کد خبر: 1392 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸

یادداشت

اینجا جان آدم ها به اندازه یک بطری نوشابه می ارزد انگاری!

هر چند رهیدن روح از بدنها، مشیت و تقدیر الهی است اما حفاظت از جان میلیونها انسان حج گذار، کاری است که یک دولت آمریکایی-انگلیسی با بی کفایتی خود نتوانست مدیریت مطلوب کند.

اینجا جان آدم ها به اندازه یک بطری نوشابه می ارزد انگاری!

به گزارش ابصارننیوز، چه عزایی شد عیدمان فاصله تبریک وتسلیت چه کوتاه است گاهی....چه ناگوار وتلخ است شنیدن چنین خبری درجایی که همه با دل پاک برای نیایش رفتند....گفتنش راحته....تحملش سخت....خیلی سخت....روحتان شاد پاره های تنم....هموطنم....

از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادیبه همراه داشته است حوادثی همچون آتش سوزی هتل حجاج در مکه، سقوط جراثقیل بر سر زائران، و ...که همه این موارد بعد از کارشناسی های بعمل آمده از حوادث ناشی از سوء مدیریت مسئولین امر معرفی شده است. تاکنون بیشترین آمار مرگ حجاج در حوادث مشابه در مکه به حادثه کشته شدن 1426 نفر به دلیل ازدحام جمعیت در سال 1990 باز می گردد.نکته قابل تامل اینکه خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر بهداشت عربستان سعودی در گفت وگو با شبکه الاخباریه عربستان، ضمن اعلام اینکه حادثه کشته شدن صدها حاجی در «منا» قضا و قدر الهی بوده است، مسئولیت آن را بر عهده حجاج دانست و بی کفایتی مسئولین جوان رژیم آل سعود را به نوعی موجه نشان داد.سعودی ها به دلیل ساخت و ساز و اجرای طرح جدید مسجدالاحرام تعداد حاجیان در سال های اخیر را کاهش داده اند و امسال حدود یک و نیم میلیون نفر را از سراسر جهان پذیرفتندبا اینکه تعداد حجاج امسال نسبت به سال های قبل کمتر بود، هزاران نفر گرفتار ازدحام جمعیت شدند و فاجعه رخ داد.

حکام جدید سعودی که پس از سال ها انتظار، قدرت را به دست گرفته و به گواهی تمام کارشناسان سیاسی جهان، بی تجربه و هیجان زده هستند، اشتیاق فراوانی برای قدرت نمایی دارند و از سوی دیگر با شناختی که از دست پرورده های تکفیری خود دارند، مراسم حج امسال را در فضایی کاملا امنیتی برگزار کردند،حضور نیروهای ویژه و نظامی در نقطه به نقطه شهر مکه و به ویژه در مسیرها کاملا مشهود بود و علاوه بر حاجیان، حتی برای اهالی شهر نیز مشکلاتی ایجاد کرده بود، بطوری که اغلب صفحات کاربران عربستانی در شبکه های اجتماعی مملو از مطالب و عکس هایی در این زمینه است

در روز عید قربان، تدابیر امنیتی در مسیرهای اصلی حجاج به شدت افزایش یافت و تمام مسیرهای فرعی مسدود شدند. ضمن اینکه ردیف سربازان مسلح در دو طرف مسیرها مستقر شده و فضای تردد حجاج به شدت کاهش یافته و محدود شده بود،تدابیر امنیتی سعودی ها باعث شد که ازدحام جمعیت در مسیر 204 به شدت افزایش یابد و از آنجایی که در چندصد متر مانده به پل بزرگراه فهد، سرعت حرکت حجاج کم می شود و راه در رو و مسیر دیگری در نزدیکی آن وجود ندارد، در همان ساعات نخستین صبح انتهای خیابان 204 مملو از جمعیتی شد که لحظه به لحظه به تعداد آنها افزوده می شد،از سوی دیگر حجاجی که از خیابان 223 حرکت می کردند نیز به تقاطع 204 می رسیدند و سیل جمعیت در آن نقطه دو برابر می شددر این شرایط، نیروهای امنیتی که مسیرهای فرعی را بسته بودند، مسیر 215 را نیز که تنها راه در رو حجاج بود، مسدودکردند تا امنیت ساختمان امنیتی نظامی انتهای خیابان تهدید نشود. ضمن اینکه مسیر 215 به خیابان سوقالعرب منتهی می شود که دو مقر امنیتی در آن قرار دارد و نیروهای امنیتی مایل نبودند جمعیت زیادی در آن خیابان حضور داشته باشد لحظاتی پس از این اقدام، جریان حرکت حجاج که به کندی صورت می گرفت، در نزدیکی های پل فهد متوقف شد و این درحالی بود که موج حاجیان پشت سر همچنان روبه جلو حرکت می کرد و کسانی که گرفتار شده بودند، پرس می شدند......

با این حساب دیگه نیازی به داعش نبوده و خود آل سعود نقش داعش رو بازی کرده است!

هر چند رهیدن روح از بدنها مشیت و تقدیر الهی است اما حفاظت از جان میلیونها انسان حج گذار کاری است که یک دولت آمریکایی-انگلیسی با بی کفایتی خود نتوانسته مدیریت مطلوب کند، بدون شک سخت است قبول این جمله آنهم از زبان یک وزیر دولت که بگوید این حادثه تقدیر الهی بوده و ربطی به مدیریت دولت عربستان نداشته و از همه مهمتراز سهل انکاری حاجیان آفریقایی بوده است! اما آنسوی میدان گویی خیابانی بخاطر عبور یک مسوول بلند پایه برای مدتی بسته می شود تا آن موج سهمگین انسانهای در حال حرکت و بی خبر از هرجا تبدیل به یک فاجعه عظیم انسانی شود! اما از طرفی می بینیم کشوری که خود همه ساله مناسک حج را برگزارمیکند دقیقا در شب عید بزرگ مسلمانان مردم مظلوم یمن را زیر شدیدترین آماج حملات هواپیماهای خود قرار می دهد و روز عید آن مردم مظلوم را به عزا تبدیل می کند، به کدامین صفتهای خوک منشانه این رژیم باید نگریست؟ رژیمی که حتی در بزرگترین اعیاد مذهبی مسلمین حتی بمباران خود را بر علیه یک ملت متوقف نمی کند و از سویی با بی لیاقتی عده ای از مسئولین ذیربط هزاران حج گذار بی گناه را به کشتن می دهد! آمریکا زدگی و آمریکا پرستی این رژیم دیگر بر کسی پوشیده نیست زیرا دولتی که از ابتدا خود را دلباخته و مرید یک کشور منفور قرار می دهد و با تکیه بر امکانات و حمایتهای توخالی آن کشور در میدان جولان می دهد اینگونه می شود که وزیر بی تجربه کشورش این حادثه تلخ را قضا و قدر الهی تفسیر میکند! حال که دولت داری این رژیم بدست عده ای جوان بی خبر از هرجا افتاده و ردای آمریکایی-اسرائیلی بر تن کرده اند بعید نیست که برای اثبات قدرت توخالی خود ادای استکبار جهانی را آنهم در منطقه خاورمیانه دربیآورند و از یک طرف وهابیت  بی همه چیز و از یک طرف تکفیری های بی هویت را با پولهای نفت و زائران کشورهای اسلامی تربیت کنند تا بر علیه شیعه و حتی سنی های میانه رو بشورانند و در جبهه دیگر با قلدرنمایی، دستان آلوده شان به خون بیگناهان سرزمین غیرت و آزادگی یعنی کشور یمن آغشته شود.

مردم کشورهای منطقه دیگر با دنیای سیاست غریبه نیستند و اینچنین حوادث تلخ را به حساب قضا و قدر نمی گذارند، مردم دنیا به بی کفایتی و خون خواری این رژیم کودک کش آگاهی کاملی دارند و بخوبی می دانند سرچشمه همه کشتار مردم بی گناه سوریه وعراق و یمن از کجا ناشی میشود.ماهها قبل رهبران بوته نشین داعش تهدید کرده بودند که در مراسم امسال حج در شهر مکه خون بپا خواهند کرد و چه آسان این اتفاق بدست خود صعودی ها آنهم در حساس ترین روز از مناسک حج افتاد! بدون دخالت فیزیکی تکفیری های عقب مانده! در کشورهای اروپایی اگر در اثر ازدهام جماعتی در ورزشگاه اگر یکی از سکوهای آن ورزشگاه تخریب می شود و صدها انسان بی گناه جان خود را از دست می دهند دیگر مسئولین دولتی و ورزشی مردم را مقصر حادثه قلمداد نمی کنند بلکه از ابتدا مسئولین امنیتی و برگذارکنندگان را مقصر دانسته و در قبال این حوادث آنان را محکوم به بی برنامه بودن و غیره می نمایند.

برگزاری چنین مراسم و کنگره مذهبی که در نوع خود در دنیا بی نظیر است نیازمند برنامه ریزی لحظه به لحظه و نیازمند نوعی مسئولیت پذیری در بین مسئولین آن کشور است، چطور می شود که قبل و در حین وحتی بعد از این مراسم عظیم لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه از طریق ماهواره و عکسهای هوایی همه حرکات حاجیان ثبت و ضبط می شود ولی در یک زمان خاص در سرزمین منا و با مسدود کردن خروجی های حساس هزاران حاجی را به کشتن می دهند، آیا نمی شد از طریق همین تصاویر هوایی مسیرهای خروجی و ورودی و حتی اتفاقات ممکنه را پیش بینی کرد؟ و قابل تامل اینکه بعد از وقوع حادثه عده ای با مشاهده نیروهای امنیتی و امدادی زیر آواری از گوشت سرد و گرم دست وپا می زنند و چندین ساعت عطش و بی رمق منتظر امداد می مانند،اگر این حادثه قضا و قدر بوده پس چرا بعد ازاتفاق قضا و قدر مسئولین پس از چندین ساعت جان انسانهای بیگناه را نتوانستند نجات دهند؟ آیا زلزله ده ریشتری آمده بود و آن بیگناهان زیرتلی از خاک مانده بودند و یا راه های روستایی در اثر برف مسدود بود که حاجیان مقابل چشمان همه دست و پا بزنند و حتی اجازه ورود امدادگران با غیرت ایرانی را هم به صحنه حادثه ندهند!!!

رژیم کودک کش آل صعود افسران با تجربه خود را برای ریختن خون کودکان یمنی و سوری و عراقی عازم منطقه می کند یا از آنان در اتاق فکر آمریکایی خود بهره می برد و از طرفی افسران بی کفایت و بی تجربه خود را آنهم در حساس ترین نقطه این کشور و در یک مراسم مذهبی بزرگ روانه میدان می کند تا آنان نیز با بی تدبیری و بی لیاقتی خود باعث قتل و کشتار عده ای مردم پاک ومظلوم شوند! اگر رژیم آل صعود ادعای خادمی حرمین شریف و خانه خدا را دارند پس چرا بفاصله چند روز از سقوط جراثقیل بر سر زوار بیگناه یک حادثه تلخ دیگری رقم می خورد؟ آیا در طول این همه سال کم از این حوادث در مکه و مدینه و حتی منا اتفاق افتاده است؟ هنوز در یادمان هست حادثه آتش سوزی چادرهای حاجی ها و وقوع آن حادثه ناگوار! هنوز یادمان هست آن حادثه از دست رفتن عده ای حاجی در ازدحام سال1990 که باعث کشته شدن هزاران نفر شد، پس تا کی باید ملتهای مسلمان تاوان این بی لیاقتی های آل صعود را بپردازند و تاکی باید منتظر تولید فرقه های وهابی و تکفیری باشند که اکثرا از پول خود آن ملتها این لانه های شیطانی و انسانهای بی هویت پرورش می یابد؟ حال زمان آن فرا رسیده است که با مشاهده اینهمه بی کفایتی مسئولین آل صعود کشورهای اسلامی به خود بیایند و در کنار هم چاره ای بیاندیشند و اداره امور مربوط به حج را در قالب یک نهاد بین المللی به دست اهل بسپارند زیرا یقین می دانیم با اینهمه مشغله جنگ افروزی رژیم آل صعود و با کینه ورزی های خود بر علیه جهان شیعه اتفاق دوباره این حوادث امری ممکن است و کشورهای اسلامی باید خود مستقیما وارد شوند و از طریق دیپلماسی برای حل این بحران انسانی در مراسمات حج اقدام نمایند. اینجانب به نوبه خود این حادثه غم بار را به بازماندگان آن مظلومان و حاجیان منا تسلیت گفته و آرزوی صبر جمیل به خانواده آن عزیزان که عیدشان تبدیل به عزا شدر را از درگاه خداوند منان مسئلت می نمایم.

یادداشت نویس:ایرج فتحی جلفا-دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی

انتهای پیام/