اجتماعی و مذهبی بوده است.

معرفی و تجلیل از نفرات برتر کنگره  

هیأت داوران عبدالله بحرالعلومی، مهدی میرزارسول‌زاده و وفا منافی پس از تجمیع آرا، نتایج را به این شرح اعلام کردند:

ابراهیم غفاری و عارف ساسانی از آذربایجان شرقی، ناصر دوستی، بهزاد بیات فرد و امیر رسولی از زنجان، سعید اقبالی، بهنام قسمتی و میلاد فطین از اردبیل، یعقوب مرادوا از قزاقستان، صفر عبدالله‌اف، حاجی گل بالا فنایی و سیده زهرا نور لنکرانی از جمهوری آذربایجان.

با نظر اعضای هیأت داوران با توجه به نزدیک بودن سطح آثار، نفرات اعلامی بدون هیچ اولویتی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.  

تجلیل از نفرات منتخب، رونمایی کتاب «از دل کویر تا اوج آسمان»، رونمایی و پخش موشن‌گرافی‌های «ققنوس» و «یک و بیست» تولید واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان، اجرای سرود «اوره‌ک‌لر سرداری» تولید واحد موسیقی، شعرخوانی نفرات منتخب و همچنین نقاشی زنده چهره سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی توسط «مهرداد پیامی» از دیگر قسمت‌های این آیین بود.

گفتنی است کنگره بین‌المللی شعر ترکی «اوره‌ک‌لر سرداری» به همت حوزه هنری استان اردبیل و با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان و به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

 

عکس: مهدی جدی

انتهای پیام/ج