پربازدیدترین ها

کد خبر: 510 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹

دانشجویان بورسیه خطاب به اعضاء کمیسیون اصل ۹۰؛

وزارت علوم، احکام را «خودسرانه» به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است

شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه (گروه خادمین نظام) خطاب به ریاست واعضاء محترم کمیسیون اصل ۹۰ بیانیه‌ای را ارسال کرد.

به گزارش ابصارنیوز،«خبرگزاری دانشجو»،شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه (گروه خادمین نظام) خطاب به ریاست واعضاء محترم کمیسیون اصل ۹۰ بیانیه‌ای را ارسال کرد که متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

 

ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰ عاجزانه درخواست می‌نمایم نسبت به معرفی دستگاه متخلف به مراجع قضایی و متعاقب آن پیگیری و اعمال مجازات متخلفین اقدام شایسته صورت پذیرد.


ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰


وزارت علوم در اقدامی تامل برانگیز وخلاف عرف ودر تقابل با مجلس و عدم توجه به جایگاه قانونی و اهمیت وظایف کمیسیون اصل ۹۰احکام صادره ازکمیته غیر قانونی خود را اعلام و دستور اجرای آن‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ نمود. علی رغم اینکه انتظار می‌رفت وزارت علوم در راستای اهمیت به فوانین ومقررات و شعار همدلی وهمزبانی دولت وملت اقدامی متعارف واصولی انجام دهد، آما نشان دادند همچنان گرایش غالب سیاسی بر رفتار واعمال آن‌ها حاکم واجرای قوانین ومقررات در تفکر آن‌ها جایی ندارد.


ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰


 لازم می‌دانیم در راستای تنویر افکار عمومی وتذکر به قانون شکنان در وزارت علوم درباره قداست، اهمیت و جایگاه حساس و سرنوشت ساز مجلس و نقش آن در اصلاح جامعه و کشور و نظارت به کار‌ها و اصلاح امور و برخورد قاطع و دل سوزانه با مسائل کشور، بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و سخنان رهبر معظم انقلاب که بهترین گواه است، فرازهایی از آنهارا بیان نماییم:


حضرت امام خمینی (ره):


 «مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی است که قوا باید تابع آن باشند، اینجانب اکیدا علاقه‌مندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگویی باشد برای مجالس جهانی». ایشان همچنین در سخنرانى ۱۳ دی ماه ۱۳۶۲ در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستایى‏ نیز که در خصوص وظایف فرمانداران و بخشداران در حکومت اسلامى واهمیت انتخابات‏ سخن گفتند درباره جایگاه مجلس فرمودند: مجلس یک چیزى است که در رأس همه امورى که در کشور است واقع است.


مقام معظم رهبری:


 «نمایندگی مجلس، مسئولیت و خدمت است، مجلس در نظام اسلامی دارای نقش حقیقی در اداره و هدایت کشور است و درست ایفا کردن این نقش تاثیر عمیق و تعیین کننده‌ای در سرنوشت و مسیر و جهت‌گیری‌های اصلی کشور به جای‌ می‌گذارد و مجلس به معنای حقیقی کلمه مظهر اراده و حاکمیت مردم است».


ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰


همانطور که مستحضرید وزارت علوم ۱۴/۲/۹۴ طی بیانیه‌ای احکامی ظالمانه تحت عنوان کمیته غیر قانونی تجدید نظر صادرو با سوءاستفاده از تعطیلی مجلس (به عنوان نهاد نظارتی وقانونوگذاری) وبه طور خودسرانه دستور اجرای احکام به دانشگاه‌ها را صادر نموده است. این بیانیه در حالی صادر شده است که آن کمیسیون و اعضای محترم آن نظریه خود مبنی بر قانونی بودن روند بورس دانشجویان را اعلام وابلاغ نموده‌اید، و برابر قانون وزارت علوم باید تمکین می‌نمود، اما آن وزارت خانه در ادامه قانونگریزی و اعمال غیر قانونی خود همچنان بر نظر خود اصرار و قانون ملی را مطامع شخصی و گروهی نموده و سعی درانجام اعمال غیر قانونی خود دارد، هرچند این اعمال با توجه به سوابق سیاسی این افراد بعید نیست اما ادامه این روند برای سیستم قضایی ونهادهای حقوقی کاری بس خطرناک وغیر قابل جبران است، زیرا اگر قرار باشد نهادهای دولتی به قانون پایبند نباشند واز تمکین به قانون سرباز زنند، امنیت قضایی و اجتماعی و در ‌‌نهایت اعتماد عمومی نسبت به نهادهای قانونی و دولتی سلب و بدبینی و تاثیرات سوء خودرا برجای می‌گذارد. لذا باید مدیران وزارت علوم قانون را بعنوان خط قرمز خود قرار داده و برای منافع حزبی و تفکری خود، امنیت روانی و قضایی مردم را از بین نبرند. این درحالی است که وزارت علوم در مسئله دانشجویان بورسیه علی رغم تعهدات و حقوق مکتسبه دانشجویان نشان داد به اصول مسلم فقهی وحقوق پایبند نیست.


ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰


ازآنجایی که کمیسیون اصل ۹۰ براساس وظایف ذاتی خود وبه دنبال شکایت دانشجویان بورسیه به این پرونده ورود وظایف نظارتی خودرا اعلام و اجرای آن برای وزارت علوم برابر با قانون لازم اجراست، لکن بیانیه اخیر وزارت علوم و سپس دستور اجرای مفاد آن بیانیه به دانشگاه‌ها، دال براین است، برخلاف قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده مصوب ۱/۱۱/۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی از قانون تخطی نموده و براجرای اوامر غیر قانونی خود اصرار می‌ورزد، لذا از اعضاء وریاست محترم کمیسیون اصل ۹۰ باتوجه به شرایط حساس واینکه در این مدت مشکلات زیادی از جمله، اقتصادی، علمی، روحی وروانی براین دانشجویان وخانوادهای آن‌ها وارد شده است، عاجزانه خواستاریم، برابر ماده واحده مصوب جلسه روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و شصت و چهار مجلس شورای اسلامی ومصوب مورخه ۱۰/۲/۱۳۶۴ شورای نگهبان قانون اساسی، نسبت به معرفی دستگاه متخلف به مراجع قضایی و متعاقب آن پیگیری و اعمال مجازت متخلفین اقدام شایسته صورت پذیرد.


ریاست واعضای محترم کمیسیون اصل ۹۰


مادانشجویان بورسیه ضمن قدردانی ازاقدام انقلابی وارزشی شما که وظایف قانونی وذاتی خودرا بدون هیچگونه ملاحضه وصرفا در راستای انجام تکالیف شرعی وقانونی انجام داده‌اید مطالبی چند از ظلم‌ها وستم‌هایی که بر دانشجویان وارد شده به استحضار شما بزرگواران تقدیم می‌نماییم:


۱-با این رفتار مهندسی شده توسط سازمان دانشجویان تنش در محیط‌های خانوادگی و کاری بورسیه‌ها به علت جوسازی‌های رسانه‌ای و اتهامات سازمان دانشجویان به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده است. که عده‌ای در آستانه جدایی از زندگی مشترک خود هستند. وعده‌ای دیگرمورد تمسخر دوستان وافراد محل شده وامنیت روانی خودرا از دست داده‌اند. تعدادی از دانشجویان بورسیه کارمند رسمی دولت بوده‌اند و بر مبنای نامه رسمی دانشگاهی که محل جایابیشان به عنوان عضو آتی هیات علمی بوده، مجبور به استعفاء از شغل رسمی شده‌اند. یعنی دانشگاه جایابی کننده با ارسال نامه‌ای به وزارت علوم تصریح کرده که در صورتی که این بورسیه‌ها از مشاغلشان استعفاء دهند با بورسیه ایشان موافقت شود. با این حال بعد از استعفاء از شغل رسمی با بورسیه آن‌ها موافقت نشده است. واین دانشجویان لغو بورس شده‌اند. این یعنی اینکه:


- اولا آن‌ها شغل رسمی خود را از دست داده‌اند. از دست دادن شغل، آن هم شغل رسمی، ظلم بزرگی است.


- ثانیا، با توجه به رویکرد خصمانه دولت جدید نسبت به بورسیه‌های دولت قبل، امکان بازگشت به کار برای این افراد فراهم نیست.


- ثالثا، این افراد که با درآمدهایی نازل در حال گذران زندگی همراه با خانواده هستند باید بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون غرامت ظالمانه به وزارت علوم و دانشگاه محل تحصیل پرداخت کنند.


۲-تحریک دانشگاه‌ها بر ضد بورسیه‌ها به منظور غیرممکن کردن جایابی هیات علمی


۳- تحریک اساتید و روسای دانشگاه‌های محل تحصیل بورسیه‌ها و بازی با آینده حرفه‌ای دانشجویان


۴-حمله رسانه‌ای به بورسیه‌ها و دزد و بی‌سواد و رانت خور، قانون شکن وآقازاده خطاب کردن کردن آن‌ها در در فضای رسانه‌ای


۵-انتشار فله‌ای اسامی و مشخصات کامل بورسیه‌ها در فضای مجازی و وارد آوردن کوهی از اتهامات سخیف و دروغین به دانشجویان بی‌پناه به جرم بورس شدن در دولت قبلی


۶- جلوگیری از انتخاب واحد، حضور در برگزاری امتحان جامع، دفاع از طرح پیشنهادی رساله ویا رساله دکتری و...


۷- جلوگیری از استفاده بورسیه‌ها از فرصت مطالعاتی و دریافت هرگونه بودجه تحقیقاتی در داخل و وخارج کشور


۸-رفتار هتاکانه و تحقیر آمیز اکثر کارمندان و مدیران سازمان امور دانشجویان با مراجعه کنندگان بورسیه


۹- تلاش برای اخراج بورسیه‌های شاغل به هر بهانه‌ای حتی در صورت کار پروژه‌ای و ساعتی در حالی که اکثر آن‌ها متاهل هستند


ازشما نمایندگان ودلسوزان انقلاب و اسلام که به این سیلاب ظلم و قانون شکنی و تخلف، واکنش نشان داده‌اید تشکر وسپاسگذاری خود وخانواد‌هایمان را اعلام می‌نماییم واز خداوند خواهانیم برای شما طول عمر وتوفیق خدمتگذاری در این نظام مقدس رابرای شما مستدام بدارد. ودر پایان تاکید می‌کنیم اگر چنین رفتارهای خودسرانه‌ای در نظام جمهوری اسلامی بی‌پاسخ بماند و قانون شکنان مجازات نشوند، مرتکب اعمال ظالمانه‌ای دیگر می‌شوند ودیگرامیدی به تحول در نظام آموزش عالی کشور و دانشگاه‌ها ودیگر حوزه‌ها باقی نخواهد ماند؟

 

شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجویان بورسیه (گروه خادمین نظام)

 
انتهای خبر