سرویس: زلال معرفت کد خبر: 9554 ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵

با حضور علما و بازاریان اردبیل برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی در اردبیل +عکس

آیین بزرگداشت ارتحال شیخ المراجع، آیت الله صافی گلپایگانی با حضور علما و بازاریان در مسجد جامع اردبیل برگزار شد.

مراسم بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی در اردبیل +عکس

به گزارش ابصارخبر،  ظهر امروز آیین بزرگداشت ارتحال شیخ المراجع، آیت الله صافی گلپایگانی با حضور  جمعی علما و بازاریان، مقامان نطامی و استانی در مسجد جامع اردبیل برگزار شد.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شیخ المراجع، آیت الله لطف اله صافی گلپایگانی از مراجع شیعه که با حضور جمعی از مردم ولایتمدار و بازاریان اردبیل در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد به ویژگی های این فقیه برجسته جهان تشیع پرداخت و گفت: مراجع نقش تاریخی در استقلال کشور دارند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی فقیه پرتلاش و پرتالیفی بود که یک قرن با آگاهی و بصیرت بالا در برابر دشمنان اسلام ایستاد و به فقه اهل بیت(ع) خدمت کرد، گفت: این مراسمات بهترین فرصت برای آشنایی نسل جدید با مرجعیت و فقاهت است.

وی با بیان اینکه مراجع نقش تاریخی در استقلال کشور دارند، به ویژگی های یک مجتهد اشاره کرد و گفت: مجتهد کسی است که برای رسیدن به قدرت استنباط، تمام علوم مقدماتی را با موفقیت سپرده کرده و به حد اعلی رسیده است.

این عالم دینی با بیان اینکه گاهی عمر طبیعی انسان کفاف به پایان رساندن مقدمات را به طلاب نمی دهد، گفت: فقیه با نهایت زحمت و تلاش شبانه روزی می تواند به نقطه ای برسد که قادر به صدورر حکم شرعی شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به زمان خلفای راشد اشاره کرد و گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) ،به دستور خلقا نقل و تدوین احادیث ممنوع شد، تعدادی از اصحاب پیامبر(ص) زندانی شده و بعضی نیز ممنوع الخروح شدند تا احکام شرعی در یک جا جمع شود.

وی با بیان اینکه به دستور خلفا کتاب های حدیث از بین برده شدند، گفت: این کار خلفا خُسران جبران ناپذیری به اسلام وارد کرد چراکه احکام اسلامی، قدرت اختصاصی پیامبر ما بود، قدرتی که پیامبر اکرم(ص) می توانست با یک حدیث کوتاه با کل عالم حرف بزند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه احکام دینی، کلمات جامعی  بودند که از جانب خداوند متعال برای رستگاری امت به حضرت رسول اکرم می رسید، گفت: این احکام و احادیث ثروت عظیم جهان اسلام بود.

وی  گفت: خلفا بعد از گذشت زمان به اشتباه خود پی بردند که این ثروت عظیم از بین رفته بود، در این برهه هرگاه مسئله شرعی و دینی پیش می آمد خلفا به حضرت علی(ع) متوسل می شدند تا گره گشایی کند.

آیت الله عاملی تشدد فرقه های مذهبی ایجاد شده در دوران خلفای راشد را یادآور شد و گفت: بعد از اینکه خلفا متوجه اشتباه خود شدند  برای جبران اجاره انتشار احکام را دادند که این بار بر اثر سوء تدبیر آنها، انفجار مذاهب فقهی  در جهان اسلام رخ داد بطوریکه در برهه ای از تاریخ اسلام، بیش از ۲۰۰  مذهب فقهی ایجاد شد و از اینجا بود که اختلافات مذهبی تشدید شد.

وی با بیان اینکه خلیفه وقت چاره کار را در تعطیلی مذاهب می دید گفت: دستمور داد تمام مذاهب در فقه مالکی جمع شود و از آنجا که جناب مالک راضی به انحصار نشد ناگزیر ۴ مذهب ایجاد شد تا اختلافات برچیده شود.

این عالم دینی به مذهب اهل بیت(ع) یعنی مذهب شیعه اشاره کرد و گفت: این مذهب تنها مذهبی در اسلام است که بر اساس قطع است چراکه پیروان این مذهب منابع خود را نگه داشته و اجازه نابودی به دیگران را نداده بودند.

وی با بیان اینکه در مذهب اهل بیت(ع)، ذن و قیاس جایی ندارد، گفت: در سایر مذاهب به دلیل عدم قطعیت، کار به جایی رسید که  استثناها بیشتر از اصول شد.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود،تلاش های امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در پرورش عالمان دینی و بسط و گسترش مذهب شیعه را یادآور شد و گفت: حضور بیش از ۳هزار راوی پای درس امام صادق (ع) و امام باقر(ع)، فرصت ملاقات  عالمان دینی با امام معصوم(ع)  را گاهی به بیش از یک ماه می ساند.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) همه احکام الهی را می دانست ولی جنگ های صدر اسلام فرصت انتقال احکام به عموم جامعه را نداد، گفت: فقه اصیل و ناب امروز از ائمه معصومین(ع) برای شیعیان به یادگار مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود یک قرن تلاش های شیخ المراجع ، آیت الله صافی گلپایگانی را در فقه و اصول یادآور شد و گفت: مرتبه علمی این عالم ربانی  به حدی بود که در اوج جوانی مشاور مخصوص آیت الله العظمی بروجردی بود و این مجتهد جلیل القدر بسیاری از مطالب علمی را به وی حواله می دادند.

وی گفت: کتاب جامع در حوزه مهدویت نیز به دستور آیت الله بروجردی توسط آیت الله صافی گلپایگانی به رشته تحریر درآمد که یکی از آثار ممتاز شیعه است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی علاوه در علم در سیاست نیز وارد بود، گفت: تذکرات این مرجع عالی قدر به دولت های گذشته فراموش شدنی نیست.

وی تذکرات آیت الله صافی به دولت چین  در مورد عدم توجه به کشتار مسلمانان را متذکر شد و گفت: شیخ المراجع معتقد بود فقیه در حوزه تمدن اسلامی مسئولیت دارد و این حوزه نیز حد و مرزی ندارد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه آیت الله صافی معتقد بود دین و سیاست از هم جدا نیست، می گفت: برای جهان اسام مرز جغرافیای معنا ندارد.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه تبحر و تخصص آیت الله صافی در علوم مختلف حیرت آور است، گفت:این مرجع عالیقدر علاوه بر تسلط بر ظرایف ادبیات عرب، شاعری توانمند و زبده نیز بود.

وی خواستار برگزاری محافل ادبی به منظور بررسی اشعار آیت الله صافی گلپایگانی توسط خبرگان شعر و ادبیات شد و گفت: غیریت دینی در تمام اشعار آیت الله صافی موج می زند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به ویژگی های آیت الله صافی گلپایگانی اشاره کرد و گفت: این مرجع عالیقدر در تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بی بدیلی ایفا کرد بطوریکه این قانون اساسی یک ثروت بی نظیر برای جهان و بشریت محسوب می شود.

وی به مرکز تحقیقات اسلامی الزهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: آیت الله صافی گلپایگانی با نبوغ و ذهن نقاد خود این مرکز تحقیقاتی را راه اندازی کرد تا مرکزی برای  پاسخ به بروز ترین شبهادت دینی در جهان اسلام وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ذوق هنری شیخ المراجع را یادآور شد و گفت: آیت الله صافی دوست داشت، قرآن کریم به خط خوشنویسان ایرانی در همه مساجد کشور باشد.

وی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی معتقد به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها  برای تامین عفت بود، گفت: وی بارها می گفت؛ دانشگاه مخصوص خانم ها در کشور راه اندازی شود.

آیت الله عاملی در پایان سخنان خود به نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره  ولایت فقیه  نیز اشاره کرد و گفت: این مرجع عالی قدر همه دلایل عقلی و نقلی را درباره  ولایت فقیه در یکی از کتاب های خود نوشته است.

وی روحیه همدردی شیخ المراجع با عموم مردم را یاداور شد و گفت: امروز همه مراجع در اردوگاه مردمی قرار دارند چراکه عالمان دینی، جامعه را خانواده واحد می دانند.

قرائت قرآن کریم، شعر خوانی، مداحی و سخنرانی از جمله برنامه های این مراسم در اردبیل بود.

 

انتهای پیام/ج