پربازدیدترین ها

کد خبر: 1087 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷

به منظور تبادل علمی و پژوهشی برون مرزی برگزار شد

نخستین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاههای محقق و جمهوری آذربایجان

در این نشست علمی و پژوهشی، اساتيد دانشگاه محقق اردبيلی و دانشگاه های جمهوری آذربايجان به بررسی زمينه های تبادل علمی و پژوهشی با رويکرد توسعه علمی برون مرزی پرداختند.

نخستین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاههای محقق و جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، عصر امروز نشست تبادلات علمی و پژوهشی برون مرزی بین اساتید دانشگاه محقق و دانشگاههای جمهوری اذربایجان در دانشگاه محقق اردبيلی برگزار شد.

در این نشست علمی و پژوهشی، اساتيد دانشگاه محقق اردبيلی و دانشگاه های جمهوری آذربايجان به بررسی زمينه های تبادل علمی و پژوهشی با رويکرد توسعه علمی برون مرزی پرداختند.

 رضا عبدی دبیر این نشست با اشاره به نکات مشترک اين دو کشور در حوزه های مختلف اظهار داشت: در تلاش هستیم تا ارتباط خود را علاوه بر توسعه فرهنگی با آکادمی علوم آذربایجان نیز توسعه دهيم.

این استاد دانشگاه با اشاره به پتانسيل های قابل توجه علمی دانشگاه محقق اردبيلی در زمينه های شيمی، فيزيک، زيست شناسی و ساير علوم افزود: در کشاورزی، علوم اجتماعی، ادبيات و فرهنگ، تکنيک و صنعت می توانيم همکاری و مشارکت داشته باشيم .

 عليرضا نگه دار مشاور رئيس دانشگاه محقق در امور بين الملل با اشاره به ظرفیت دانشگاه گفت: این مرکز آموزش عالی با انتشار نشریه دو زبانه آمادگی دارد تا مقالات علمی و پژوهشی را بصورت  نیمه آذری و نيمی  فارسی منتشر کند.

سجاد حسینی سرپرست دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان دانشگاه محقق نیز در خصوص نحوه فعاليت مشترک علمی با دانشگاه های آذربايجان گفت: اين ارتباط با مشخص کردن حوزه های مختلفی که قابليت برنامه ريزی دارد می تواند ايجاد شود .

سرپرست دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان دانشگاه محقق با اشاره به تصويب رشته تاريخ مطالعات قفقاز و آسيای مرکزی در گروه تاريخ دانشگاه افزود: منتظر تصويب نهايی اين رشته به عنوان يکی از ابزارهای توسعه تبادل علمی برون مرزی هستيم .

 حسینی از جمله نيازهای دانشگاه را تامين کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: درخواست ما دسترسی به منابع دانشگاهی است و در اين راستا دسترسی به کتب آذربايجان را پيگير هستیم.

 وی با بیان اینکه برای توسعه همکاری ها می توان در کنفرانس های علمی از ظرفيت دانشگاه های طرفين نیز استفاده کرد افزود: ظرفيت آموزش تاريخ و زبان فارسی برای علاقه مندان زبان آذری می تواند در این راستا نقش مهمی را ابفا کند.

در اين جلسه رافق شيروانی سردبير روزنامه «ساي» آذربايجان و استاد بازنشسته دانشگاه آذربایجان با بیان اینکه علايق آذربایجانی ها به مردم اردبيل نسبت به ساير استان ها بسيار نزديک تر است گفت: در طول تاريخ نيز مردمان اين دو منطقه در هم آميخته اند و فرهنگ های نزديک به هم دارند .

 

  شيروانی به چاپ مقاله در خصوص عاصم اردبيلی شاعر معاصر در مجلات آذربایجان اشاره کرد وگفت: مدنيت و تمدن ماندگار است و ما به واسطه مدنيت و باورها و فرهنگ مشترک نزديکی بسياری داريم .

استاد آذربایجانی در عين حال به علاقه مندی گسترده به زبان و ادبيات فارسی در آذربايجان اشاره کرد و افزود: اين علاقه می تواند با برنامه ريزی دوره های آموزشی پاسخ داده شود .

وی از جمله طرح های تبادل علمی را مبادله دانشجو دانست و افزود: طی سال های گذشته مبادله دانشجو در اين دانشگاه برقرار نشده و بهتر است برنامه ريزی شود .

 شاهين فاضل مدرس آکادمی تاريخ آذربايجان نيز به اشتراکات تاريخی دو کشور اشاره کرد و خواستار توسعه همکاری با دانشگاه محقق اردبیلی شد.

انتهای پیام