کد خبر: 484 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳

حجت الاسلام سید سیاح:

هدف بعثت پیامبران، پرورش استعداد های انسان است

حجت الاسلام سیدسیاح در جمع مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای استان اردبیل با بیان اینکه موعظه های خوب جلا دهنده دل های پاک است هدف از بعثت پیامبران را علاوه بر هدایت شکوفاسازی استعداد های نهفته خواند.

هدف بعثت پیامبران، پرورش استعداد های انسان است

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، حجت الاسلام سید سیاح، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی با اشاره به ایام اعتکاف و خودسازی در بحث شبکه های مجازی و برنامه های رادیو و تلوزیون گفت: ما در برابر چشم و گوش و قلبمان که چه می بینیم و می شنویم مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه همواره علما موعظه می کنند و علاقمند به شنیدن موعظه هستند گفت: همانگونه که آهن در مجاورت رطوبت زنگ می زند، روح و روان ما نیز در اثر کمبود معرفت زنگ می زند.

این مربی درس اخلاق موعظه های خوب را جلا دهنده دلهای افسرده خواند و گفت: خمیرمایه همه انسانها به فسق و فجور  و تقوا آمیخته شده است و این خود انسان است که تعیین می کند عابد باشد یا فاسق.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل با اشاره به سوره شمس در قرآن کریم گفت: خداوند در این سوره پس از ذکر 11 قسم می فرماید:  تنها کسی که موفق به تربیت و تهذیب نفس خود شوند رستگار خواهند شد.

سید سیاح با اشاره به احادیث و روایات ائمه اطهار علیه السلام گفت: خداوند به بهایم شهوت محض داده و به ملائک نیز تنها عقل داده است و این در حالی است که به انسان هر دو نعمت را ارزانی داشته است.

وی ادامه داد: اگر عقل انسان بتواند بر شهوتش غلبه کند برتر از ملائک خواهد شد و الا از حیوان هم پست تر خواهد شد.

این مربی اخلاق هدف از بعثت پیامبران را پرورش استعداد ها نهفته در انسان ها خواند و گفت: همانگونه که غنچه با  توجه و طراوت به گل تبدیل می شود نه با زور، انسان هم همینگونه است و صندوقچه دلش رمزی دارد که با کلید خودش باز می شود.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مردم مثل معادن طلا و نقره هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی با بیان اینکه خدای متعال پیامبر اکرم(ص) را بعنوام نبی مبعوث کرد گفت: این در زمانی بود که عرب ها در بدترین وضعیت ممکن زندگی می کردند و پیامبر به آنها عزت و کرامت داد.

در ادامه سید سیاح با اشاره به روایت منتسب به امیرالمومنین علیه السلام گفت: پیامبر اکرم(ص)  طبیبی بود که بعد از پیداکردن مریض به هدایت او می پرداخت، حتی اگر به طائف سفر می کرد.

وی افزود: شخصیت هایی مثل عمار، یاسر، ابوذر و مقداد از همین راه شکوفا شدند.

این مربی اخلاق با بیان اینکه خدا این قوه را به ما داده است و تنها پرورش دهنده می خواهد به سرگذشت آیت الله نجم آبادی اشاره کرد و گفت: ایشان هم از چنین قوه ای برخوردار بودند و در طول عمر پر برکتشان افراد مختلفی از آیین های یهودی و مسیحی را هدایت و مسلمان کرد.

سید سیاح  افزود: اعمال خشونت و بگیر و ببند در امور تربیتی و پرورشی اثر مطلوبی ندارد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج دانشجویی دومین هدف از بعثت پیامبران را فراهم کردن بستر های لازم برای ارشاد و پرورش عنوان کرد و با اشاره به 11 مورد قسم در سوره شمسی افزود: بنا به فرموده قران کریم، انبیا برای شکوفا کردن استعداد های نهفته در انسانها فرستاده شده اند.

سید سیاح  امام خمینی (ره) را در مرتبه بعدی اصحاب پیامبر، همانند مقداد و سلمان توصیف کرد و گفت: امام خمینی نیز با همین شیوه به تربیت انسان های فرهیخته پرداخت.

وی افزود: امام خمینی(ره) در کنار تدریس به موعظه نیز می پرداخت تا از این بستر به شکوفا شدن استعداد ها بپردازد.

سید سیاح در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از ساخت و سازهای بی رویه در شهرها پرداخت و گفت: انسان امروزی آنچنان سرگرم خاک بازی شده که استعدادهای شگرف خود - ثروت های حقیقی - را فدای ثروت های ظاهری دنیا کرده است.

این مربی اخلاق  اهمیت سیر و سیاحت در اسلام را خاطر نشان کرد و گفت: دیدن حالات گذشتگان موجب عبرت انسان می شود که در دین اسلام هم به این موضوع سفارش فراوان شده است.

انتهای خبر/ج