سرویس: سرویس خبری کد خبر: 9738 ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳

مدرس سواد رسانه ای اصلاندوز؛

لزوم راستی آزمایی رسانه‌های وابسته به استکبار در جنگ اقتصادی/ جهاد تبیین در شبکه های اجتماعی تنها راه مقابله با شبهه افکنی دشمنان

امروز نظام استکبار جهانی که در حقیقت دشمنان اسلام هستند با وارونه سازی حقایق مربوط به مسائل اقتصادی به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند و به دنبال ارائه تصاویر غلطی از اقتصاد ایران هستند، لذا باید در برابر این وارونه‌سازی حقیقت و در راستای عمل به فریضه جهاد تبیین که در شرایط امروز جامعه جهانی واجب و قطعی تلقی می‌شود، کنشگران به تبیین مسائل اقتصادی حال حاضر جامعه بپردازند.

لزوم راستی آزمایی رسانه‌های وابسته به استکبار در جنگ اقتصادی/ جهاد تبیین در شبکه های اجتماعی تنها راه مقابله با شبهه افکنی دشمنان

به گزارش ابصارخبر،  پویا حاجی وند مدرس سواد رسانه ای و فضای مجازی در یادداشتی به بررسی و تحلیل روایتگری وارونه رسانه‌های معاند از سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخت و نوشت: در سال‌های اخیر به دنبال شیوع بیماری کرونا و جنگ میان روسیه و اوکراین شاهد تشدید بحران‌های اقتصادی در سطح جهان به ویژه در کشورهای اروپایی هستیم از طرفی در روزهای اخیر در ایران نیز دولت برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است اما متاسفانه رسانه‌های معاند از این سیاست‌های اقتصادی به صورت وارونه روایتگری می‌کند که باید با جهاد تبیین و روشنگری مسئله در برابر شبکه‌های بیگانه ایستاد.

با توجه به تغییراتی که در زمان کنونی در عرصه اقتصاد ایران مقتدر انجام می‌شود و همچنین با توجه به اینکه در بحث اقتصاد جهانی نیز شاهد بحران‌های عمیقی هستیم شایسته به بیان و تبیین مطالبی پیرامون این مسائل بپردازیم.

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم در یک سو انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منادی حق و در سوی دیگر استکبار جهانی و کشورهای سلطه‌گر نماد جبهه باطل هستند و در عرصه‌های مختلف شاهد تقابل دو جبهه حق و باطل هستیم لذا باید با بصیرت کامل مسیر درست و حق را شناخته و در مسیر جبهه حق حرکت کنیم.

در طول تاریخ همیشه حق و باطل با یکدیگر در حال جنگ بوده‌اند، ولی قرآن وعده ی پیروزی نهایی حق بر باطل را می‌دهد.

امروز نظام استکبار جهانی و نظام سلطه که در حقیقت دشمنان اسلام هستند با وارونه سازی حقایق مربوط به مسائل اقتصادی جامعه به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند و به دنبال ارائه تصاویر غلطی از اقتصاد ایران هستند، لذا باید در برابر این وارونه‌سازی حقیقت و در راستای عمل به فریضه جهاد تبیین که در شرایط امروز جامعه جهانی واجب و قطعی تلقی می‌شود باید کنشگران به تبیین مسائل اقتصادی حال حاضر جامعه بپردازند.

متاسفانه با مرور رسانه‌های جهان به این مسئله پی می‌بریم که متاسفانه بسیاری از رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی وضعیت اقتصادی موجود در جوامع غربی را به صورت ایده‌آل نشان می‌دهد و در مقابل اقتصاد ایران را در وضعیتی بسیار پایین به نمایش می‌گذارند که بررسی‌های پژوهشگران از داده‌های موجود در رسانه‌های جهانی از اوضاع بسیار وخیم و مشکلات اساسی اقتصاد کشورهای غربی به ویژه جوامع وابسته به نظام سلطه حکایت می‌کند.

براساس گزارش فایننشال تایمز که درخصوص چشم‌انداز بروز شوک تورمی در اقتصاد جهان طی سال جاری میلادی نوشته شده است: " آمریکا از هر کشور دیگری بیشتر در معرض خطر رکود و تورم فزاینده قرار دارد ".

این در حالی‌است که بسیاری از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند سال ۲۰۲۲ با رشد و رونق مالی گسترده همراه باشد. شرکت‌ها پس از کرونا فعالیت خود را از سر بگیرند. مصرف‌کنندگان همه پول‌هایی را که در دوران کرونا پس‌انداز کرده بودند خرج سفر و تعطیلات و کارهای دیگر بکنند. و حتی موج مصرف‌گرایی بزرگ پس از شیوع آنفلوانزا در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱ دوباره تکرار شود اما درنتیجه شوک بزرگی که کرونا و جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان وارد کرده‌اند نرخ تورم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و در بسیاری از کشورها رکوردهای چندین ساله را شکسته است. این در حالی است که چشم‌انداز مالی جهان نیز رو به وخامت دارد.

همچنین بیشتر تحلیلگران از جمله اقتصاددان‌های صندوق بین‌المللی پول معتقد نیستند که شرایط وخیم دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد اما امروز نیز همچون دهه ۱۹۷۰ قیمت‌های بالای نفت کل سیستم مالی جهان را تحت تأثیر قرار داده است و علاوه بر آن، شیوع کرونا فشار فزاینده‌ای را به شرکت‌ها و زنجیره‌های تأمین محصولات در سراسر جهان وارد آورده است.

حتی پیش از آغاز جنگ اوکراین، قیمت کالاها در بسیاری از مناطق جهان مثل آمریکا، انگلیس و منطقه یورو رکوردهای چندین دهه را شکسته بود. شیوع کرونا زنجیره‌های تأمین محصولات را مختل کرده و تقاضا برای برخی اقلام را افزایش داده بود و دولت‌ها را بر آن داشته بود تا سیاست‌های مالی انبساطی را در سطحی گسترده به اجرا درآورند.

جنگ اوکراین این مشکلات را تشدید کرد. روسیه و اوکراین مقادیر فراوانی از بنزین، نفت، گندم و کود شیمیایی مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند و با درگیری اخیر باعث افزایش هزینه‌های انرژی و غذا در جهان به‌ویژه در اروپا شده‌اند.

پیش‌بینی‌ها دلسردکننده هستند. درحالی که ژانویه گذشته رشد ۴.۱ درصدی برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی شده بود این رقم در حال حاضر به ۳.۳ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم جهانی نیز ۶.۲ درصد پیش‌بینی شده است که ۲.۲۵ واحد بیشتر از پیش‌بینی ماه ژانویه است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد ۱۴۳ اقتصاد دنیا را برای سال جاری کاهش داده است.

رشد قیمت انرژی و غذا در جهان رو به وخامت دارد برای مثال در کره جنوبی هزینه‌های زندگی به بالاترین رقم طی ۱۰ سال گذشته رسیده است و یا در چین اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی کندی فعالیت‌های اقتصادی را تشدید کرده است و یا حتی در برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل برای مهار تورم سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده است که این مسائل چشم‌انداز مالی منطقه را وخیم‌تر کرده و دورنمای رشد و توسعه اقتصادی را تیره و تار کرده است.  

ایران بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا

همچنین بر اساس جدیدترین رده‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و با استناد به آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران در جایگاه بیستم و بالاتر از کشورهایی مثل لهستان، مصر، هلند، آرژانتین، سوئیس، بلژیک و اتریش قرار گرفته است.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ بالغ‌ بر ۱۴۳۶ میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر در جایگاه ۲۰ قرار گرفته است.

در حال حاضر آثار و تبعات جنگ اوکراین را در همه جای جهان می‌توان مشاهده کرد و این جنگ اقتصاد بسیاری از جوامع اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است و انرژی و غذای گران به‌ویژه مردمان فقیر این کشورها را تحت فشار قرار داده است و شوک مالی این جنگ بیش از همه در اروپا احساس می‌شود به‌ویژه در کشورهایی که به نفت و گاز روسیه وابسته هستند.

به اذعان بسیاری از تحلیلگران اقتصادی جهان منطقه اروپا در برابر اختلالات زنجیره تأمین انرژی بسیار آسیب پذیر است و با توجه به اینکه ۴۰ درصد گاز مصرفی اروپا از روسیه می‌آید برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند تحریم گاز روسیه می‌تواند اقتصاد آلمان و منطقه یورو را در یکی از عمیق‌ترین رکودهای سال‌های اخیر فرو ببرد.

تمامی این مسائل و مشکلاتی که بعد از آغاز جنگ اوکراین و روسیه دامن‌گیر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی شد در‌حالی‌ است که حتی با وجود تداوم صادرات گاز روسیه رشد اقتصادی منطقه یورو در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۰.۲ درصد کاهش یافت و نرخ تورم به ۷.۵ درصد رسید.

در خارج از اتحادیه اروپا، نظام اقتصادی انگلیس نیز تحت فشار انرژی گران قرار گرفته است. انتظار می‌رود اقتصاد این کشور بیشترین افت درآمدی را از دهه ۱۹۵۰ به این سو تجربه کند. هزینه‌های فزاینده واردات و کمبود نیروی کار فشار تورمی شدیدی را بر اقتصاد این کشور وارد می‌کند.

آمریکا از هر کشور دیگری بیشتر در معرض خطر رکود و تورم فزاینده قرار دارد. نرخ تورم این کشور در ماه مارس به ۸.۵ درصد رسیده است و انتظار می‌رود این رقم همچنان افزایش یابد و اقتصاد آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲ کوچک شده است.

در نتیجه در سطح جهانی با توجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا و همچنین بعد از آن وقوع جنگ بین کشورهای روسیه و اوکراین بحران حاکم بر اقتصاد جهان را تشدید کرده است اما باید آگاه باشیم که رسانه‌های معاند و وابسته به دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال وارونه‌سازی و نشان دادن تصویری غیرواقعی از تغییرات اقتصادی ایران که با هدف "مردمی سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها" انجام می‌پذیرد هستند در حالی که تمامی اقدامات این روزهای دولت به نفع مردم خواهد بود و اخبار وارونه رسانه‌های دشمنان در جهت ایجاد ناامیدی در جامعه ایران اسلامی است.

 

انتهای پیام/ج