پربازدیدترین ها

کد خبر: 1123 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲

طرح ملی معرفی محصولات عفاف و حجاب اجرا می شود

رصدنمای ملی بزرگترین طرح ملی جهت شناسایی و معرفی آثار و محصولات فرهنگی عفاف و حجاب، از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، اندیشمندان حوزه و دانشگاه، و تولیدکنندگان در این حوزه، دعوت به ثبت اثر می‌کند.

 طرح ملی معرفی محصولات عفاف و حجاب اجرا می شود

به گزارش ابصارنیوز به نقل از روابط عمومی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اردبیل،رصدنمای ملی بزرگترین طرح ملی جهت شناسایی، ارزیابی و معرفی آثار و محصولات فرهنگی حوزه عفاف و حجاب، از فعالین فرهنگی و رسانه‌ای، هنرمندان، اندیشمندان حوزه و دانشگاه، و تولیدکنندگان محصول در این حوزه، دعوت به ثبت اثر می‌کند.

رصدنمای ملی، در پی شناسایی محصولات حوزه عفاف و حجاب است. تولیداتی که به ترویج حیا و عفت در جامعه می‌پردازد. اگر دست به تولید اثری در این حوزه زده‌اید، مشخصات مولف و اثر را در سایت ثبت نام نموده و یک نسخه از اثر را برای ما ارسال نمایید. همچنین در صورتی که تهیه کننده اثر نیستید و اثری را در یکی از حوزه‌های 14 گانه می‌شناسید، می‌توانید با تکمیل فرم، محصول را به ما معرفی نمایید.

محورهای 14 گانه نخستین دوره رصدنمای ملی

کتاب، پژوهش، نشریات و مطبوعات، آموزش و تبلیغ، داستان، شعر، فیلم، عکس، گرافیک، فضای مجازی، محصولات فرهنگی رسانه‌ای، پوشش، آیین نامه و مقرارت ، آیین ها و مراسمات محورهای 14 گانه نخستین دوره رصدنمای ملی است.

قوانین ثبت نام در رصدنمای ملی

تکمیل فرم ثبت نام جشنواره در سایتayn.ir، جهت شرکت در جشنواره الزامی است. شرکت‌کننده می‌بایست پس از ثبت‌نام، نام اثر، مولف و کدملی مولف و شماره تماس را به همراه یک نسخه از اثر، به نشانی دبیرخانه ارسال نماید و یا نسخه اثر را در سایت آپلود کنند.

سال تولید محصول و ارائه آن به جشنواره‌های دیگر، محدودیتی در ارسال آثار بوجود نمی‌آورد. شرکت همه افراد، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است.

آثار ثبت نام شده توسط مولف اثر، باید حداکثر تا 15 مرداد ماه 1394 به دبیرخانه جشنواره به نشانی اصفهان، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی هلال احمر به کدپستی 8183984111 تحویل شوند.

دبیرخانه جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت‌کننده را نمی‌پذیرد.

پس از راهیابی آثار به رصدنما، امکان خارج کردن آن ها از دبیرخانه وجود ندارد.

تهیه کننده اثر و یا نماینده قانونی دارای مجوز از ایشان، به رصدنمای عین اجازه می‌دهد که محصول منتخب را، در فضاهای مرتبط با رصدنما که فاقد جنبه انتفاعی و مالی است، توزیع و تبلیغ کند و در این مورد حق هرگونه اعتراض و دعاوی را از خویش سلب می‌کند.

تکمیل فرم تقاضای شرکت در رصدنما، به معنای قبول تمامی مقررات اعلام شده است.

اهداف و ماموریت‌های رصدنمای ملی

شناسایی، رصد و شناسنامه سازی جامع تولیدات عفاف و حجاب

ارزیابی و رده‌بندی تخصصی آثار به کمک شاخص‌های کمی و کیفی

خوشه بندی تفکیکی آثار بر مبنای گروه مخاطبین و تنوع محصولات با هدف شناسایی نقاط خلاء و تراکم برای سیاستگذاری و راهبری تولید محصولات اثربخش و عملیات های مستمر و موج آفرین فرهنگی در سطح ملی

معرفی شایسته آثار برگزیده به جامعه مخاطبین و مصرف کنندگان از طریق تکثیر، تبلیغ و برندسازی

تقدیر و حمایت مادی و معنوی از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برگزیده

ظرفیت افزایی، شبکه‌سازی فراگیر، ایجاد شناخت و ارتباطات هم افزا و همدلانه میان فعالان و مجموعه های تخصصی حوزه عفاف و حجاب

جوایز و حمایت‌ها

در اولین دوره برگزاری، جمعا 110 سکه تمام بهار آزادی به همراه بسته‌های ویژه حمایتی به دریافت کنندگان نشان‌های رصدنما به شرح زیر اهدا می‌شود:

برنده نشان طلایی دریافت حمایت مادی، معنوی و تبلیغاتی درجه 1

برنده نشان نقره‌ای دریافت حمایت مادی، معنوی و تبلیغاتی درجه 2

برنده نشان برنزی دریافت حمایت مادی، معنوی و تبلیغاتی درجه 3

چرخه این قالب جدید فرهنگی در 10 گام اصلی قابل تعریف است که با پیمودن این 10 گام، می‌توان فرآیند رصدنمایی را در هر حوزه‌ای از موضوعات فرهنگی تعمیم داد. این گام‌ها به ترتیب عبارتند از:

احصای دقیق و جامع قالب‌ها و دسته‌بندی‌های ساختاری و فرمتی یک حوزه خاص

در اولین گام از چرخه رصدنمایی لازم است ابتدا همه قالب‌ها و دسته‌بندی‌های موجود در یک حوزه شناسایی شده و پس از تفکیک هم‌پوشانی‌های احتمالی ذیل هر یک از آنها یک کمیته تخصصی با کارشناسان ویژه همان فضا و برخوردار از نگرش فرهنگی تشکیل داد. مثلا در حوزه عفاف و حجاب حدود 20 دسته‌بندی ساختاری (مانند کتاب، فیلم، پوشش، محصولات، مراسمات و ...) شناسایی شد که در اولین دوره برگزاری تنها 14 محور در دستور کار قرار گرفت. همچنین در این گام می‌بایست درختواره موضوعی به همراه کلیدواژگان سراسری و یکپارچه کل آن فضا نیز به کمک کارشناسان علمی و متخصصان مدیریت دانش تدوین و به کمیته ها ابلاغ شود.

مدیریت دانش و تعیین معیارهای خوشه‌بندی مخاطب محور

در این گام 3 مکتوب دانشی می بایست به کمک متخصصان و کارشناسان مدیریت دانش استخراج شده و بصورت مکتوب به کمیته‌های تخصصی ابلاغ شود. اولین موضوع، استخراج درختواره موضوعی آن حوزه است که برای پیمایش درختی و سلسله مراتبی مناسب خواهد بود. دومین موضوع تدوین کلیدواژگان سراسری و معادل سازی واژگان مترادف آن حوزه خاص خواهد بود. و در آخرین مرحله از مدیریت دانش می‌بایست خوشه بندی مخاطب محور (Demographic) مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال می توان بخش بندی جنسیتی، سنی، قومیتی، تحصیلاتی، رویکردی و امکاناتی مخاطبان را در این بخش مد نظر قرار داد.

رصد و شناسایی جامع و فراگیر کلیه آثار و محصولات

هر یک از کمیته های تخصصی تشکیل شده در اولین گام باید همه آثار و محصولات مادی و معنوی موجود را در موضوع کمیته خود گردآوری کرده و برای هر یک از آنها شناسنامه‌ای با فیلدهای مشخص و غیرقابل تفسیر تشکیل دهند. اینکه چه شخصی و در چه زمانی اثر یا محصولی را تولید کرده به هیچ عنوان مورد اهمیت نیست. تنها نکته مهم آنست که تاجای امکان رصد و کشف محصولات و آثار فراگیر باشد و هیچ اثر یا محصولی از نگاه کمیته‌ها از قلم نیفتد.

تحلیل دانشی کلیه آثار و محصولات

پس از آنکههمه آثار و محصولات خریداری یا گردآوری شد، اعضای هر یک از کمیته‌ها باید در یک فرایند جمعی همه محصولات شناسنامه‌دار شده را برای تحلیل دانشی مورد ارزیابی قرار دهند.

تحلیل دانشی هر یک از محصولات و آثار با توجه به گام دوم فرایند رصدنمایی به این معناست که اولا هر یک از محصولات در ذیل یک یا چند شاخه از درختواره موضوعی تدوین شده، جانمایی شوند.

ثانیا برای هر یک از محصولات و آثار، فرایند نمایه زنی با یک یا چند کلیدواژه از لیست کلیدواژگان سراسری و مشترک انجام شود و ثالثا اطلاعات مخاطب محور هر یک از محصولات و آثار نیز کشف و تحلیل شود. به عنوان مثال باید مشخص شود هر یک از محصولات برای چه جنسیتی، چه سنی، چه سطح تحصیلاتی و چه رویکردی از جامعه مخاطبان مناسب است. این گام سه خروجی مهم اطلاعاتی برای مدیران، متخصصان و مخاطبان هدف آن حوزه به همراه خواهد داشت. اولین خروجی ارزشمند، امکان برپایی انباره‌های داده‌ای عمومی (Open Access Repository) خواهد بود که به کمک آمارهای تجمیعی، پیمایش سلسله مراتبی و جستجوهای کلیدواژه‌ای می‌تواند محققان، مدیران و فعالان اقتصادی و فرهنگی را در تصمیم گیری‌های راهبردی یاری رساند.

همچنین استخراج ماتریس‌های تراکم دو بعدی که با خوشه بندی مخاطب محور محصولات بدست آمده است می تواند یک نگاه جامع و کل نگر از نقاط ضعف و قوت محصولات موجود برای هر یک از خوشه های مخاطبین را به همراه داشته باشد. این اطلاعات برای مدیریت و راهبری تولید حیاتی خواهد بود.

رده بندی و ارزیابی پارامتریک اولیه (اجمالی و سریع)

پس از شناسنامه سازی ویژگی‌های هر یک از آثار و محصولات و تحلیل دانشی همه آنها، نوبت به ارزیابی پارامتریک و وزن دار همه آثار و محصولات خواهد رسید. در این مرحله هر یک از کمیته‌ها باید پارامترهای ارزیابی اجمالی و سریع را برای آن دسته از آثار و محصولات متعلق به فضای خود استخراج کرده و سپس به صورت گروهی یا فردی به ارزیابی هر یک از آنها به طور جداگانه مبادرت ورزد. پس از ارزیابی اولیه و مشخص شدن امتیازات هر یک از آثار و محصولات، در رده بندی نتایج، برخی از محصولات حداقل امتیازات لازم را برای ورود به ارزیابی تفصیلی و ثانویه پیدا نخواهند کرد.

رده بندی و ارزیابی پارامتریک ثانویه (تفصیلی و زمان بر)

همه آثار و محصولات راه یافته به مرحله دوم ارزیابی هم اینک بطور تفصیلی و عمیق با همه شاخص‌های وزن دار این مرحله، مورد ارزیابی ثانویه قرار خواهند گرفت و مجددا بر اساس امتیازات کسب شده جدید رده بندی خواهند شد.

بازبینی و تصدیق گری فرایند ارزیابی به کمک تصدیق‌گران خارج از کمیته

پس از آنکه همه محصولات توسط کمیته‌های تخصصی شناسنامه دار شدند و نیز تحلیل دانشی بر روی آنها صورت گرفت و همچنین رده بندی امتیازی بر مبنای پارامترهای وزن دار اجمالی و تفصیلی نیز به آنها الحاق شد، کارشناسانی برای بازبینی و تصدیق گری کل فرایند و راستی آزمایی تصادفی برخی از نمونه‌های رده‌بندی شده، به فرایند رصدنمایی اضافه خواهند شد و خروجی کمیته‌های تخصصی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

ارزیابی نهایی آثار توسط داوران و کارشناسان سرشناس ملی

پس از تصدیق‌گری آثار و مصحولات رده بندی شده توسط کمیته های تخصصی، داوران سرشناس ملی هر یک از آثار و محصولات بالای رده بندی را در بستر یک فرایند جشنواره‌ای مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار خواهند داد و از هر بخش نهایتا یک تا سه برگزیده را انتخاب خواهند کرد. از آثار برگزیده فقط تقدیر به عمل نخواهد آمد، بلکه رصدنما سعی خواهد کرد برای آن آثار برندسازی و بازاریابی کند و آنها را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان جامعه هدف معرفی کند.

داوری و ارزیابی مردمی آثار

پس از شناسنامه‌سازی و رده‌بندی جامع آثار و محصولات، مردم نیز می توانند با اقبال یا عدم اقبال خود و نیز شرکت در نظرسنجی‌های عمومی آثار و محصولات معرفی شده توسط کارشناسان، تصدیقگران و داوران را به نوبه خود مورد ارزیابی قرار داده و واکنش خود را نسبت به ارزیابی کارشناسان نشان دهند. به این ترتیب ارزیابی داوران و کارشناسان نیز خود در یک فرایند دو طرفه مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

 تکرارهای مقطعی چرخه

پس از طی شدن 9 گام قبلی چرخه رصدنمایی و کامل شدن یک دور آن، یک بانک اطلاعات جامع و چند بعدی در اختیار خواهد بود که در صورتیکه بروزرسانی‌های مقطعی و دائمی روی آن صورت نگیرد پس از مدتی منقضی خواهد شد و تقریبا کل هزینه‌های مالی و زمانی صورت‌گرفته برای گردآوری آن ابتر خواهد ماند. بنابراین بستر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رصدنما می‌بایست بصورت همیشگی و در مقاطع زمانی کوتاه مدت مثلا (3 الی 4 بار در سال)، پایشگر محصولات و آثار جدید تولید شده در آن حوزه باشد تا بلافاصله پس از ورود هر محصول جدید، آنرا تحلیل و ارزیابی کرده و در صورت نیاز، به پشتیبانی معنوی و حمایتی سریع آن محصول یا اثر اقدام کند.

انتهای پیام/