پربازدیدترین ها

کد خبر: 511 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹

در مناظره «لوزان از حاشیه تا متن» مطرح شد

انتشار فکت شیت به نفع ملت نیست

مناظره‌ای پیرامون بررسی مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان با عنوان «لوزان، از حاشیه تا متن»، توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش ابصار نیوز، «خبرگزاری دانشجو»، مناظره‌ای پیرامون بررسی مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان با عنوان «لوزان، از حاشیه تا متن»، با حضور عباسعلی منصوری، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و محمد حسن قدیری ابیانه، کارشناس سیاسی و سفیر سابق ایران در مکزیک توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

در ابتدای مناظره منصوری در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات هسته‌ای تا این حد اهمیت داشت و ضروری بود، گفت: بر مبنای حدیثی که از حضرت علی (ع) داریم، اقتدار ملی در سایه‌ علم قرار دارد و ما حتما باید به دنبال فناوری هسته‌ای برویم و به صورت صلح آمیز ار آن استفاده کنیم. 

 

وی افزود: برای اینکه بدانیم مذاکرات هسته‌ای برای ایران سودمند است یا خیر، باید بحث هزینه و فایده را مورد بررسی قرار دهیم، 

 

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌اوباما در مصاحبه ای که چند هفته پیش داشت در جواب اینکه چرا مذاکره با ایران را انتخاب کرده، گفت: ما سه راه داشتیم، اول اینکه تحریم‌ها را افزایش دهیم و ایرانی‌ها نشان داند که در مقابل تحریم‌ها مقاوم هستند، دوم اینکه وارد جنگ می‌شدیم و سوم اینکه مذاکره می‌کردیم.

 

منصوری تاکید کرد: اگر امریکا با ایران وارد جنگ می‌شد، یقینا ما امریکایی‌ها و ناوهایشان را در خلیج فارس غرق می‌کردیم. چراکه ایرانی‌ها در جنگ هشت ساله ایستادگی کردند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دوران بزن دررو تمام شده است، امریکایی‌ها هزینه فایده کردند و بین جنگ و مذاکره، مذاکره کردن را انتخاب کردند و ما نیز هزینه فایده کردیم و بین این دو به این نقطه رسیدیم که مذاکره کنیم، البته در این مذاکرات عزت و شرف مان را نیز باید نگه داریم.

 

وی اظهار داشت: برای اینکه بدانیم کشور ایران چرا وارد مذاکرات شد؛ باید برگردیم به فصل هفتم منشور سازمان ملل، که امریکا و آن پنج کشور که حق وتو دارند و در نظام وحشیانه سازمان ملل که همیشه بی عدالتی است، ما را ذیل فصل هفتم به عنوان یک کشور جنگ طلب به دنیا معرفی کردند.

 

در ادامه برنامه قدیری ابیانه ضمن تشکر از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان به دلیل برگزار کردن این برنامه گفت: یک گلایه از دانشگاه دارم و آن هم به این دلیل که مسئولان خیلی تلاش کردند که این برنامه برگزار نشود، آن را به تاخیر انداختند و در نهایت هم در یک روز تعطیل برگزار شد و بنده هیچ‌گاه ندیدم که دانشگاه‌ها تا این حد از برگزاری مناظره واهمه داشته باشند.

 

وی در رابطه با نیاز ایران به انرژی هسته‌ای گفت: لزوم داشتن انرژی هسته‌ای برای ایران مثل لزوم داشتن انرژی برق است، البته استفاده‌های صلح آمیز دیگری مثل کشاورزی داروسازی هم دارد که ما از این انرژی در این موارد استفاده می‌کردیم.

 

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: اما در این رابطه که آیا انرژی هسته‌ای ارزش این همه فشار را دارد، باید بگوییم وقتی دکتر مصدق برای ملی شدن صنعتی نفت رفته بود، سفیر انگلیس گفته بود که ملی شدن صنعت نفت خطری است برای صلح و امنیت جامعه، و این همین حرفی است که انها امروز نیز می‌زنند و انها کلا با پیشرفت ما مخالف هستند. ضمن اینکه اصلا نگران اینکه ما به سمت بمب هسته ای برویم هم نیستند و اگر ما تمام پیچ و مهره‌های صنعتی هسته ای را باز کنیم، چیزی از دشمنی آنها و تلاش برای جلوگیری از پیشرفت ایران کم نخواهد شد.

 

قدیری ابیانه اظهار داست: مگر در آغاز جنگ تحمیلی ما به دنبال انرژی هسته‌ای بودیم؟ امریکا و هم پیمانانش شامل چین و شوروی همه از صدام مقابل ایران حمایت کردند. از ابتدای انقلاب تا ۱۳ آبان که ما به امریکا اجازه دادیم در ایران سفارت داشته باشد، تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به ایران به کار بست.

 

وی با تاکید بر اینکه دشمنی امریکا با ما فقط به خاطر مسئله هسته‌ای نیست، ادامه داد:‌ اینها حتی با سد‌سازی و ساخت کارخانجات پتروشیمی ما مخالف هستند، با هر جنبه از پیشرفت ما مخالف هستند و از نظر آنها نباید کشوری که تحت سلطه امریکا است پیشرفت کند، حتی در زمان پهلوی که حکومت دست نشانده خودشان روی کار بود، با پیشرفت ایران مخالف بودند.

 

این کارشناس سیاسی بیان داشت: اگر امریکایی‌ها سلاح و یا هواپیمایی هم به با هزینه‌های بالا به ایران دادند، به این دلیل بود که ما در جنگ‌های احتمالی پیش مرگ امریکایی باشیم.

 

قدیری در رابطه با تحریم‌ها گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد، بنابه گفته مقامات امریکایی سخت‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ است و آنها توقع داشتند در ایران قحطی پیش بیاید.

 

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با گزینه نظامی، طبق برآورد امریکایی‌ها؛ اگر ناوگان امریکا وارد خلیج فارس شود، روز اول نابود می‌شود و امریکایی‌ها ۲۰ هزار کشته خواهند داشت. امریکایی‌ها به مذاکره نیاز دارند و نیازشان به مذاکره کمتر از ما نیست.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک با تاکید بر اینکه هیات دیپلماسی ایران را هیات قوی و دلسوزی می‌داند، گفت: تیم مذاکره کننده ایران مورد حمایت رهبری و ملت ایران است، و آرزو داریم در دفاع از منافع ایران پیروز شود؛ اما نگرانی که وجود دارد این است که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در سایتش نوشته بود مهم برای ما  تعامل با امریکا است و هسته‌ای مسئله‌ای نیست، اگر این نگاه بخواهد بر دولت و تیم دیپلماسی ایران غالب شود، به این معنا است که هر توافقی بهتر از عدم توافق است.

 

قدیری ابیانه ادامه داد: این مسئله یعنی کوتاه آمدن در مسائل اصلی و اگر بخواهد نگاه جناحی وارد قضیه شود، که به نظر می‌آید طرفدارن دولت به دنبال این هستند که از مسائل هسته ای یک پیروزی جناحی حاصل کنند، آنوقت منافع حناحی را در مذاکرات بر منافع ملی ترجیح خواهند داد، اگر این نگاه حاکم باشد. بنابراین می بینیم برای بیانیه‌ای که هنوز قطعی نشده است، عده‌ای‌ به خیابان می‌آیند و جشن می‌گیرند.

 

وی بیان داشت: ما وارد مذاکره با غربی شدیم، اما بر اساس نرمش قهرمانانه و قرار نیست در این مذاکرات امتیازی بدهیم، و باید ببینیم امتازاتی که گرفتیم با امتیازاتی که از دست داده‌ایم برابری می‌کند، که بنده معتقد هستم برابری نمی‌کند و ما بیشتر امتیاز داده‌ایم و کمتر امتیاز گرفته‌ایم.

 

در بخش بعدی قدیری در پاسخ به این سئوال که با وجود تفاسیر متعدد از بیانیه ما باید چه چیزی را قبول کنیم و به نظر شما این فکت شیت‌ها بیانگر چیست، گفت: به نظر بنده هیئت دیپلماسی در ابتدا یک اشتباهی کرد و گفت ما حاضر هستیم بحث پروتکل الحاقی را در دستور کار قرار دهیم.

 

وی افزود: ما پذیرفتیم یکسری بازرسی‌ها در ایران صورت بگیرد و ما نیز در مقابل یکسری امتیازات بگیریم، اما باید توجه داشته باشیم که آژانس انرژی اتمی قابل اعتماد نیست و بر اساس پروتکل الحاقی که امضا شده است، هر جای ایران را می‌توانند بازرسی کنند. حتی مراکز نظامی و موشک سازی ایران را.

 

این کارشناس سیاسی ادامه داد: اگر قرار باشد غربی‌ها همه اطلاعات نظامی ما را داشته باشند، ما امنیت نخواهیم داشت؛ و اینکه می‌گویند در فردو غنی سازی نکیند، به این دلیل است که نمی‌توانند آنجا را بمب باران کنند.

 

قدیری ابیانه تصریح کرد: طرف غربی می‌گویند غنی‌سازی در نظز باقی بماند، آن هم در حد ۵۰۰۰ سانتریفیوژ، چون نطنز قابل بمباران است. در هر مرحله از پیشرفت مذاکرات تهدیدهای نظامی و اقتصادی بیشتر خواهد شد، همان‌طور که در مذاکرات اعلام کردند که یک بمب خیلی قوی سنگر شکن ساختند که بتوان فردو را نابود کند. از زمانی که مذاکرات شروع شده است، تهدیدات افزایش پیدا کرده است و اگر قرار باشد روزی این موضوع به مجلس برود، اوج تهدیدات خواهد بود آنها اتفاق خواهد افتاد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد روزی موضوع هسته‌ای به رفراندوم گذاشته شود، غربی‌ها آنچنان حجم تهدید را بالا می‌برند که مردم را بترسانند، و در واقع تهدیدات آنها همواره ادامه خواهد داشت.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه ایران فکت شیت خود را منتشر نکرده است، گفت: غربی‌ها بعضی از کلمات را آن‌طور که می‌خواهند تفسیر می‌کنند و در این زمان باقی مانده اهرم‌های فشار را بیشتر می‌کنند تا بتوانند در مذاکرات به نفع خودشان نتیجه بگیردند.

 

قدیری ابیانه در رابطه با تجمع اخیری که با عنوان حقوق معلمان صورت گرفت، گفت: بنده نمی‌گویم این تجمع با هدف بوده، اما دشمنان در این حرکت نقش داشنتد. همان طور که رهبری فرمودند که ما باید مراقب حرکت‌هایی باشبم که از جانب و به نام مردم ایران، طلب مطالبات صورت می‌گیرد و این چیزی است که هدایت شده است، هرچند افرادی که در این تجمع‌ها شرکت می‌کنند نداند که در زمین دشمن بازی می‌کنند.

 

در ادامه منصوری اظهار داشت: وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی طرفین در موضع‌هایشان حرکت کنند تا به یک تفاهم برسند، معمولا در همه کشورها و نظام‌ها در اینگونه مذاکرات که راهبردی است، یعنی با سرنوشت کشور گره می‌خورد، برای اینکه تیم مذاکره کننده از ریل خارج نشود و دچار مشکل نشود، خط قرمزهایی را مشخص می کنند و تیم مذاکره کننده باید این خطوط قرمز را رعایت کنند.

 

وی افزود: اگر بخواهیم بدانیم که مذاکره کنندگان درست حرکت کرده‌اند، باید بدانیم خطوط قرمز ما چیست، اگر اینها در خطوط قرمز حرکت کردند و رعایت کردند، حداقل این است که نمره قابل قبول را گرفتند و از این مرحله به بعد هر امتیازی که بگیرند، به این نمره اضافه خواهد شد.

 

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در رابطه با خط قرمزها گفت: یکی از خط قرمزهای ما غنی‌سازی است، غنی‌سازی برای ما مهم است چون استراتژی دشمن بر این است که ما غنی سازی نداشته باشیم، ما باید ببینیم آیا حق غنی سازی ما رعایت شده یا خیر؟

 

منصوری ادامه داد:‌خط قرمز بعدی ما تحقیق و توسعه است، که دانشمندان ما و جوانان بتوانند بال بگشیاند و حرکت کنند و زمینه‌ها فراهم باشد، اگر در این برنامه اقدام مشترک حق تحقیق و توسعه را به ما داده باشند، خط قرمز رعایت شده است.

 

وی افزود: خط قرمز بعدی این است که آب سنگین اراک نباید تعطیل شود و اگر پذیرفتند که آب سنگین باید داشته باشیم خط قرمزها رعایت شده است همچنین خط قرمزهای بعدی عدم تعطیلی فردو و لغو همه تحریم‌ها می‌باشد.

 

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین باید قطعنامه‌هایی که ناجوانمردانه و ناعادلانه علیه ایران صادر شده، رفع شود، و ما باید بررسی کنیم که این شش خط قرمز رعایت شده است یا خیر؟

 

منصوری ادامه داد: ما می‌بینم که همه این خط قرمزها رعایت شده است، فردو گنجایش۳۰۰۰ سانتریفیوژ را دارد و ما نمی‌توانیم نیاز به ۱۹۰ هزار سو را از طریق این تعداد برطرف کنیم و یکی از خط قزمزها این بود که فردوحداقل باید ۱۰۰۰ سانتریفیوژ داشته باشد.

 

منصوری در پاسخ به این سئوال که آیا انتشار فک شیت ضرورت داشت یا خیر، گفت: در همه موارد باید دقت داشته باشم که منافع ملی حفظ شود و ما حق نداریم منافع ملی را در گرو منافع جناحی ذبح کنیم. باید ببینیم ایا انتشار فک شیت به سود منافع ملی است یا خیر و اینطور که بیان شد، انتشار فک شیت به نفع ملت نیست.

 

وی در پایان گفت: امریکایی هم می‌خواهند تاسیسات ما را تحت بازرسی قرار دهند. اما خیلی سیاسی نیستند، شاید بتوان گفت ملت ایران سیاسی‌ترین ملت است و در ایران اعتقادات با سیاست گره خورده است و ملت ایران خیلی حساس هستند.

انتهای خبر