کد خبر: 496 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل

وظیفه روحانی در دانشگاه نظارت به فعالیت های تشکلها است

حجت الاسلام معاضدی گفت:نهاد رهبري باید وجهه پدرانه داشته باشد تا مشکلات دانشگاه را برطرف کند و رابط خوبی برای کارکنان و دانشجویان با رياست دانشگاه باشد به همین منظور لازم است از جناح هاي سياسی فاصله گرفته تا مسأله تغییرات دولت­ها فعاليت نهاد رهبري را محدود نكند.

وظیفه روحانی در دانشگاه نظارت به فعالیت های تشکلها است

 به گزارش ابصار نیوز حجت الاسلام معاضدي رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بيان اينكه روحانی دانشگاه بايد دانشجويان را در بحث های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مشاركت  و یاری دهد گفت: وظیفه اخلاقی و دینی مذهبی يك روحاني دانشگاه این است که در برنامه هاي دانشجويي شركت كرده و بر کیفیت برگزاري اين برنامه ها نظارت کند.

وي با اشاره به نقش نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه­ها خاطرنشان كرد: دایره فعالیت ما دانشجو و اساتید و کارکنان دانشگاهي است. نهاد رهبري باید وجهه پدرانه داشته باشد تا مشکلات دانشگاه را برطرف کند و رابط کارکنان و دانشجویان با رياست دانشگاه باشد. بنابراين نهاد رهبري بايد به دور از فعاليت احزابي باشد، از جناح هاي سياسي فاصله بگيرد و مسأله تغییرات دولت­ها فعاليت نهاد رهبري را محدود نكند.

وي با بيان اينكه تلاش ما در نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه­هاي استان اردبيل برقراري ارتباط مستدام کانون هاي فرهنگي هنري و اجتماعي، تشکل هاي دانشجويي و فعالين فرهنگی و سیاسی دانشگاه است، افزود: با مشاركت و تبادل فکری مي توان در جهت شكوفايي دانشگاه و برطرف كردن مشكلات و موانع موجود گام-هاي اساسي برداشت.

معاضدی با تأكيد بر اينكه اگر بتوان بحث آرمان گرایی را در میان دانشجویان خوب شفاف سازي كرد بسیاری از مشکلات  حل می شود، تصريح كرد: اگر هر مسئله اي را صرفا با بعد دنیاگرایی تفسیر کنیم از بحث آخرت گرایی مغفول مي­مانيم و اجر و پاداش و رضایت پروردگار عالم گفته نمي­شود. بنابراين از بسیاری لذت­هاي معنوی دست مان کوتاه می شود و از اهداف متعالی  بهره مند نمي­شویم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشجویی كه نگاه دنیوی به ازدواج دارد، به خاطر فشارهای اقتصادی و سلب آسایش اين امر مقدس را به وقفه مي­اندازد اما درصورتي كه نگاه معنوی به ازدواج پيدا كند به خاطر لذت زحمت كشیدن و تلاش برای كسب روزی و رسيدن به آرامش معنوي و پاداش الهي به صورت هدفمند به ازدواج مي­انديشد. 

وی با بيان اينكه روحانی دانشگاه بايد دانشجويان را در بحث­های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مشاركت دهد، افزود: وظیفه اخلاقی و دینی مذهبی يك روحاني دانشگاه این است که در برنامه هاي دانشجويي شركت كرده و بر کیفیت برگزاري اين برنامه ها نظارت کند، روحاني دانشگاه در تخصیص بودجه و حمایت از تشکلات دانشجویی نيز نقش مؤثري مي تواند ايفا كند. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل اضافه كرد: روحاني مستقر در دانشگاه در هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه نيز نقش تأثیر گذار دارد و در کمیته عمومی برای صلاحیت عمومی هیئت علمی نظارت دارد.  

وي در ادامه با اشاره به اهميت برنامه ريزي در زندگي انسان، گفت: زندگي انسان بدون داشتن برنامه ريزي حساب شده نيست. همچنين اين برنامه ريزي بايد طوري انجام شود كه حساب امروز با فردا برابري نكند چرا که بر طبق آيه شريفه "من استوی یوما فهو مغبون" اين انسان در معرض خسران و ضرر قرار مي گيرد 

بسياري از انسان­ها فرق بين هدف و آرزو را نمي­دانند

اين استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر اينكه دانشجوي موفق با برنامه ریزی و پشتكار عمل مي كند، خاطرنشان کرد: زندگي انسان در دايره تلاش و پشتكارش مي چرخد، افرادي كه به اصول دیني و مذهبي معتقد نيستند هم مي توانند در سایه تلاش و برنامه ریزی به موفقيت دست يابند. بنابراين داشتن برنامه هدفمند، تلاش، سخت­كوشي و استفاده بهينه از فرصت­ها لازمه موفقيت يك انسان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل افزود: بسياري از انسان­ها فرق بين هدف و آرزو را نمي­دانند درحالي كه تحقق آرزوها نيازي به برنامه ريزي ندارد ولی برای رسيدن به هدف می توان برنامه ریزی كرد. دانشجو نيز برای موفقيت در تحصيل، باید هدفمند به پيش برود و با داشتن يك برنامه درسي مناسب از زماني كه در اختيار دارد بيشترين استفاده را ببرد.

معاضدي عالي با بيان اينكه بسیاری از ما تنها با آرزوهايمان زندگی می کنیم و دنبال هدف مشخصي در زندگي نيستيم، تصريح كرد: محاسبه و مراقبه از خود نیاز مند برنامه ریزی و هدفمند زندگی کردن است.

انتهای خبر/ج