پربازدیدترین ها

کد خبر: 98 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴

با حضور سمن های اردبیل

همایش نکوداشت صیانت از طبیعت برگزار می شود

در آستانه روز درختکاری و با همت دانشگاه محقق اردبیلی و تعدادی از سمن‌ها همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت در اردبیل برگزار می‌شود.

همایش نکوداشت صیانت از طبیعت برگزار می شود

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، رئیس همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در دانشگاه محقق اردبیلی گفت:‌ این همایش  18 اسفندماه با هدف فرهنگ‌سازی و پاسداشت فضای طبیعی و زیست محیطی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

کیومرث سفیدی گفت: ما در این مسیر از رسانه‌ها انتظار داریم تا به تقویت جبهه فرهنگ‌سازی کمک کنند، چرا که کار فرهنگ‌سازی بدون همت، تلاش و حضور جدی آنها در عرصه امکان‌پذیر نیست.

وی ضرورت فرهنگ‌سازی در مسائل زیست محیطی و نگاه آرمانی به طبیعت را یادآور شد و افزود: ما چنین برنامه‌ای را پیش از این در استان اردبیل شاهد نبودیم، به طوری که به شکل فراگیر و در سطح گسترده و عمومی برای گروه‌های سنی مختلف این همایش برگزار شده و دستاوردهایی را نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت تصریح کرد: از لحاظ علمی و دانشگاهی حضور افراد برجسته در این عرصه می‌تواند به توانمندی این همایش کمک کند که قطعاً دعوتی که از اساتید و محققان حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی شده به تقویت این جبهه کمک خواهد کرد.

سفیدی به برنامه‌های این همایش اشاره کرد و ادامه داد: برای تمام رده‌های سنی اعم از کودکان با فراخوان نقاشی با محوریت طبیعت و برای نوجوانان و جوانان مسابقه عکس با موضوع طبیعت و پاسداشت و صیانت از آن به همراه مسابقه کتابخوانی و نهال‌کاری در محوطه دانشگاه محقق اردبیلی در مناطق مختلف شهر تدارک دیده شده که به انجام می‌رسد.

این مسئول گفت: همه این اقدامات با هدف ترویج عمومی فرهنگ صیانت از طبیعت و محیط زیست پیش‌بینی شده و ما از دو چهره ارزشمند دانشگاهی و متخصص در این حوزه دکتر اسماعیل کهرم مشاور ارشد سازمان محیط زیست و محقق برجسته جوانشیر دعوت کردیم تا در این مراسم میهمان ویژه ما باشند.

 

 

رئیس همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت یادآور شد:‌ در کنار برنامه‌های اجرایی کارگاه علمی با توجه به توانمندی علمی دانشگاه محقق اردبیلی در بخش‌های مختلف برگزار شده و نمایشگاهی نیز از توانمندی‌های منابع طبیعی و محیط زیست در معرض دید گذاشته می‌شود تا همه متوجه اهمیت این موضوع باشند.

سفیدی کلام بزرگان و ائمه اطهار را در مورد بها دادن به موضوع درختکاری و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی یادآور شد و بیان کرد:‌ ما باید متوجه این موضوع باشیم که باید شورابیل زیبا و فندقلوی سرسبز را بدون کم و کاست به نسل‌های بعدی انتقال دهیم تا زمینه برای تقویت احیا و پاسداشت این منابع فراهم آید.

اولین همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت در حالی به صورت علمی و تخصصی و با برنامه‌هایی برای عموم مردم برگزار می‌شود که استان اردبیل با چالش‌های جدی و نارسایی‌های متعدد در این حوزه روبه‌رو است.

علی رسول‌زاده در قالب هماهنگی برگزاری همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت در اردبیل نیز گفت: دغدغه‌ای که ما را در حوزه صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست رنج می‌دهد، تغییر کاربری اراضی به ویژه در گردنه حیران است که 50 درصد مراتع تخریب شده است و فرسایش خاک نیز به چندین برابر رسیده است که واقعاً بیان این موضوع تاسف‌بار است.

وی افزود: بالا بودن تخریب‌ها و فرسایش در این منطقه خطر سیل را افزایش داده و زمینه‌ای را فراهم کرده تا همواره این منطقه در معرض یک تهدید جدی در مقابل برخی از حوادث باشد چرا که ما این منطقه را به جای جنگل و بیشه‌زارهای طبیعی تبدیل به ساخت و سازهای ‌بی‌رویه و سیمان و بتن کرده‌ایم.

رئیس دانشکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی تشدید سرعت روان‌‌آب‌ها را در این منطقه و رخ داد سیل بسیار مخرب و تند را به مانند اتفاقی که در شمال کشور رخ داده یادآور شد و گفت:‌ ما نباید افتخار کنیم که طبیعت را از بین برده‌ایم و با تغییر کاربری اراضی به ساخت و ساز روی‌ آورده‌ایم چرا که این مسئله جای تامل دارد و به جای خوشحالی در این زمینه باید افسوس بخوریم که چرا به جای جنگل ساختمان‌های چندین مرتبه بلند شده است.

رسول‌زاده به ویلاسازی‌ها و ساخت‌ و سازهای غیر‌قانونی و بدون مجوز در این فضا اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم این دغدغه مردم به شکل منطقی و عقلانی با راهکار مناسب برطرف شود.

وی به برگزاری همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت اشاره کرد و گفت: ما هزینه گزافی را برای برگزاری این همایش به مانند همایش‌های میلیاردی خرج نمی‌کنیم بلکه تلاش‌مان بر این است تا با همکاری خود دانشجویان و کاهش هزینه‌‌ها بهره‌وری آن را بالا ببریم.

 

رئیس دانشکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی مخاطبان این همایش را مخاطبان عام دانست و افزود: همین که ما از اصحاب رسانه دعوت کردیم تا در برگزاری این همایش یاریگر ما باشند نشاندهنده این موضوع است و به یقین در این زمینه با یک تلاش و جدیت واقعی سعی خواهیم کرد تا در حد امکان آسیب‌ها به حداقل برسد.

رسول‌زاده تصریح کرد: اگر امروز صنعت گردشگری و طبیعت‌گردی رونق گرفته و حتی در آینده در‌آمدزایی آن از صنعت نفت جلو می‌زند می‌طلبد که ما به محیط زیست و طبیعت بیشتر بها بدهیم.

وی با اظهار تاسف از تخریب‌های منطقه زیبا و حیرت‌انگیز گردشگری حیران در قیاس با وضعیت مرزی دو کشور ایران و آذربایجان گفت:‌ کشور مقابل سعی کرده تا طبیعت را بکر و زیبا نگه دارد اما ما در این سوی مرزها به تخریبی نگران‌کننده دست زدیم که باید در آینده منتظر عواقب آن باشیم.

رئیس دانشکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش عموم افراد جامعه را در کاهش آلودگی محیط زیست و صیانت و پاسداشت از طبیعت را یادآور شد و ادامه داد:‌ همه ما باید بدانیم که با ارج نهادن به قانون طبیعت و صیانت از مواهب خدادادی می‌توانیم بهترین ثمره و نتیجه‌ای را از این کار بگیریم.

رسول‌زاده در پایان سخنان خود تلاش دو ماهه فعالان این عرصه را در زمینه برگزاری این همایش در دو ماه اخیر یادآور شد و گفت: ما در کنار برگزاری کارگاه‌های تخصصی و سخنرانی اساتید، برنامه‌های عمومی را نیز برای مردم از جمله مسابقه نقاشی، کتابخوانی، تجلیل از اصحاب رسانه و منابع طبیعی و همچنین توزیع نهال‌ها را انجام خواهیم داد تا این همایش گامی باشد تا در سال‌های آینده بتوانیم به این موضوع بیش از هر زمان دیگر اهمیت داده و بهاء بدهیم.

انتهای خبر