پربازدیدترین ها

کد خبر: 1105 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰

مینا میرقاسمی نوشت:

پله هاي خالي ارتقاء

مینا میر قاسمی در وبلاگ خود نوشت:در عصري كه به سر مي بريم، اكثر كشورهاي جهان در جهت ارتقاي سطح فكري و معلومات مردم خود قدم هاي عمده اي برداشته اند به طوري كه اكنون داشتن اطلاعات بسيار و قابل دسترس سريع براي همه ممكن و ميسر شده است.

پله هاي خالي ارتقاء

به گزارش ابصارنیوز به نقل از وبلاگ دغدغه، امروزه با مطالعه بر روي سطح پيشرفت و توسعه ي كشورهاي قدرتمند دنيا كه اكثر تسهيلات علمي و ساختاري در زمينه هاي مهم اقتصادي و اجتماعي را به خود مختص كرده اند. مي توان به اثرات عميق تفكرات انساني كه در جهت اعتلاي آنها كوشش كرده اند، برخورد نمود.

انسان هر لحظه كه بر سطح معلومات علمي و فني اش مي افزايد به همان ميزان نيز در داشته هاي خود و امكانات زندگي اش به پيشرفت نايل مي شود و جوامعي كه از اين حركت علمي و فكري عقب مي افتند به نسبت اين عقب ماندگي در زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي نيز دچار ركود مي گردند.

كشورهايي كه در زمينه هاي فرهنگي و فكري سرمايه گذاري مي كنند، نتيجه اي به مراتب بالاتر از سرمايه گذاري ها در بخش هاي اقتصادي به دست مي آورند. به طوري كه كشور ژاپن مصداق چنين نظر است. كشور ژاپن بعد از جنگي كه آمريكا در آن، اكثر شهرهاي ژاپن را ويران ساخت، طي يك برنامه ريزي آموزشي و توسعه علمي، توانسته است امروز به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در عرصه هاي مختلف علمي نايل آيد به طوري كه امروز اين كشور در عرصه هاي مختلف فني و صنعتي در دنيا حرف هاي اساسي براي گفتن دارد.

امروزه بحث مهندسي هاي فرهنگي و علمي در دنيا عزم بر آن دارد تا شناخت و قوه ي تفكر افراد را بالا ببرد و اساس توسعه را كه انسان است، صاحب تكامل نسبي فكري سازد.

در چنين عصري كه تمام تلاش انسانها و كشورهاي مترقي حول محور بالا بردن سطح فكري افراد جامعه مي چرخد، عدم پرداخت برخي كشورهاي در حال توسعه به اين امر باعث دور افتادن ساكنان منطقه از ارتقاي فكري و اجتماعي مي شود.

كشورهايي كه در حال توسعه محسوب مي شوند، مهمترين موضوعي كه در حال حاضر بايد به آن بپردازند بالا بردن سطح فكري و علمي و فرهنگي افراد كشورشان است، خصوصا مناطقي از كشور كه به دليل شرايط جغرافيايي و واقع شدن در حواشي و مناطق فقير و محروم از امكانات مادي، دسترسي اندكي به معلومات به روز فكري دارند.

مناطقي مثل استان اردبيل مناطق و بخش هاي چندي را در خود نهفته دارد كه به لحاظ جغرافيايي مي توانند به بهترين قطب هاي توليدي و تفريحي تبديل شوند ولي به علت رشد فكري اندك اين مناطق، از توسعه بازمي ماند و گذشته از عدم توسعه در مشاركت هاي اجتماعي هم كمتر حضور ملموسي دارند.

با برنامه ريزي هايي كه در بخش هاي مختلف علمي و فرهنگي در استان بايد انجام پذيرد، مي توان از بن بست هاي ارتقاي علمي منطقه خارج شد، پله هاي ارتقاي كلي منطقه تقريبا خالي است و به علل كمبود منابع و حمايت ها براي بخش فرهنگ ، اين حوزه دچار ركود شده است كه با تدابير مسئولان اين بخش ها اميد است در آينده، پله هاي خالي ارتقاء پرجمعيت شوند.

هنوز با همه دردم اميد درمانست

كه آخري بود آخر شبان يلدا را

انتهای پیام