پربازدیدترین ها

کد خبر: 1065 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در جمع دانشجویان:

دیپلماسی جهادی قویتر از دیپلماسی دولت است/ مجلس در کنار شورای امنیت وظیفه صیانت از دستاوردهای هسته را برعهده دارد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه منویات رهبر انقلاب را با دنیا عوض نمی کنم گفت: قطعنامه هسته ای باید از دو کانال مجلس و شورای امنیت ملی عبور کند تا با امضای رهبر انقلاب، شکل قانونی به خود بگیرد.

دیپلماسی جهادی قویتر از دیپلماسی دولت است/ مجلس در کنار شورای امنیت وظیفه صیانت از دستاوردهای هسته را برعهده دارد

به گزارش خبرنگارابصارنیوز، منصور حقیقت پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ظهر امروز در نشست صمیمی با دانشجویان در دفتر خود  به بررسی ابعاد مختلف قطعنامه صادر شده توسط تیم های مذاکره کننده پرداخت و گفت: جهت تصویب نهایی مفاد قطعنامه و امضای توافق نهایی، مجلس و شورای امنیت ملی کار سنگینی پیش رو دارند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نگاه ما به بحث هسته ای باید فراتر از میکرو باشد گفت: ما باید با دید وسیعتر و منطقی تری مسائل کشور، انقلاب اسلامی و بحث هسته ای را ارزیابی کنیم.

حقیقت پور موقعیت کلی نظام را با 3 چالش اصلی مواجه دانست و گفت: همه چالش های مطروحه اگر به درستی و خوب مدیریت نشوند خسارت بزرگی به نظام و انقلاب اسلامی وارد خواهند کرد.

 

قضیه هسته ای، اصلی ترین چالش پیش روی نظام است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، چالش هسته ای پیش از قطعنامه را یادآور شد و افزود: نظام ما با مجموعه ای از کشورهای تابع استعمار درگیر است به نحوی که شاید بسیاری از راهکارها برای توسعه کشور در روند اقدامات هسته ای و تحریم ها زیر فصل 7 شورای امنیت برده شود.

حقیقت پور به تشریح فصل 7شورای امنیت پرداخت و گفت: اقدامات کشورها چنانچه منتج به تهدید بین المللی شود سایر کشورها با تشکیل ائتلاف می توانند اقداماتی برای خنثی سازی منشا تهدیدات انجام دهند.

وی از دو شیوه برخورد نام برد و افزود: این اقدام مثل عراق منتج به نابودی و سقوط دولت می شود و یا  اینکه مانند کوبا با تغییر حکومت مواجه خواهند شد.

 

مبارزه با ارتجاع و صهیونیسم، دومین چالش پیش روی نظام

نماینده مردم اردبیل در مجلس چالش دوم را در سطح منطقه ای توصیف کرد و افزود: ما در منطقه با  ارتجاع و صهیونیسم به طور غیر مستقیم ولی تمام عیار در گیر هستیم چه بسا کوچکترین غفلت در این عرصه هزینه غیر قابل جبران و سنگینی برای ما در پی خواهد داشت.

یادگار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه پیروزی داعش در سوریه ناامنی منطقه را به دنبال خواهد داشت، گفت: حزب الله لبنان نیز تمام قد در برابر دشمنان اسلام ایستاده است و تجربه نیز نشان داده است که ما نباید سنگر مبارزه با صهیونیسم را در منطقه از دست بدهیم.

 

ایران در منطقه، با پکیج چالش منطقه ای رو به رو است

حقیقت پور با بیان اینکه الان جریان تکفیری با پان ترک، پان کرد و پان بلوچ ارتباط برقرار کرده است،گفت: اگر ما در عراق از عوامل استکبار مثل داعش شکست بخوریم آنگاه باید در گیلانغرب و قصر شیرین به دفاع  از مرزهای کشور بپردازیم که به مراتب خطرناک تر است.

وی تنها راه پیروزی در برابر هجوم همه جانبه جدید استکبار را در اجرای دیپلماسی جهادی برگرفته از فرامین مقام معظم رهبری خواند.

 

مسئله اقتصاد، سومین و مهمترین چالش پیش روی نظام است

نماینده مردم اردبیل در مجلس سومین چالش پیش روی نظام را اقتصادی عنوان کرد و افزود: در این زمینه احساس خطر جدی وجود داد چونکه وضع بی کاری،  تورم  و عدم تولید، انسداد بانک ها و فرار سرمایه ها ، همه و همه  ما را به سمت چالش جدی سوق داده است.

حقیقت پور نگاه ماکرو به رویدادهای منطقه ای را متذکر شد و افزود: با زوم کردن به مسائل کوچک نمی توان به تحلیل های درست دست یافت. 

وی گفت: اگر چه جمع بندی نهایی هسته ای، آرمانی نیست اما باعث بالارفتن توان مقابله با 2 چالش دیگر خواهد شد.

 حقیقت پور ادامه داد: با حل شدن مسائل هسته ای، زمان و توان کافی برای جمع کردن دو چالش اساسی و مهم  پیش رو نیز بدست خواهد آمد.

 

راهبری مذاکرات هسته ای از ابتدا در اختیار شورای امنیت ملی بود

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی، نقش مجلس در مذاکرات هسته ای طی 12 سال در 3 دولت گذشته را یادآور شد و افزود: از ابتدا، راهبری مذاکرات هسته ای در اختیار شورای امنیت ملی بود و این شورا مستقیما زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت کرده است.

وی افزود: مجلس ششم در مذاکرات هسته ای وارد شد تا نقش خود به عنوان نمایندگان ملت را ایفا کند و بحث مدیریت و هدایت مذاکرات را پیش ببرد.

حقیقت پور لایحه پروتکل الحاقی را یاداور شد و افزود: به جز این مورد طی 12 سال گذشته مجلس ورود موثر و جوهری در خصوص مذاکرات هسته ای نداشته است چونکه در ادوار گذشته لاریجانی و جلیلی بدلیل مقامی بالاتر از جایگاه وزارت، به مجلس جوابگو نبودند. ولی اکنون چون تیم مذاکره کننده دولت است و وزارت خارجه مستقیما داخل شده است. بنابراین باید به مجلس جوابگو باشد به همین علت چندبار نیز جهت ارائه توضیحات به مجلس فرا خوانده شد.

وی تصریح کرد: هرکجا مجلس احساس کرد که از جنبه تقنینی می تواند مفید و موثر واقع شود وارد میدان شده است.

حقیقت پور تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای را در راستای این امر دانست

وی با بیان اینکه شورای امنیت ملی بازوی ولایت فقیه است گفت: از طرف مجلس نیز هیأتی متشکل از 15 نماینده به بررسی جمع بندی نهایی خواهد پرداخت تا پس از رسیدگی های این دو نهاد، نظر نهایی جهت تصمیم گیری به حضور مقام معظم رهبری برده شود.

 

مجلس روال قانونی خود را انجام خواهد داد

این نماینده مجلس با بیان اینکه قطعنامه طوری بسته شده است تا مجالس دو کشور نتواند در جزئیات وارد شود، گفت: به هر حال مجلس ما روال قانونی خود را طی خواهد کرد.

حقیقت پور با بیان اینکه کار مجلس بیشتر بررسی جزئیات است گفت: قطعا مواضع نمایندگان بر حسب خطوط قرمز اعلام شده از سوی رهبر انقلاب خواهد بود.

 وی اهمیت قضیه را متذکر شد و افزود: برای اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری، کشور در این خصوص دچار دو قطبی نشود  باید تمام جلسات پشت درهای بسته برگزار شود تا مشکلات ناخواسته نتواند خدشه ای به وحدت ملی وارد  کند.

 

تاکید رهبر انقلاب روی  آرمان خواهی با رویکرد واقع گرایی است

 این عضو مجلس به موضع نمایندگان در این خصوص اشاره کرد و گفت: مجلس با دو نگاه آرمانی و رئالی رو به رو است و با توجه به شرایط بین المللی، قطعا نگاه آرمانی منهای درک واقعیت موجود در بطن مذاکرات و ظرفیت های طرفین به ما اجازه بررسی دقیق جمع بندی را نخواهد داد.

وی به تشریح دست آوردهای طرفین مذاکره کننده پرداخت و گفت: طبیعی است که ایران و 6 کشور  مذاکره کننده هر کدام پس از 12 سال  بخواهند دستاورد های خود را در برابر ملت های خود تشریح کنند پس مسلما در این زمینه هیچ یک از طرفین دست بسته  نخواهد بود و سعی خواهند کرد با ایده های ارمانی مردم  خود را اقناع کنند.

 حقیقت پور از تجارت هسته ای، فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین و همچنین تبدیل اورانیوم غنی شده به اورانیوم طبیعی به عنوان فرصت نام برد و افزود: در بیانیه لوزان برد 30 به 70 بود ولی پافشاری رهبر انقلاب و روشنگری های ایشان که از دانشگاه امام حسین(ع) شروع شد با جدیتی که تیم مذاکره کننده به خرج داد، برد حاصل در قطعنامه   40 به 60 رسید.

وی در پایان سخنان خود "برد آمریکا" را پیش بردن برآورد ذهنی خود مبنی بر جلوگیری از دسترسی احتمالی ایران به بمب هسته ای (که البته این مورد در دکترین دفاعی ما نیست) ارزیابی کرد و از حفظ تاسیسات هسته ای و به رسمیت شناختن حق غنی سازی بعنوان "برد ایران" نام برد.

 

پیروزی های بین المللی مدیون دیپلماسی جهادی مقام معظم رهبری است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نگاه دولت در منازعات بین المللی را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: دیپلماسی دولت ضعیف تر از آن است که تحول آفرین باشد و تمام پیروزی های حاصل شده در زمینه منازعات منطقه ای تنها مدیون دیپلماسی جهادی رهبر انقلاب و اجرای آن توسط نیروهای سپاه قدس مثل" قاسم سلیمانی" است.

 

انتهای پیام/