نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 10029 ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲

سرپرست بنیاد نخبگان استان اردبیل بیان کرد:

انجام تحقیقات پیشگامانه در درمان ناباروری از دستاوردهای دکتر کاظمی آشتیانی

سرپرست بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دکتر کاظمی آشتیانی، انجام تحقیقات پیشگامانه در زمینه درمان ناباروری با استفاده از سلول‌های بنیادی بود.

انجام تحقیقات پیشگامانه در درمان ناباروری از دستاوردهای دکتر کاظمی آشتیانی

مهدی داوری در گفت‌وگو با ابصارخبر ظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان چهار رسالت شناسایی، توانمندسازی، تکریم و الگوسازی و ارتقای اثربخشی نخبگان را به عهده دارد و در شش اجتماع نخبگانی برنامه­ ریزی و فعالیت می­کند. یکی از این برنامه‌ها، ارایه تسهیلات و توسعۀ فعالیت‌های استادیاران جوان دانشگاه‌ها و مؤسسه­‌های‌ علمی و حل مسائل کشور است که به خاطر اثرگذاری عمیق خدمات علمی این دانشمند فرزانه به نام مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: زنده ­یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی متولد سال ۱۳۴۰ در تهران و مؤسس و رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران بود و در طی این سال‌ها، مراکز درمانی و گروه­های پژوهشی متعددی را راه‌اندازی کرد که در بین آنها، پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی یکی از مهمترین این مراکز بود و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره‌مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری، صاحب فرزند شده‌اند.

داوری گفت: دانش بالا و هوش سرشار و توان مدیریتی مناسب از یک سو و تعهد،‌ اخلاص و ایمان قوی دکتر کاظمی از سویی دیگر باعث شد تا در دوران حیات کوتاه خود، موفقیت‌های چشمگیری مثل توسعه روشهای پیشرفته درمان ناباروری، ‌تولید، تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانندسازی (کلونینیگ) ‌حیوانات را رقم بزند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: دکتر کاظمی آشتیانی با ثبت این پیشرفت‌ها و حضور در کنگره‌های متعدد بین‌المللی و ابتکار برگزاری جشنواره بین المللی رویان، در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی نیز نقش فراموش نشدنی ایفا نمود.

مرحوم کاظمی پژوهشگاه رویان را به یکی از مراکز پیشرو در زمینه علم سلول‌های بنیادی در جهان تبدیل کردند. مقام معظم رهبری که علاقه خاصی به نخبگان و پیشگامان علمی تاثیرگذار در جامعه دارند، در مورد دکتر سعید کاظمی آشتیانی فرمودند: "ما شخصیت‌هایی داریم از قبیل مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی که حالا من مقیّدم از این جوان پاکباخته مؤمنِ فاضلِ کارآمد و مدیر حقیقتاً انقلابی و مؤمن اسم بیاورم". همچنین معظم­له، ایشان را یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی می­شمارد که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.

داوری افزود: رهبر انقلاب، مجموعه رویان را هم الگویی مطلوب معرفی کرده و فرمودند: "اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان و تلاش. ایشان هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار و هم خستگی را فراموش کردند که به گمان من مرحوم کاظمی، جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبال‌گیری و این اهتمام‌ها و خسته نشدن‌ها".

 

سرپرست بنیاد نخبگان استان اردبیل بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دکتر کاظمی آشتیانی، انجام تحقیقات پیشگامانه در زمینه درمان ناباروری با استفاده از سلول‌های بنیادی بود. وی در این زمینه، روش‌های جدیدی برای استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ناباروری مردان و زنان ابداع کردند. این روش‌ها منجر به درمان موفقیت‌آمیز بسیاری از زوج‌های نابارور شد و در این مدت، خانواده­های زیادی با این روش درمانی صاحب فرزند شدند.

داوری ادامه داد: واقعیت این است که مسأله «جمعیت» به عنوان موضوعی راهبردی، یکی از مهمترین نقاط قوت کشورها برای رشد و توسعه به شمار می­آید و مقام معظم رهبری هم با تاکید فراوان، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده را یکی از ضروری‌ترین وظایف مسئولان و آحاد مردم برشمردند و آن را یک سیاست حیاتی و کلیدی برای آینده کشور معرفی کردند.

طبق آخرین آمار بانک جهانی، نرخ باروری در ایران ۱.۸ فرزند و کمتر از نرخ جانشینی ۲.۱ فرزند است که اگر این روند ادامه یابد، تا سال ۱۴۳۰ ایران نرخ رشد بالاتر از سطح جایگزینی را تجربه نخواهد کرد که به معنی خطر زودرس سالمندی جمعیت در ایران است.

وی افزود: طبق نظر محققین، ناباروری در میان یک چهارم زوج‌های ایرانی وجود دارد و یکی از موانع افزایش جمعیت است. بنابراین اقدامات درمانی در زمینه ناباروری که دکتر کاظمی آشتیانی پیشتاز آن در کشورمان بود، می‌تواند در کنار سایر اقدامات فرهنگی و مادی، تاثیر قابل توجهی بر بحران جمعیت در کشور داشته باشد.

سرپرست بنیاد نخبگان استان اردبیل در خاتمه اظهار امیدواری کرد همه ما بتوانیم در هر جایگاهی که هستیم در کسب علم نافع و اثربخشی علم و پژوهش هایمان در جامعه تلاش کنیم.

 

 

خبرنگار: ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/