پربازدیدترین ها

کد خبر: 7879 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

در نشست وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد:

تمدن سازی اسلامی مهمترین وظیفه جوانان در بیانیه گام دوم

استاد دانشگاه باقرالعلوم در نشست بررسی مرجعیت قرآن کریم در تمدن سازی اسلامی به اسرار نهفته در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: نظریه حکمرانی مطلوب سازمان ملل که این روزها سر زبان است، در واقع همان حکمرانی صالحان است که در قرآن کریم آمده است.

تمدن سازی اسلامی مهمترین وظیفه جوانان در بیانیه گام دوم

ظهر امروز نشست بررسی مرجعیت قرآن کریم در تمدن سازی اسلامی با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه  و دانشگاه و با سخنرانی حجت الاسلام  غلامرضا بهروزی لک استاد دانشگاه باقرالعلوم قم در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

حجت الاسلام بهروزی لک در این نشست به تبیین نظریه حکمرانی مطلوب سازمان ملل پرداخت و گفت: با نگاهی به قرآن کریم به راحتی در می یابیم که این نظریه در قرآن کریم تبیین شده است ولی غرب امروز به آن رسیده است.

وی در ادامه سخنان خود به سیستم آموزشی ایران اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا مرجعیت علمی قرآن کریم در سیستم های آموزشی ما حاکم شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم با بیان اینکه مهجوریت قرآن کریم در زندگی اجتماعی ما به چشم می خورد، گفت: هر وقت ما توانستیم قرآن کریم را در زندگی اجتماعی پیاده کنیم آن موقع به سعادت خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه فرهنگ نظم اجتماعی در قران کریم به انسان ها توصیه شده است، گفت: اروپایی ها بیش از ما این نظم را جوامع خود پیاده کرده اند.

بهروزی لک به نظریه حکمرانی مطلوب سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این نظریه تحت عنوان حکمرانی صالحان در قرآن کریم آورده شده است.

وی به مرجعیت قرآن کریم در عرصه علم نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که ابن سینا، ابن خلدون، ابن حیثم و خوارزمی در علوم سرامد دانشمندان جهان بودند خبری از علم در غرب نبود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم  با بیان اینکه غرب علم ما را به یغما برد و ملت ما را با ترفندهای مختلف عقب نگه داشت،گفت: امروز جوانان این مرز و بوم نسبت به گذشته شرمسار هستند.

وی با بیان اینکه غرب هرچه دارد از علم مشرق زمین است، گفت: برای دست یابی به مرجعیت علمی قرآن کریم و بازگشت به عصر طلایی باید دانش های موجود در کشور را اصلاح کرده و آنها را اسلامی سازی کنیم

حجت الاسلام بهروزی لک از علامه جوادی عاملی به عنوان پیشگام اسلامی سازی علوم در عصر حاضر نام برد و گفت: با اسلامی شدن دانشگاه های ما در واقع همه علوم اسلامی سازی خواهند شد.

خودسازی و تمدن سازی اسلامی مهمترین وظیفه جوانان در بیانیه گام دوم

حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان استان اردبیل در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به محورهای علم و دانش اشاره کرد و گفت: بعد از 40 سال مقاومت، ایدئولوژی سردمداران محور مقاومت، به عنوان ایدوئولوژی جدید برای حق طلبی در کل دنیا تبدیل شده است.

وی به پیچ تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: عبور از این پیچ نیز به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند اتکا به پتانسیل جوانان انقلابی است.

شایقی در ادامه سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: بر طبق مفاد این بیانیه خودسازی و تمدن سازی اسلامی مهمترین وظیفه جوانان در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تکرار کلمه جوانان در بیانیه گام دوم به معنی چراغ راه حرکت در مسیر هدایت است، گفت: توجه به جوانان وظیفه تصمیم گیران در این حوزه را چندین برابر کرده است چراکه که باید با بسترسازی های لازم راه را برای جوانان  بازکنیم تا آرمان های بیانیه گام دوم محق  شود..

شایقی در پایان سخنان خود به توصیه های 7 گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم اشاره کرد و گفت: توجه به علم و دانش یکی از 7 توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان است چراکه دانش آشکارترین وسیله عزت آفرینی بر ای کشور است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علم و فناوری دو بال پیشرفت کشور است، گفت: دانشگاه ها وظیفه پرورش علمی جوانان را برعهده دارند تا آنها با کسب مهارت های لازم با دست یابی به فناوری های روز بتوانند برای کشور اقتدار و عزت به ارمغان آورند.

تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر مهم تمدن سازی

حجت الاسلام علی عزیزپور استاد سطوح عالیه حوزه های علمیه اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به اهمیت تغییر در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: تبدیل علوم غربی به علوم اسلامی در واقع خط رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر مهم تمدن سازی است که در حوزه و دانشگاه باید انجام شود، به تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص اشاره کرد و گفت: دانشمندان غربی و بطور کلی دانش غرب در راه ظلم و استثمار به کار رفته و این جهت گیری غلط است.

این استاد حوزه های علمیه اردبیل با بیان اینکه در جهان بینی اسلامی، علوم بر مبنای عقلانی و وحیانی است، گفت: تولید فکر در علوم انسانی و جهت دهی برای علوم پایه است

عزیزپور در پایان سخنان خود خواستار تشکیل گردهمایی های علمی شد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا زمینه های ایجاد تمدن نوین اسلامی را در کشور فراهم کنیم.

انتهای پیام/چ